woensdag 29 juli 2009

Mooier, duurder, beter

29/07/2009
Vandaag een ietwat filosofisch stukje over de voordelen van consuminderen. Ik ervaar het als heerlijk dat ik 30 uur per week werk en toch een eigen huis heb. Ik vind het een groot goed dat mijn eisen qua huisvesting en inrichting niet hoog zijn. Het mag van mij wat minder. Ik zit lekker in de zon en laat de boel de boel en doe niet mee aan de ratrace zoals sommige mensen van hun leven gemaakt hebben. Spaarblog had er laatst een heel leuk filmpje over. Voor wie de kleine letters bovenin niet zo goed kan lezen: Happiness is just around the corner, dus nog even doorracen, dan vindt je het geluk.
Kennissen van mij moeten elke 3 jaar hun huis aan de binnenkant verven, niet omdat het lelijk is, maar omdat het al weer 3 jaar geleden gedaan is. Als er een paar schimmelvlekken in de douche zitten, moet de hele nieuwe badkamer vernieuwd worden. Meubels gaan niet weg als ze oud en versleten zijn, maar omdat er nodig weer wat nieuws aangeschaf moet worden. En dan natuurlijk niet bij de kringloop, maar bij een goede meubelzaak. En áls er dan iets nieuws aangeschaft wordt, moeten accessoires etc ook allemaal in dezelfde kleur en stijl, anders kan het echt niet. En ondertussen maar klagen dat ze zo weinig geld hebben en zo hard moeten werken voor hun geld.
Een ander bevriend stel moet zo nodig met zijn tweeën een groot huis kopen met een woonkamer van ruim 50 vierkante meter en 5 slaapkamers. In dit huis moet een nieuwe keuken, de oude keuken die in mijn ogen prima is, moet er uit en vervangen worden door het nieuwste van het nieuwste en het moet natuurlijk ook groter. Ook de vloeren moeten allemaal anders. Er moet hoogwaardig parket in, anders is de woning niet "af".
Bij beide stellen is één van de partners min of meer overspannen geweest of heeft een burn-out gehad. Zou het voor mensen met zo’n levenshouding niet veel prettiger zijn om het idee dat hun woonomgeving perfect moet zijn, los te laten en gewoon lekker te gaan leven? Misschien is de vloer dan een beetje lelijk, of kon de keuken mooier, wat dan nog? Als je minder hoge eisen stelt, kun je minder gaan werken en van het leven genieten. Het leven is al kort genoeg.
Ook een idee: in plaats van alle geld in (de inrichting van) het huis te steken, zou je het kunnen sparen voor een leuk zomerhuis in een land als Hongarije. Het woonhuis van Annemarie van het weblog Hemelrijk in Hongarije heeft bij mijn weten omgerekend nog geen 3000 euro gekost. Je moet wel durven natuurlijk en het hebben van een handige partner is zeker een pré.
Er is niets tegen op het mooi willen maken van je huis, maar het perfectionisme dat sommige mensen hierbij aan de dag leggen kon wel wat minder, zeker als deze mensen zich al overbelast voelen en eigenlijk graag wat zouden willen minderen met werken. Dat minderen met werken kan dan niet door de hoge kosten die gemaakt worden voor de nieuwe meubels, de badkamer, de nieuwe keuken, nieuw huis etc. En als dat allemaal in orde is, dan moet er nodig een nieuwe auto komen, want de oude is al weer twee jaar oud, of dan hebben vrienden een geweldige, interessante reis gemaakt naar "Verweggistan" en willen ze dat ook wel eens doen. En dat kost nogal wat, dus dan maar weer werken en nog meer werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.