vrijdag 25 januari 2013

Mmmm, heerlijk warm!!!

Hoe zorg je ervoor dat je ondanks de koude toch lekker warm blijft?
Zorg voor laagjes, laagjes zijn beter dan één dikke trui. Draag een hemd, daarover een shirt met lange mouwen en daar weer over een trui(tje) en dan daarover nog weer een warm vest of zo. Door al die laagjes blijf je heerlijk warm. Als je kans loopt bezweet te raken, door stevige inspanning door sport of zo. Zorg dan voor een vochtregulerende onderlaag, bijvoorbeeld thermo-ondergoed.
van het ww web
Zorg voor lekker warme voeten en dek eventueel je hoofd af met een muts of zo. Dat kan ook binnen. Creeer een nieuwe zuinige trend en draag ook binnenshuis een muts. Tegenwoordig zie je veel jonge mannen die binnenshuis de muts ophouden. Het lijkt soms wel of ze er mee opstaan en weer mee naar bed gaan.

Ook halve handschoenen zijn heel effectief. Laatst had ik erg koude handen, maar in de woonkamer was het 19.5 graden. Moest ik het warmer stoken? Ik heb mijn handschoenen aangedaan, die laten de vingertoppen vrij, maar zijn verder heerlijk warm, gevoerd met een thermolaagje. In no time waren mijn handen heerlijk warm.

Wat kun je verder doen om warm te blijven of te worden? Bewegen, hoe meer je beweegt, hoe warmer je wordt.

Tip: om te zorgen dat ik 's avonds warm gaat slapen kun je een elektrische deken gebruiken. Je schakelt de onderdeken  een uurtje van te voren aan en zorg voor lekker warme dekens op het bed. De geproduceerde warmte blijft goed bewaard.

17 opmerkingen:

  1. Buiten een regenbroek over je lange broek. Een thermolegging kan natuurlijk ook. Voor iets minder koud heb ik 2 thermoleggings afgeknipt op kniehoogte. Dan heb je wel ventilatie bij je knieeen en kuiten. Een soort ouderwetse directoire, lijkt echter. Een hip fietsbroekje. De goede beenstukken heb ik gebruikt voor manchettenherstel etc. verder heb ik een dun donsjasje met capuchon van de anwb,slechts 350 gram die gebruik ik als extra laagje onder winterjas en ik draag het jasje ook wel binnen. Buiten zijn goede handschoenen nog belangrijk. Verder voor warme voeten zorgen. Bijv sneeuwlaarsjes met merinowollen sokken( van Hema) en een droog paar in de tas. Thuis warme sloffen. Een warme sjaal is ook erg prettig. Je kan ook een buffje maken van een stuk fleece, Sjaal of buff (soort col)kan je ook binnen dragen als ze leuk zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het donsjasje is het anwb traveljack, nu voor nog geen 40 euro nieuw. Echt een geweldig multifunctioneel jasje. En de legging natuurlijk onder de lange broek

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik moet nu toch echt even grinniken. Je schrijft: om te zorgen dat IK ´s avonds warm ga slapen, schakel JE de onderdeken aan :-)
    Over het dragen van een muts: ik zei juist tegen Willem, dat ik het zo gek nog niet vind, dat er vroeger slaapmutsen gedragen werden. Als je je hoofd niet onder de dekens stopt, is het best koud!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb sinds klein weekje elektrische deken. Ik zet hem net voordat ik naar bed ga aan op de hoogste stand. En als ik er 10 minuutjes inleg, zet ik hem helemaal uit. Blijft lekker lang warm en de kou is eruit. Een uur van te voren aanzetten vindt deze miep te lang... En bedankt voor de tip over het donsjasje. Die ga ik opzoeken. Kan vanwege spierreuma wel wat extra warmte gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik gebruik buiten een skibroek: lekker warm en waterdicht en ook lang genoeg om mijn broek aan de onderkant droog te houden.
    Iets onder mijn kleding aan vind ik niet handig want dan zit ik binnen te puffen en buiten heb ik er niets meer aan.

