Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zaterdag 9 februari 2013

Bezuinigen op (multi)vitaminepreparaten

geld weggooien
Er zijn nogal wat mensen die dagelijks extra vitamines slikken. Misschien jij ook wel.
Is dat nemen van extra vitamines nodig? Nee, over het algemeen is dit helemaal niet nodig en zijn de extra kosten die je maakt om deze vitamines te kopen gewoon weggegooid geld.
Wanner is het wel raadzaam om extra vitamines te nemen?
Volgens het voedingscentrum gaat het om de onderstaande groepen mensen.

Extra vitamines

Er zijn een paar groepen die niet genoeg vitamines binnenkrijgen via eten en drinken. Zij hebben meer vitamines nodig dan eten en drinken en zonlicht kunnen leveren. Voor hen geldt het advies om extra vitamines te slikken:
  • Baby’s tot 3 maanden: vitamine K
  • Kinderen tot 4 jaar: vitamine D
  • Vrouwen die zwanger willen worden: foliumzuur
  • Zwangere vrouwen: foliumzuur en D
  • Vrouwen die borstvoeding geven: foliumzuur en D
  • Ouderen: vrouwen boven de 50 jaar en mannen boven de 70 jaar: vitamine D
  • Mensen met een donkere huid: vitamine D
  • Mensen die weinig buiten komen: vitamine D
Daarnaast zijn er groepen waarvoor aanvulling ook zinvol of nodig kan zijn zoals:
  • Mensen die weinig of eenzijdig eten: foliumzuur
  • Veganisten: vitamine B12 en D
  • Sporters: alleen bij extreme en langdurige inspanning kan aanvulling met een multivitaminepreparaat zinvol zijn. De gemiddelde (recreatie)sporter die gezond eet, krijgt meer dan genoeg vitamines en mineralen binnen, en is er is er geen reden om extra vitamines te slikken
  • Rokers: zij hebben een wat hogere behoefte aan vitamine C
  • Alcoholisten: alle vitamines, maar met name vitamine B1 en B6
  • Mensen die extreem afvallen of anorexia-patiënten: alle vitamines
Hoor jij niet tot bovenstaande groepen? Dan volstaat gezonde voeding. Voor mijzelf is het van belang om wat extra vitamine D te nemen, ook omdat ik in de winter vanwege mijn werk dagen achter elkaar buiten ben als het nog, of al weer, donker is. Ik zou 10 microgram extra moeten hebben. Ik heb jaren multivitamines geslikt, omdat ik dacht dat die onontbeerlijk waren, ook wel een tijdje alleen vitamine D.

Wat gebeurt er bij tekorten?

Een tekort aan vitamine D kan bij kinderen rachitis (Engelse ziekte) veroorzaken. Deze ziekte heeft te maken met afwijkingen aan het skelet. Bij volwassenen en ouderen kan een vitamine D-tekort op den duur botontkalking of osteoporose en/of spierzwakte optreden. (Bron: Voedingscentrum)

Met het slikken van vitamine D ga ik nu dus maar weer eens beginnen. Lijkt me toch wel nuttig.

46 opmerkingen:

  1. Maar geloof jij klakkeloos wat men zegt bij het voedingscentrum? Ik niet. Er zijn ook andere publicaties.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk inderdaad dat het wel goed onderbouwd is wat ze zeggen. Alle diëtisten gaan uit van de richtlijnen van het Voedingscentrum. Wel is het zo dat vrijwel alle onderzoek (en daarmee ook de wetenschappelijke publivaties) gesponsord zijn door bedrijven met een commercieële doelstelling. Die willen zo veel mogelijk verkopen.

      Verwijderen
    2. Zoiets zet je toch aan het denken dat wat ze zeggen niet helemaal zuiver kan zijn. Ik neem helemaal niets meer van ze aan met zo'n dubbele agenda.

      Verwijderen
    3. hmmm ik zou het zo maar niet voor waar aannemen wat het voedingscentrum voorschrijft.
      1 op de 3 mensen heeft een vitamine d tekort,zowel kinderen als volwassenen en kampen met heel wat problemen die een tekort kunnen geven.Het jammere is dat de dokters van tegenwoordig nog steeds niet eraan willen dat vitamines Vit D3 en B12 zeer belangrijk zijn bij ziekten om te herstellen daarvan.

