vrijdag 19 juni 2009

Nogmaals: Dubbeltje op zijn kant

19/06/2009
Gisteravond heb ik nog weer naar het programma "een dubbeltje op zijn kant" gekeken. Wat mij betreft was het echt de laatste keer. Mocht de programmaformule gewijzigd worden en er meer informatie gegeven wordt, zodat kijkers er iets van op kunnen steken. Dan kijk ik wel weer eens.
Ik blijf me verbazen over het huidige programma. Deze keer ging het om een alleenstaande moeder met een volwassen, studerende dochter. Ze hebben een schuld van 29.000 euro. Deze hoofdpersoon geeft per maand 600 euro meer uit dan er binnen komt. Per maand wordt er 400 euro uitgegeven aan abonnementen. Ze geeft per maand 1000 euro aan boodschappen en kleding. De uitgaven aan kleding, alleen voor de moeder, bedragen 2600 euro per jaar. Dochter betaalt geen kostgeld. Deze mensen gingen ondanks oplopende schulden door met hun koopgedrag. Hoe onnozel kun je zijn, dat je "gewoon" doorgaat met geld uitgeven, terwijl de schuld steeds groter wordt! Deze mensen hebben helemaal niets gedaan om hun eigen koopgedrag en schulden aan te pakken. De schulden zijn in dit geval echt helemaal eigen schuld.
Waar ik een beetje bang voor ben, is dat mensen naar aanleiding van dit programma er maar op los gaan leven en verwachten dat er, als de nood hoog wordt, wel redders zoals John Williams en Annemarie van Gaal langs zullen komen om orde op zaken te stellen. Dan hoeven ze nog steeds (bijna) niets zelf te doen.
Wat mij steeds weer opvalt bij dit programma, is dat er legio mogelijkheden zijn voor mensen om te besparen, maar dat ze het gewoon zelf niet doen: besparen op boodschappen, besparen op abonnementen, besparen op kledingaankopen, stoppen met roken, minder energie gebruiken, auto(‘s) weg doen, stoppen met leasecontracten voor huishoudelijke apparaten.
Wat denk jij, zouden er mensen zijn die iets leren van een dergelijk programma?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.