zaterdag 21 april 2012

Mijn medisch dossier op straat

Gisteren heb ik naar  de uitzending van Zembla gekeken. Klik hier om de aflevering te bekijken. Het ging over slecht beveiligde medische gegevens in het ziekteverzuimregistratiesysteem Humannet.
Toen heb ik echt wel even zitten vloeken.
Daar staan dus ook al mijn ziektegegevens in!

Citaat: Volgens hoogleraar privacy en computerbeveiliging Bart Jacobs van de Radboud Universiteit Nijmegen gaat het om het grootste lek van persoonlijke en medische data in de Nederlandse geschiedenis. "Dit is een nachtmerrie-scenario. Dat dit zo op straat ligt, vind ik werkelijk schokkend. Je kunt hier mensen mee chanteren", zegt Jacobs in Zembla.
Nou ja! Dat zijn dus ook mijn gegevens!

Gisteren kreeg ik een mailtje van het bestuur van mijn bedrijf. Voorlopig werken ze niet met Humannet, alles is geblokkeerd. Maar toch, ik ben niet blij. Gedurende een lange periode kon iedere kwaadwillende mijn adresgegevens, BSN nummer, medische gegens etc heel gemakkelijk uit dat systeem halen. Ik werk daar inmiddels bijna 12,5 jaar!

Ik heb al eerder gedoe gehad over medische gegevens in Humannet.
Ook niet-medisch geschoolde mensen kunnen in jouw file notities maken. De leidinggevende vóór mijn vorige leidinggevende had er een aantal onwaarheden en halve waarheden in gezet, waar mijn vorige leidinggevende behoorlijk mee aan de haal ging. Ik heb er op mijn vorige weblog nog eens blogjes over geschreven. Klik daarvoor hier en hier.
De blogjes zijn goed leesbaar, afgezien van rare tekens. In plaats van naxc3xafef moet je lezen naïef en in plaats van mxc3xa9xc3xa9r moet je lezen méér. Ook het woord nóóit wordt bijna onleesbaar, dat wordt nxc3xb3xc3xb3it.
Sinds ik weet dat leidinggevenden (semi)medische gegevens op hun geheel eigen wijze en naar eigen inzicht kunnen interpreteren, ben ik heel terughoudend in het geven van enige informatie over een ziekmelding. Het is overigens al weer ruim een jaar geleden dat ik voor het laatst ziek was.

Heb jij ook te maken met hetzelfde systeem?

7 opmerkingen:

  1. Ik vind het eigenlijk gewoon belachelijk dat er een systeem als dat in gebruik is. Dus zonder goede beveiliging. Er zijn in nederland echt veel mensen die er goed voor geleerd hebben en er dus veel verstand van hebben. Waar zijn die gebleven? Die doen dus blijkbaar niet de beveiliging van de overheidsdiensten en allerlei andere belangrijke bedrijven....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je me herinnerde. Morgen vergadert de OR over een nieuwe Arbo bedrijf, ik ben benieuwdof deze informatie meegenomen wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met. Morgen, bedoel ik natuurlijk maandag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Belachelijk zeg, en het stomme is: wat doe je ertegen? Het gebeurt, iemand roept dat het niet meer mag gebeuren en dan? Dat maakt je gegevens nog niet ongezien ofzo...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb je ook naar de Zembla-uitzending die Verzuimregistratie of verzuimmaffia heet? Die is net zo schokkend.
    Ik heb mijn collega's geadviseerd voortaan heel terughoudend te zijn met het geven van informatie bij een ziektemelding.
    Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kun je het eigenlijk maken bij een ziekmelding de reden ervan niet op te geven?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo erg dat zulke dingen nog steeds weer gebeuren.
    Er verandert op dat gebied niet veel!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.