      Verwijderen
  2. Heel iets anders, ik lees dat er vanochtend om half 7 al weer aardschokken zijn geweest: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/02/09/groningse-burgemeesters-boos-om-politieke-onrust-aardschokken/

    Heb jij nergens last van gehad?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik ben er niet wakker van geworden. Alleen gelezen op het nieuws.

      Verwijderen
  3. Helaas blijkt uit bloedonderzoeken heel vaak dat er weldegelijk tekorten zijn omdat men eenzijdiger eet dan gedacht of minder gezond leeft dan gedacht en/of gewenst.
    Ook speelt het milieu een grote rol in de behoeften.
    De hoeveelheid vitamines in groenten en fruit is sinds WOII schrikbarend afgenomen.
    De richtlijnen van het voedingscentrum vind ik vaak niet kloppen met de werkelijkheid.
    Wat ik zelf schrijnend vind is dat er vitamines en mineralen worden aangeboden in de drogisterijketens die niet opgenomen kunnen worden in het lichaam en waar je dus ook echt niets aan hebt. Een andere mythe is dat dure vitaminepil beter is dan een goedkopere.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welke zijn volgens jou het beste Solgar is een goed merk en nu gebruikik van Flinndal.
      Ik ben momenteel een grootverbruiker.

      Verwijderen
    2. Van Solgar lees ik altijd hun heel goede brochures maar ik koop bij Flinndal en de Hema. Als oud-kooklerares ( met heel veel voedingsleer) doe ik niet veel uit op wat het voedingscentrum zegt aangaande de ""dagelijkse aanbevolen hoeveelheid"". Groente moet snel groeien op glaswol enz en we eten andere ( kleinere) hoeveelheden dan 60 jaar geleden, moet ook, want de ons calorieverbruik is lager, heeft ook weer talrijke oorzaken. Googel maar op ""orthomoluculaire geneeskunde"".

      Verwijderen
    3. Dat snel groeien van groenten geldt niet voor de groenten die ik meestal eet: kool, spruitjes, uien, winterwortelen, sperziebonen, pastinaken. Volgens mij groeien die echt gewoon nog in de volle grond.

      Verwijderen
  4. Ik ben het helemaal met Spaarmoeder eens wat betreft vitamines in groente en fruit, en de voorlichting van het voedingscentrum loopt nogal eens achter de feiten aan. Zo volgen zij nog steeds de oude richtlijnen met betrekking tot vetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Let op dat vitamine D: D3 is wat je nodig hebt. Als je D2 inneemt, dan moet dat eerst nog weer omgezet worden in D3 en dat is minder efficiënt. Dus let op wat er op het potje staat, vóór je het koopt. Ik bleek een paar jaar geleden ook een tekort te hebben in de winter. Na aanvulling testte de huisarts het nog eens aan het einde van de zomer (dan moest het toch hoog genoeg zijn, zou je zeggen), maar nee: nog steeds te weinig. Sindsdien slik ik het maar gewoon dagelijks.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ik schreef over omzetten van D2 naar D3 is niet helemaal waar. D2 is een andere vorm van vitamine D. Wel schijnt er wat controversie te zijn of D2 wel net zo effectief is als D3, dus voor de zekerheid neem ik D3. Bron: de Engelse wikipedia over vitamin D.

      Verwijderen
  6. Mensen die geen extra vitamines nodig hebben en toch preparaten slikken kunnen een hypervitaminose krijgen. Dat kan ook allerleiklachten geven. Er is een optimale hoeveelheid nodig, dat is wat anders als een maximale.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik slik nu bijna een jaar vitamine B-complex (vega) en D (behalve in de tijd dat ik op vakantie ben en veel wandel in de bergen) en ik voel me stukken beter! Sommige klachten die ik had zijn beduidend minder geworden. Mijn kind is een hele kleine eter en slikt op doktersadvies ook multivitamine. Ik koop ze gewoon bij de drogist. Werkt dus wel degelijk. Je kunt je bloed ook laten onderzoeken bij de huisarts. Heb je meer aan dan vage theorien op het web.
    Ik ben nog op zoek naar goedkopere suplementen, maar kan het zelf vaak moeilijk beoordelen in webwinkels. Ik heb me bij het kruidvat laten adviseren welke de meest complete vitB en D waren. Dat waren niet de goedkoopste. Maar ik ga niet zomaar wat slikken van een wazige webwinkel. Er kunnen wel degelijk gevaarlijke stoffen in supplementen zitten en er is enorme wildgroei. In de jaren 60 is er bijvoorbeeld eens een populair afvalsupplement in de verkoop geweest waar achteraf gezien een vorm van speed in zat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die van de gewone drogist, dus de goedkope, zitten veel vulstoffen in en zijn vaak synthetisch. Het gehalte is vaak minder dan de duurdere. In feite heb je dus meer aan de dure soorten en krijg je meer binnen.