    In bed heb ik alleen last van koude voeten en daarvoor deel ik een kruikje met met mijn dochter. Zij krijgt 'm in bed en als ze slaapt hevel ik 'm over naar mijn bed en dan is ie nog warm genoeg.

    Tijdens het kamperen heb ik idd vaak een muts op dat slaapt veel beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik draag ook polswarmers om op dit moment. Mijn handen verstijven erg snel en zo gaat het een stuk beter. Ik heb ze gemaakt van fleecestof en ook een paar gebreid. Die heeft een gat voor de duim en zit daardoor ook nog half over handpalm, maar viongers blijven wel vrij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schapenwollen zooltjes in de laarzen is ook lekker warm. Ook eventueel in je sloffen. Het dons traveljackje kan je gewoon bij de anwbwebwinkel bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik draag thermo ondergoed en Uggs. Zo blijf ik lekker warm.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik vind het juist lekker als mijn bed koud is als ik ga slapen, , verder draag ik binnen ook een col sjaal en lekker warme sokken ,ik heb gemerkt dat als je nek en voeten lekker warm zijn je je veel comfortabeler voelt en dat je het dan sneller warm hebt. dat mutsje ga ik ook zeker uitproberen, iemand zei dat als het leuk staat dat ze het dan ook deed, nou ik vind het lekker warm hebben nu iets belangrijker dan er leuk uitzien.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb ook steeds 4 lagen bovenkleding aan, en een broek en legging. Heerlijk warm en de kachel hoeft niet zo hoog. Overdag 16 graden en 's-avond even wat warmer. Lekker Hoor !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Warm drinken en voldoende eten. En bewegen. Spieren produceren veel warmte

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik draag meerdere laagjes: hemdje, top eroverheen, shirt met lange mouwen en dan een trui of blouse. Eventueel nog een vest eroverheen. Desnoods met een rondgebreide sjaal, die kan ik ook over mijn hoofd doen. Voor als het heel erg koud is buiten, een gebreide en gevoerde muts en oorwarmers. Beide nog niet gebruikt, het was blijkbaar nog niet koud genoeg maar ik denk dat als ik zou moeten fietsen ik dit wel al gebruikt had.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik verbaas me over iedereen die het in bed koud heeft. Als je een goed winterdekbed hebt en een normaal matras, dan heb je je bed toch binnen twee minuutjes verwarmd. Ik draag geen nachtkleding en heb t nooit koud. Zorg er wel voor dat je niet al koud bent voor je erin stapt. Geen koude voeten bijvoorbeeld.

    Buiten vind ik een lekkere sjaal en een muts op nu wel fijn. Scheelt enorm, zo'n muts. Mijn jas is verder goed genoeg om de kou op te vangen. Extra laagjes, anders dan mn gewone kleding, heb ik niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het bed goed gelucht zijn. Een droog bed is een warm bed

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb snel koude voeten. En let erop,als ik binnenkom mijn schoenveters losser te doen.Anders knelt de bloedsomloop af.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik doe mijn elektrische deken ook maar heel kort aan, zoals Moepsje schrijft, als ik me klaar maak voor de nacht, dan stap ik in een warm bed, nooit geen oude voeten meer en eindelijk wilde mijn man er ook één voor zijn kant van ons dubbelbed.
    Draag altijd buiten een muts en vergeet hem binnen wel eens af te doen. Inderdaad bij erg koud weer ook 's nachts. Heb dit jaar een heerlijke colkraag gebreid (die ik veel draag) en ook een kruikenzak, meer omdat ik het model zo leuk vind. We gebruiken de kruik alleen maar als we ons grieperig voelen dan is zo'n warme kruik zo lekker om tegen je aan te houden.
    Staan bij mij op http://pinterest.com/thedagort/

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik word de laatste jaren een echte koukleum. Ik had op het laatst vier lagen over elkaar heen en bleef koud. Nu draag ik een hele dikke trui. Het voldoet prima, beter dan al die laagjes. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.