donderdag 14 november 2013

Honderddertig duizend

130.000 gulden is het bedrag dat mijn achterbuurvrouw in 1997 betaalde voor haar huis. Het is een zelfde soort huis als dat van mij. Ik betaalde 10 jaar later 143.00 euro voor mijn huis. En daar kwam dan nog bovenop: belasting/ makelaar/ notaris/ hypotheekakte en koopakte/ inschrijving in kadaster. Totaal 155.000 euro.
Toen mijn buurvrouw het bedrag noemde, moest ik toch wel even slikken. Bij haar is het huis in die eerste 10 jaar enorm in waarde vermeerderd. Bij mij is de waarde de laatste tijd alleen maar achteruit gegaan. De prijs is gelukkig niet zo spectaculair gedaald als dat die in de 10 jaar daarvoor gestegen is.
Count your blessings, zullen we maar zeggen. De WOZ waarde is nu 134.000 euro, de werkelijke waarde zal daar wat onder liggen. Hoe veel? Geen idee, er is hier in de buurt een huis verkocht voor ruim 100.000 euro. Weliswaar niet precies zo'n huis, maar redelijk vergelijkbaar.

Ik houd mezelf voor vooral niet te veel op te letten op al die prijzen en gewoon te genieten van mijn huis. Ik had op het moment dat mijn achterbuurvrouw haar huis kocht niet durven dromen dat ik ook nog eens een keertje zelf een huis zou kopen. Ik zat in de bijstand en was bezig met een omscholing tot secretaresse.

10 opmerkingen:

  1. Zo lang je in je huis blijft wonen,loop je niet echt tegen de waardedaling aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat soort dingen moet je inderdaad maar een beetje loslaten. Voor mij zou het belangrijker zijn wat de verhouding hypotheek/reële verkoopwaarde is. En verder; mensen die 2 jaar na jou gekocht hebben, hebben waarschijnlijk nog meer betaald dan jij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja dat is soms even slikken. Zo wonen mijn buren bijna voor noppes omdat ze het huis 40 jaar geleden kochten en het toen niets bijzonders was. Nu zijn deze huizen de duurste huizen in de straat.
    Ik houd mezelf voor dat ik geniet van mijn huis en ga gewoon verder met aflossen....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt het in elk geval geweldig gedaan. Met twee dochters vanuit de bijstand naar 'n goede baan en een eigen huis!
    Je woont naar je zin en je lost af! Geweldig toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook wij hebben in de duurste tijd gekocht. Maar ach, ik woon met zoveel plezier en vlak na die periode hadden we geen hypotheek meer gekregen op 1 loon, waar we een soortgelijke flat van hadden kunnen kopen. Vele buren hebben hun huis voor minder gekocht, maar wij lopen voor met aflossen en zo voel ik me tóch heel rijk en gezegend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eigenlijk is het helemaal niet interessant of er nu wel of geen waardestijging/daling is, tenzij je wilt/moet verkopen.
    Op het moment dat je je lasten kunt betalen en voorlopig nog jaaaaren daar wilt blijven wonen, dan moet je er ook niet al te benauwd van worden. Onderwijl de hypotheek stukje bij beetje aflossen om je lasten te verlagen is natuurlijk prima, maar laat je niet gek maken. Geniet er vooral ook van! Want uiteindelijk gaat het om het woongenot! ;-)

    Greetz,
    Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Maar reken eens uit wat je (letterlijk!) kwijt was geweest als je 't huis gehuurd had ipv gekocht. Als je nu niet hoeft te verkopen is er nog niets aan de hand ! Geniet van je huis. Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. en je moet maar zo denken: als je hetzelfde huis in het westen had gekocht dan was je een stuk meer kwijt geweest dan 130.000,-, misschien wel een tonnetje meer zelfs. In Groningen liggen de huizenprijzen relatief laag t.o.v de rest van NL. Geniet van je eigen huis! (voor mij niet, misschien wel nooit, binnen handbereik)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo heb 'k ook wel eens gedacht, bij invoering van de euro werd onze woning ineens in euroos waard (volgens WOZ) wat we er in guldens voor betaalden, dus een waardevermeerdering van 220% (in 7 jaar tijd... dat kan natuurlijk nooooit maar het kwam de gemeente wel goed uit)
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik begrijp je `ergernis` De bewoners voor ons kochten ons huis voor 30 duizend minder, hebben er 4 jaar in gewoond en hebben er echt NIETS aan gedaan (hebben ze zelf ook gezegd). Tsja, zo ging dat nou eenmaal, huizenprijzen zijn gestegen. Maar daartegenover staat dat ook zij voor hun nieuwe woning waarschijnlijk 30-40 duizend meer moesten betalen dan die eigenaar 4 jaar daarvoor :)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.