      Verwijderen
  8. Het is ook bekend dat wat het Voedingscentrum aangeeft niet altijd klopt. Getuige diverse blogs en Facebookaccounta met wetenschappelijke artikelen die juist het tegendeel bewijzen.
    Ik neem dus wat het Voedingscentrum beweert, helaas met een korreltje zout...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo vaak mogelijk naar buiten gaan. Dat is wat ik doe. Ook op het werk is er meestal wel een middagpauze waarin je een frisse neus kunt halen. Dus niet in een sporthal of zwembad sporten, maar buiten wandelen, fietsen, skeeleren. 's Winters schaatsen op natuurijs als het kan. Maar goed, dat kan niet iedereen, en je moet natuurlijk wel een park of bos in de buurt hebben. Tussen het drukke stadsverkeer door wandelen, dat is niet echt leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toevoeging: ik heb een hele blanke huid, type 1 (roodharigen). Verbrand dus snel, maar heb weer geen problemen met het snel opnemen van vit. D.

      Verwijderen
  10. Zonder een multi (Orthica), een gram C en een capsule D3 zou ik niet meer op mijn benen staan. Ook neem ik drie spirulina (Marcus Roher). En specialisten en zelfs een prof van het UMCG vroeg eens verbaasd; U staat! Hij had me in de rolstoel verwacht. We zijn dus echt wel extra's nodig. En het voedingscentrum; zo commercieel als wat. Dat wordt in stand gehouden door de zuivelunie en de hartstichting. En de hartstichting is van Unilever. Helaas heb je zelf ook diabetes. Het voedingscentrum noemt een krentenkoek of ontbijtkoek gezonde tussendoortjes! Hoe zot. En de diëtistes die daar worden opgeleid weten helemaal niet dat je voor het maken van 1 kg. kaas tien liter melk nodig bent. Als je iets over gezondheid wilt weten neem dan een specialist; orthomoleculair afgestudeert. Bij zo'n deskundige overleg ik per drie maanden wat ik werkelijk nodig ben en daar koop ik ook de voedingssuplementen. Ik hoop nog lang te kunnen lopen. Heb het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben blij te lezen als 'lezer' van dit blog, dat er zoveel goede reacties komen en niet iedereen klakkeloos het advies van het Voedingscentrum overneemt! Ik dacht al eerst dat ik de neige was die er tegenin ging, maar gelukkig staan er veel reacties die het er ook niet mee eens zijn :-)
      Orthica e.d. zijn ook mijn favoriete merken!
      De grond waar groentes groeien is zo verarmd dat we wel vitaminen bij moeten slikken.

      Verwijderen
    2. Het Voedingscentrum (vroeger het Voorlichtingsbureau voor de Voeding, VoVo) neem ik ook niet serieus. Ik kreeg in de jaren 80 de lachstuipen toen het VoVo de Schijf van 5 (met een aparte schijf voor zuivel!) vervingen door de Voedingsschijf. Die kwam er als volgt uit te zien: Vier vakken, twee grote vakken boven (plantaardige voeding) en twee kleine vakken beneden (dierlijke voeding, eiwitten en vet). De Kleine Aarde (ecologisch centrum in Brabant) had al heel lang zo'n Voedingsschijf, maar had dit zo vormgegeven dat door de indeling van de vakken het Ban De Bom teken erin te zien was.
      Het VoVo 'draaide' haar Voedingsschijf zodanig dat dit teken bij De Voedingsschijf er net niet in te zien was, omdat haar schijf schuingehangen hing. Hoewel het VoVo dus meeging in de jarenlange voorlichting van De Kleine Aarde, moest ze zich op deze manier even nadrukkelijk distantiëren (van de geitewollensokkenclub die De Kleine Aarde ook eigenlijk wel was..).

