Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

woensdag 5 september 2012

Garantie bijkopen

Het schijnt dat de helft van de Nederlanders wel eens garantie bijkoopt. Volgens de Consumentenbond (CB) is het bijkopen van garantie meestal onzin! De CB adviseert ons allemaal: Houd geld in uw zak!

Niet doen dus!
Waarom niet? Je hebt wettelijk recht op garantie en anders vaak via een verzekering. De CB start de campagne "Garantie gegarandeerd"
Citaat vanaf de site van de Consumentenbond:
Wie met een kapot artikel terug gaat naar de winkel kan in een flinke discussie terecht komen. Vaak leeft het misverstand dat je na de garantieperiode nergens meer recht op hebt. Ten onrechte! De Consumentenbond wil hier verandering in brengen.

Op de site van de Consumentenbond staat ook een Garantiechecker. Hierop kun je uitzoeken of je juridisch gezien recht hebt op garantie.
Op de site van de CB staan voorbeeldbrieven en een garantieschandpaal. Verder wordt er uitgelegd wat je recht op garantie inhoudt - dus waar heb je volgens de wet recht op?

Ik ben zelf al heel lang geleden opgehouden garantie bij te kopen. Ik zag er het nut niet van in.

12 opmerkingen:

  1. Nooit doen inderdaad. Het kost alleen maar geld en levert je feitelijk niets op!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De verkopers verkopen graag die extra verzekering omdat zij daar premie voor krijgen.
    Toen wij vorig jaar een tv kochten en hij thuis werd afgeleverd werd er nogal op aangedrongen dat ik er extra garantie voor bij kocht. Ik weigerde. Dat vond die verkoper dus niet leuk (daar ging zijn premie....). Ik zei tegen hem dat er ook nog zoiets als consumentenrecht bestaat.
    Wij hebben slechte ervaringen met sommige grote elektronicaketens wat betreft het afschuiven van verantwoordelijkheid als er een ondeugdelijk product verkocht is.
    We gaan nu liever naar een kleiner bedrijf dat al lange tijd in onze woonplaats zit.

    VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 'k Geloof dat 'k voor één artikel ooit garantie heb bijgekocht, de wasdroger en je raadt 't al, na de 5 jaar en nog eens 3 weken...
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons was het nog erger. Voor het eerst garantie bijgekocht en na drie jaar ging de firma failliet.(Megapool).

      Ik heb het nooit meer gedaan.

      Liefs Frederique

      Verwijderen
    2. Ik had voor vijf jaar extra garantie bijgekocht.

      Frederique

      Verwijderen
    3. Dat is dan erg sneu, spek je eerst Megapool en dan gaan ze ondanks dat toch nog failliet!

      Verwijderen
  4. Ja, er moet een deugdelijk product geleverd worden of de garantie nu verlopen is of niet, het ding moet het een redelijke tijd doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo'n 16 jaar geleden hebben wij 10 jaar garantie bij onze M.iele wasmachine gekocht. Wij hebben zeker vanaf het 3de tot 7de jaar regelmatig mankementen gehad met deze machine. Dus voor ons kwam het gunstig uit. En elke keer baalde de monteur, maar ja dat was hun probleem.

    Nu zouden wij dat nooit meer doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, maar eigenlijk mag een wasmachine dus gewoon helemaal niet kapot gaan na 3 jaar en heb je dus sowieso recht op garantie! Ook buiten de periode.

      Verwijderen
  6. `Bij M.iele hebben wij er toch wel plezier en profijt van gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik koop het ook nooit bij, vind het een belachelijk idee. Maar goed, blijkbaar werkt het wel, want ze doen het nu zelfs al voor dingen van b.v. €100...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schrijf ik vandaag net over garantie, breekt het palletje van de gesp van mijn nieuwe riem af. Ik baal er behoorlijk van! Die riem heb ik sinds half juli dit jaar in gebruik, dus nog geen twee maanden. Ik gebruik hem niet dagelijks. Dat is nou een duidelijk voorbeeld van iets wat bij aankoop al niet goed was! Ik heb de riem via internet bij Ulla Popken gekocht en ik heb het bedrijf gemaild. Ik heb geschreven dat ik er van uitging dat gebreken in het metaal onder garantie vallen. Ik ben benieuwd naar hun reactie. Jullie horen er nog van!

    BeantwoordenVerwijderen