donderdag 13 september 2012

Stroom en gas

Sinds april ben ik bij Eneco. Ik heb een jaarcontract tot 1 april 2013. Mijn vorige energiebedrijf had een site, mijn ... .......... waarop je je energieverbruik kon bijhouden, een soort verbruiksmeter. Helaas heeft Eneco dat niet. Ik kan mijn energieverbruik over de afgelopen 5 jaar bekijken, maar aangezien ik pas vanaf april '12 klant ben en ik geen meterstanden kan invoeren, valt daar niets te zien. Ik kan ook niet nagaan of mijn huidige voorschotbedrag voldoende is. Ik betaal Eneco 30 euro per maand en aan Enexis 32 euro voor de netwerk- en transportkosten. Om te voorkomen dat ik in april heel veel moet bijbetalen, raadpleegde ik MijnEneco, maar helaas kom ik daar niet verder.
Mijn conclusie: Ik moet zelf uitrekenen hoe hoog de jaarnota zal zijn.

Mmm, dat is toch lastig!

Want hoe doe je dat?
Ik heb de prijzen van mijn contract genomen. Dan heb ik in ieder geval een indicatie.
Wat kost gas inclusief BTW en energieheffing?
Normaal tarief gas  0,63687 per M3
Vastrecht 2,27 per maand

Wat kost stroom inclusief BTW en energieheffing?
Enkeltarief €0,2112 per kWh
Vastrecht               €2,27  per maand

Ik heb de afgelopen 12 maanden 699 m3 gas en 1540 kWh stroom verbruikt. Dus ik kan uitrekenen hoeveel het bij de huidige stand van zaken ongeveer gaat worden.


vastrecht stroom € 27,25   p jr
stroomverbruik € 325,25   p jr
gasverbruik € 445,17   p jr
  vastrecht gas € 27,25   p jr
totaal € 824,92
af overstapbonus € 230,00  
subtotaal € 594,92
af heffingskorting stroom € 379,16
te betalen € 215,76

Gedeeld door 12 komt ik uit op een gemiddeld verbruik van 18 euro per maand. Dat komt mede door de overstapbonus die verrekend gaat worden met de jaarafrekening in april.
Ik betaal nu iedere maand 30 euro. Dat zou betekenen dat ik bij gelijkblijvend verbruik zelfs geld terugkrijg!
Zou ik wat over het hoofd gezien hebben?
Of klopt mijn berekening?

15 opmerkingen:

  1. Jekunt het ook invullen bij Energie Manager Online. Je jaaropgaaf cijfers invullen en zo zie je ook of je nog aardig goed zit met je verbruik. Volgens mij vergeet je niets. Heb je geen boete behoeven te betalen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb wel boete moeten betalen, maar de boete is vergoed door de nieuwe leverancier: 2x 50 euro.

      Verwijderen
  2. Ik betaal aan enexis 14 euro per maand. Daarentegen 227,00 aan gas en elektra bij Nuon. Ik krijg terug!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is raar, ik betaal bij Enexis 13 + 19 euro per maand. Ik geloof dat het 19 euro voor gas is en 12 euro voor stroom, maar het kan ook andersom zijn. Dat gas komt hemelsbreed hier maar een paar kilometer verwijderd uit de grond en hoeft niet zo ver getransporteerd te worden.

      Verwijderen
  3. meterhuur?? Dat is iets wat hier standaard op iedere jaarafrekening staat. Het bedrag wisselt geloof ik per bedrijf/regio maar ik dacht dat het rond de 30 eeuro per meter per jaar was

    Thara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meterhuur = vastrecht vermoed ik. Ik betaal 27,25 vastrecht

      Verwijderen
    2. Ik heb even wat oude rekeningen erbij gepakt (verschillende leveranciers gehad. Bij de ene staat meterhuur er expliciet los bij, bij de andere valt het onder netwerkkosten (vastrecht,meterhuur,periodieke aansluitvergoeding en capaciteitskosten) Dus het zou goed kunnen dat het bij jou onder het vastrecht valt. Maar jeetje wat zijn die rekeningen zoms lastig te ontcijferen en wat verschilt het per leverancier. Hoewel de eindbedragen (los van verbruik) wel min of meer hetzelfde zijn.

      Thara

      Thara

      Verwijderen
    3. oeps zoms is natuurlijk soms

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk dat je aardig goed zit. Die overstapbonus hakt er behoorlijk in :) Is meer dan 50% in jouw situatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben erg benieuwd, heb mijn eigen rekening van eneco gedownload van voorgaande jaren maar zie bv al geen heffingskorting stroom, bestaat dit nog wel?
    Heb even mijn nota van vorig jaar overgeschreven.
    ons verbruik was wel hoger gas 1510, electra normaal 937 en laag 767
    Levering electra en gas 962,42
    Belasting over levering 145,79
    Transport Stedin 304,85
    Overige producten/diensten
    en heffingen 55,53
    (dit is de meterhuur)
    Totaal 1468,59

    dit is heel wat meer dan 215 dus, wij verbruiken ook wel meer gas maar elektra is aardig gelijk.
    Groet Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Reacties
    1. Die BTW is wel meegenomen, die staat bij de prijs per M3 en de prijs per kWh.

      Verwijderen
  8. Wij hebben ook Eneco maar uuh betalen 200,- per maand!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dat bedoel ik met mijn rekening te zeggen,ij geen 200 maar wel 139 ben dus heel benieuwd hoe de echte rekening wordt.
    Gr. Anne

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.