      Verwijderen
    3. En ondanks dat De Klein Aarde veel goeds heeft voorgebracht is het nu helaas ter ziele...

      Verwijderen
  11. Ik vind het heel onduidelijk welke vorm van vit. D ergens in zit. Op mijn halvarine staat alleen vit. D en geen getal of stofnaam. Ook op mijn multivit van dagravit staat het er niet bij. Verwarrend want nu weet ik niet of ik het juiste wel neem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Margarine zit ook maar 1 molecuul af van plastic...
      Zal ook wel niet de juist it D zijn die we echt nodig hebben namelijk vitamine D3

      Verwijderen
  12. Op wikipedia staat een heel goed artikel over vitamine D. Er staan ook heel veel verwijzingen in naar nog meer diepgravende artikelen. Geeft inzicht http://nl.wikipedia.org/wiki/ Vitamine D

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik slik al jarenlang een voedingssupplement, met medeweten van mijn internist en daarnaast krijg ik via deze internist ook nog extra vitamine B12, vitamine D en calcium om de vitamine D op te nemen. Ik heb de Ziekte van Crohn waardoor ik onvoldoende voedingsstoffen uit mijn voeding opneem.

    In het lijstje van het voedingscentrum staat de Ziekte van Crohn of colitus alcerosa niet vermeld en eigenlijk vind ik dat onterecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik slik een multivitamine,net als mijn volwassen zoon.De goedkope variant van K.ruidvat.Ik geef eerlijk toe:dat is puur voor mijn gevoel.Maar ik slik ook visolietabletten met omega3,6 en 9 op aanraden van een arts,voor(of beter gezegd:tegen)mijn terug kerende depressies.Sinsdien geen echte depressie meer gehad.Placebo-effect?Kan wezen(al lijkt het er niet op,kijkend naar mijn verleden van depressies),maar ik voel me er goed bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je vergeet één grote groep mensen: mensen die veel stress hebben: vitamine D. Met stress ben je sneller ziek omdat stress je immuniteit ondermijnt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Begrijp ik het goed dat het als 'binnenmens' niet heel zinnig is om D2 in te nemen , omdat je dan alsnog daglicht nodig hebt om de vitamine te benutten?

      Verwijderen
  16. Ik neem het voedingscentrum al jaren niet meer serieus. Ze worden steeds minder 'eerlijk' over eten door sponsering door de voedingsindustrie.

    Ik neem elke dag een multivitamine omdat ik nooit elke dag alles binnen kan krijgen wat nodig is. Eigenlijk is het onmogelijk om alles binnen te krijgen, want dan moet je wel heel veel verschilldne dingen eten op een dag. Daarnaast neem ik B12 en D. i.v.m. vegetarisch en veganistisch eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het is zo ontzettend lastig om het kaf van het koren te scheiden. Regelmatig heb je nieuwe studies die weer iets beweren maar het is moeilijk om te achterhalen of daar de commercie achterzit of degelijk onderzoek. Heb zelf mijn bloed laten controleren toen ik een half jaar vegatarisch was, idd tekort maar je weet ook niet wat het geweest is. Na een tijdje injecties, weer zonder gedaan en weet nu toch genoeg B12 uit mijn voeding halen. Dat is waar ik wel naar streef, dat je alles uit je voeding haalt. Eerlijk gezegd vertrouw ik de vitaminepil niet. En als je internet mag geloven heeft in deze tijd, 70 % van de mensen een vitamine D tekort. Over een paar maanden hebben we weer de zon gelukkig. Ik denk dat het lichaam zich ook wel aaanpast.

    groetjs Annamarie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik geloof eigenlijk dat al die supplementen niet nodig zijn. Tenzij je op doktersadvies iets nodig hebt natuurlijk.
    Maar ik denk dat je lichaam zelf wel voelt wat het nodig heeft.
    Ik eet geen vlees en geen vis, en toch heb ik maar een paar jaar geleden zonder extra supplementen twee gezonde dochters op de wereld gezet! En achteraf heb ik in totaal nog bijna 2 jaar borstvoeding gegeven.
    Ik heb niets van supplementen genomen toen ik zwanger was,of daarna en enkel de eerste drie maand vitamine K en D aan de kids gegeven.
    Mijn bloed is achteraf getest, en ik ben perfect gezond.
    Neem niet zelf zomaar vitamines, dat is allemaal 1 big business...Ga op jaarlijkse controle bij je arts en hoor daar of je iets absoluut nodig hebt!
    Groetjes,
    Nina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook, vega vanaf mijn 16e, drie probleemloze zwangerschappen en thuisbevallingen, en resp.16,12 en 28 maanden borstvoeding. Behalve extra staal in de laatste twee maanden van de eerste en derde zwangerschap geen supplementen genomen. Kinderen waren 7,5, 8,5 en bijna 9 pond. Ze kregen de eerste maanden wel vit D en K. Daarna heb ik nog twee hele en drie halve marathons uitgelopen.
      Buitenlucht en voldoende actieve beweging doen ook heel veel voor de stofwisseling. Een inactief lichaam neemt minder goed voedingsstoffen op.

      Verwijderen
  19. Ik heb zelf enige tijd multivitaminen geslikt. Kreeg na een tijdje problemen zoals slapende benen bij lang staan. Bleek een bijwerking van teveel Vitamine B6 te zijn (ik mocht vlgs de verpakking 1 tablet per dag nemen) terwijl de dosis Vitamine 6 hierin 4260% ADHD ( 4260% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid....). Mee gestopt en nu gaat het goed! Kijk dus erg goed wat de % ADHD zijn want vaak klopt dat niet (veel te hoog) met de aanbevolen dosering. De andere vitamines zijn vaak veel lager qua % mvrgr Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met het innemen van een teveel aan vitamine b moet je idd uitkijken maar van vitamine D en C kan je heel veel nemen, supervitamines!
      Ik bleek al jaren te weinig d binnen te krijgen, gevolg artrose, nu op een hoge dosis D en de pijn is echt veel minder!
      Ook slik ik al 25 jaar 2000 mg c per dag, gewoon van het k.ruidv.at.

      Neem het advies van het voedingscentrum niet serieus, zo ontzettend achterhaald gedoe!


      Verwijderen
    2. Unknown, je hebt gelijk wat betreft dat je van vitamine c veel mag innemen : een te grote inname heet geen nadelige gevolgen omdat vitamine c wateroplosbaar is en het 'teveel' gewoon uit het lichaam wordt verwijderd via de urine (uitgeplast) aangezien vitamine c wateroplosbaar is. Het heeft totaal geen nut om massa's vitamine c per dag in te nemen (zoals sommigen beweren om extra weerstand te hebben) want het lichaam kan per dag maar een bepaalde hoeveelheid opnemen en verwerken. Wat je meer inneemt kan niet worden opgenomen en wordt via de nieren verwijderd. Vitamine D mag je, daarentegen, niet in te hoge dosis innemen want daar kan je op de duur wel een teveel van krijgen wat tot nierblokkages kan leiden.

      Verwijderen
  20. Ik zeg heel vaak als je extra vitaminen wil gaan slikken overleg even met je huisarts of als je in het ziekenhuis loopt met je behandelend arts. Mijn internist adviseert dit juist na een gastric bypass operatie, omdat hierbij heel vaak vitaminen tekort voorkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zoals velen al zeggen: voedingscentrum is achterhaald en beinvloed door commerciele bronnen. Daar haal ik mn info toch echt niet vandaan.

    Het kan geen kwaad om multivitamines te nemen naast een compleet dieet. Zeker in de donkere maanden. Ikzelf zou D en B vaker moeten nemen ivm weinig vleesconsumptie en stress. Toch maar weer eens oppakken die gewoonte.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Toen ik een burn out had, slikte ik veel multivitaminen. Nuik cystes in de lever heb slik ik multivitaminen, vitamine c, citamine D, soms wel twee keer daags multivitaminen. Tot die cystes verdwenen zijn ben ik groot verbruiker.

    Als iemand veel inspanningen verricht of geestelijk uit balans is, veel vitaminen.
    In de gewone geneeskunde is er niet veel extra nodig, in de alternatieve geneeskunde heb je echt niet zo snel te weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. In margarine/halvarine zit wel de goede vitamine D. Is wettelijk voorgeschreven. Vroeger heette dat de "" Warenwet"" stond alles in voorgeschreven en de Keuringsdienst van Waren had inspecteurs om te controleren. Nu heet het allemaal anders maar de regels gelden nog steeds.

    Van Solgar lees ik altijd hun heel goede brochures maar ik koop bij Flinndal en de Hema. Als oud-kooklerares ( met heel veel voedingsleer) doe ik niet veel uit op wat het Voedingscentrum zegt aangaande de ""dagelijkse aanbevolen hoeveelheid"". Groente moet snel groeien op glaswol enz en we eten andere ( kleinere) hoeveelheden dan 60 jaar geleden, moet ook, want de ons calorieverbruik is lager, heeft ook weer talrijke oorzaken. Googel maar op ""orthomoluculaire geneeskunde"".
    Natuurlijk uitkijken met de in vet oplosbare vetten zoals A en D maar B en C zijn in water oplosbaar en worden daardoor makkelijker uitgescheiden. Wij nemen ook elke dag 1000mg Vit C tot grote tevredenheid.
    Gerrie ben het helemaal met je eens

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Nooit zomaar supplementen gaan slikken, laat eerst je bloed onderzoeken en kijk dan wat je lichaam nodig heeft. De meeste (vaak dure) pillen en poeders hebben een te lage hoeveelheid vitamines, dus daar heb je niks aan..
    Ik heb een tekort aan vit. D en B12, en krijg sindskort van de huisarts D in druppelvorm en B12 via injecties. Ik voel me al een stuk beter.
    Het schijnt dat zo'n beetje half Nederland een tekort aan D heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ieder mag voor het gebruik van voedingssuplementen medici raadplegen. Maar doe dit dan wel bij een orthomoleculair specialist. De geneeskundigen in Nederland hebben voor 80% medicijnen gestudeeerd. En dit zegt al genoeg. Bij gezonde mensen heeft onze huidige gezondheidszorg geen belang. Na het uitbannen van het ziekenfonds -er moest marktwerking komen, dat was goedkoper- is winst maken een must. Daarom zal een arts/specialist je eerder een extraatje verbieden dan dit gebruik aanmoedigen. De medicijnmannen/vrouwen hebben heel veel belang bij ziekte. Dan behouden ze tenminste hun baan. En ziekenhuizen? Gelukkig dat ze er zijn. Maar marktwerking moet. Stel je voor dat de helft van alle zieken maar de helft nodig waren van die bedrijfstak. De helft van deze industrie lag op z'n k.nt! Begin maar eens te denken aan alle scans, de ontwikkeling ervan, het maken ervan, de ruimte waarin ze moeten worden opgesteld, de mensen die de kennis moeten hebben om dit goed te gebruiken, enz.enz. Marktwerking; winst maken. Daarom krijgen we ook niet de goede getallen van wat het zoogdier mens nodig is om zo gezond en comfortabel te kunnen leven. Ik lach in mezelf als mijn specialist weer vraagt; wat voor boek leest u nu? Het zijn de wetenschappelijke onderzoeken die te boek zijn gesteld en waar deze specialisten niet meer aan toe komen. Ze krijgen via artsenlectuur veel te veel onzin voorgeschoteld. De farmacie heeft het voor het zeggen. Neem alleen maar de cholesterolverlagers,(we zijn ze echt niet nodig !!!) we worden belazerd en dan schrijf ik het zachtjes. Als we maar ziek willen blijven dan is het goed. Ik ben door de jaren heen te kritisch geworden. Ik vraag door tot vervelens toe. Maar de kleuterschool ben ik al lang ontgroeid en met een dooddoener krijgen ze mij de spreekkamer niet meer uit. Gelukkig heeft ieder in Nederland een eigen keus. Heb het goed allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een interessant rapport laat iet van alle afwegingen zien . Het is van het Rivm en heet "ons eten gemeten" en is uit 2004 , maar nog aardig actueel

      Verwijderen
    2. En het artikel " nieuw licht op vitamine D " uit 2010 in het ned tijdschrift voor geneeskunde geeft de nieuwste inzichten

      Verwijderen
  26. Hierbij verklaar ik de discussie voor gesloten. Er zijn geen reacties meer mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen