Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

donderdag 24 juli 2014

Goedkoop sporten

Het advies om gezond te blijven is om iedere dag tenminste 30 minuten matig tot intensief te bewegen. Mijn ouders hadden daar nog nooit van gehoord toen ze zo oud waren als ik nu en zaten meestentijds alleen maar op een stoel en fietsten zo nu en dan een klein eindje. Op sporten heb ik mijn ouders nooit kunnen betrappen.

Tegenwoordig is het devies: bewegen! Er zijn deskundigen die vinden dat 30 minuten nog veel te weinig is en dat je om gezond te blijven nog veel meer moet bewegen. Ik denk dat daar wel wat in zit, een mens is van nature eigenlijk niet gemaakt om de hele dag op een stoel te zitten.

Maar wat doe je dan als je "moet" sporten?
Koop een abonnement op een dure sportschool, waar je redelijk fanatiek mee begint en eindigt met 1 x per maand eens een keertje gaan?

Jongste dochter heeft een abonnement op de sportschool en gaat vaak en vindt het leuk. Als studente in Wageningen was ze al bezig met fitness en cursussen en daar gaat ze bij de sportschool gewoon mee door. Het kost ongeveer 22 euro per maand en dat is ook zeker wel op te brengen, als je er tenminste gebruik van maakt. Ze sport minstens 12 x per maand, omgerekend valt een bezoek aan de sportschool dus best mee: nog geen 2 euro per keer. Als je het leuk vindt, is het goed vol te houden. Ik ben, al weer jaren geleden, een jaar lid geweest van een sportschool en vond het helemaal niets. Vreselijk, een zelfkwelling. Lopen en fietsen kun je veel fijner buiten doen. En die apparaten om de spieren sterker te maken vond ik alleen maar heel erg. De muziek, het zweten van andere mensen, het pronken met spierballen, in mijn beleving in één woord walgelijk!

Oudste dochter en ik hebben een jaarabonnement op de gemeentelijke zwembaden. Ik heb korting via mijn werk en betaal €157,50. Dochter betaalt het volle pond: €225,-. We wonen allebei op nog geen 10 minuten fietsafstand van een mooi overdekt bad. Oudste dochter zwemt vaak, ik wat minder vaak, maar tenminste 2 keer per week. Voor mij kost het zwemmen net iets meer dan €1,50 per keer, als ik tenminste 2x per week zwem. Wat heel jammer is, is dat dit zwembad, voor het 2e jaar op rij, in de zomer gesloten is vanwege renovatie. We moeten nu naar het openluchtbad. Dat is véél verder fietsen, bijna 4x zo ver.  Dat betekent dat even baantjes zwemmen veel meer tijd kost. Andere zomervakanties ging ik iedere dag, 4 à 5 weken lang, iedere ochtend zwemmen. Dat vind ik nu toch iets te veel gevraagd. Het gaat goed hoor, vandaag is mijn 7e vakantiedag en ik ga vanochtend voor de 4e keer in deze periode zwemmen. Zo krijg ik mijn lichaamsbeweging in ieder geval ruimschoots: 80 minuten fietsen en 45 minuten zwemmen.

Zo kom ik op een andere manier van goedkoop bewegen: fietsen! Wat kost het? Alleen zo nu en dan nieuwe banden en fietsonderhoud. Per half uur zijn de uitgaven laag.  Voor mij zeker, ik kan met het fietsenplan met korting, vanuit mijn bruto loon een nieuwe fiets kopen. Dat is zeer voordelig!
Daarnaast krijg ik van de werkgever jaarlijks een reiskostenvergoeding voor het woon-werk-verkeer dat ik op de fiets afleg: €435,88 netto. Voorwaarde voor het fietsenplan en de reiskostenvergoeding is wel dat ik niet met de auto mag komen. Geen probleem, ik hèb niet eens een auto. Ik fiets op werkdagen een uur per dag.

Ook (hard-)lopen is een goedkope vorm van beweging. Behalve een paar geschikte schoenen hoef je er helemaal niets voor te kopen.

Er zijn vast nog wel meer goedkope vormen van sporten. Heb jij nog tips?

30 opmerkingen:

  1. Ik skeeler ook graag. Je moet natuurlijk wel skeelers kopen, maar in vergelijking met b.v. een fiets ofzo vind ik de kosten voor skeelers laag. Bovendien hoef je natuurlijk niet elke week nieuwe te kopen. Ik doe met mijne al meer dan tien jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga naar een sportschool zonder getatoueerde spierballen ;)
    Hier heb ik een stempelkaart voor van 50 euro voor 10 lessen. Dus als ik niet gs hoef ik niet te betalen. Wij gebruiken geen apparaten, maar doen spieroefeningen met een zware stok en gewichtjes. Mijn spieren hebben hier echt baat bij.
    Verder gaan mijn man en ik er elk weekend op uit om te wandelen of fietsen.

    Overigens vind ik het voor werkende mensen (die op kantoor zitten) best moeilijk om aan de benodigde beweging te komen. Mijn man bv kan niet op de fiets naar zijn werk, dat is te ver weg. Na werktijd is het eten, en meestal is hij dan te moe om nog te gaan fietsen of wandelen (laat staan sporten!).
    Niet erg gezond dus.

    Groet Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dus zou je dan later kunnen eten. Ik sport aansluitend of voor ik naar mijn werk ga. Hoewel daar ook faciliteiten zijn (sportschool + fysio) om te sporten. Juist van bewegen krijg je energie terug.

      Verwijderen
    2. Als hij thuis komt rammelt hij van de honger en wil ook bijkomen van een lange werkdag. Ik ben bang dat het me echt niet gaat lukken om hem dan gelijk op de fiets te krijgen. Leeftijd gaat ook meespreken...Groet Wilma

      Verwijderen
    3. Wilma, ik begrijp het volledig !! Voor onze voeding gaan professoren er vanuit dat ons spijsverteringsstelsel niet mee gaat met ons doen en laten nu. We waren samen bij een publieksacademie van het RUG/UMCG en prof. Muskiet en prof. van Beek waren de zeer inspirerende sprekers over morbide obesitas. In de periode waar ons spijsverteringsstelsel aan gelinkt wordt zaten we met z'n allen onder een boom/hutje bij het water -voor de vis-, we wandelden wat en aten bladeren, wortels van planten, vruchten en noten. Als er honger was dan pas gingen de mannen jagen. Na dat eten werd er een nieuwe plek gezocht om te overleven. Ik hoor het prof. Muskiet nog zeggen; veel bewegen? Nee als men honger kreeg. Maar granen bestonden nog niet. Het ging fout toen mensen op één plek bleven en landbouw kwam. Ik geef direct toe; ik heb overgewicht. Maar vlgs. die professoren kunnen ze me geen raad geven. Mijn rompvervetting komt door een overdosis van medicatie waar ze zo'n veertig jaar geleden de bijwerkingen op lange termijn niet konden overzien. Alles is relatief.

      Verwijderen
  3. Wandelen, een paar wandelschoenen en gaan. Ik wandel met een aantal dames dan is de 'druk' om te gaan wat groter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vroeger fanatiek bezig geweest met fitness,maar tegenwoordig fiets ik elke dag naar mijn werk en dat komt neer op ongeveer 2 uur fietsen per dag en verder doe fysiek werk dus kom geen beweging te kort, daarnaast dus niet zoveel zin om ook nog eens te gaan sporten. vond het altijd wel apart hoeveel mensen er met de auto naar de sportschool kwamen en geloof me dat waren mensen die echt niet meer dan 15 minuten van de sportschool woonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is goedkoop zwemmen en fietsen voor jou! De meeste mensen moeten alles zelf betalen!
    Ik wandel (o.a. Pieterpad), fiets en werk dagelijks in de moestuin. Wandelschoenen, goede fiets en moestuinbenodigdheden worden bij mij niet gesubsidieerd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel bedrijven hebben een fietsenregeling dat fietst al een stuk goedkoper. Gemeenten hebben vaak ook kortingskaarten. Hoewel ik daar de volle mep voor moet betalen krijg ik er zo veel korting uit dat het rendabel is.

      Verwijderen
  6. wat goed dat je vaak zwemt! ik heb een tijdje met mn schoonzus gezwommen, maar door nekletsel door een auto ongeluk is het lastiger. afhankelijk van warm water, en dus niet in elk zwembad kunnen zwemmen, en alle zwembaden weer andere openingstijden. helaas al anderhalf jr niet meer baantjes gezwommen. alleen ga ik neit zo snel op zondagochtend om half 10.. en andere tijden komen helaas niet uit met mn kids.. (7u smorgens gaat t bad open maar dan begint hier de ochtendspits.. :p) . geen tips verder.. lekker fietsen en zwemmen :) heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net weer terug van zwemmen! Het heeft me behoorlijk uitgeput en ik was al met al bijna 3 uren van huis:
      fietsen,
      omkleden,
      zwemmen,
      douchen,
      omkleden,
      een banaantje eten + water drinken,
      weer naar huis fietsen, met volledig tegenwind windkracht 4.
      Wel heel gezellig, samen met oudste dochter!
      Ik heb mijn workout voor vandaag wel weer gehad!

      Verwijderen
    2. zwemmen is heerlijk idd! het voelt niet als sporten en is toch heerlijk gezond. hoop het ooit weer wekelijks te gaan doen..!!

      Verwijderen
    3. Ik vind het jammer dat ik niet van zwemmen houd in zwembad anders zou ik wel vaker gaan zwemmen. Hou alleen van buiten zwemmen in de zomer tijdens vakantie in buitenland in riviertjes niet in diepe koude meren.

      Verwijderen
    4. ik vind een zwembad juist erg fijn :) duidelijk en overzichtelijk, gewoon simpel heen en weer zwemmen. zou in een buitenwatertje echt niet weten wat te doen, behalve naar spelende kindjes kijken:p leuk die verschillen :D

      Verwijderen
  7. Een hond, wij wandelen elke dag 5 tot 10 km, we kunnen zo achter ons huis de bossen inlopen maar we wandelen ook vaak langs kanalen die hier in Frankrijk prachtig zijn, Beweging genoeg en boven alles is een hond heel gezellig!
    Groet Adriana

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik regelmatig de oefeningen van Nederland in Beweging via uitzending gemist. Ik moet er zelf heel hard om lachen. Want ik ben helemaaaal de doelgroep niet. Maar ik ga nou eenmaal niet zo hard als we gaan wandelen of fietsen (en dat doe ik veel). Zo doe ik wel even fanatiek mee en breng de hartslag echt even wat omhoog. Dat gebeurd me zelfs niet wandelend met een baby in de draagdoek. En er zijn ook wat spierversterkende oefeningen. Die heb ik anders niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wandelen met kind in draagdoek is ook goed effectief :-).
      Sinds ik dochter van 2 weer elke avond een uurtje draag is er al 2,5kg af. Dat in 4 weken. En ik doe verder niks anders.
      En heerlijk gezellig ook nog eens.

      Verwijderen
    2. Ook ik val niet in de doelgroep. Maar als voorheen sportjuf weet ik dat deze oefeningen erg goed zijn. Verder is het heel handig dat je het ook op je eigen tijdstip kan doen via de computer.

      Verwijderen
  9. Een abo op de sportschool kan ik momenteel niet betalen maar dat vind ik helemaal niet erg. Ik vind de sportschool namelijk ook verschrikkelijk.
    Ik fiets elke dag naar m'n werk, 20 minuten heen en uiteraard ook weer terug. Omdat ik geen auto heb, doe ik verder ook alles per fiets. Zo ga ik ook weleens per fiets naar mijn vriend, die 18 km verderop woont.
    Ik denk dat ik wel genoeg beweging krijg. Alleen zou ik de spieren van m'n bovenlijf ook weleens wat moeten trainen. Ik heb nog ergens een paar dumbells liggen. Misschien moet ik die maar eens opsnorren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij hebben op het werk trouwens ook een fietsplan; ideaal. Wij mogen onze fiets ook met vakantie-uren betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het wordt tijd dat ik een andere sport ga zoeken. Vroeger reed ik elke dag fanatiek paard. Dus 10 uur gemiddeld zat ik er wel op. Paard is nu met pensioen dus rijden doen we niet meer. Sportschool heb ik een tijdje gedaan, maar werd te duur. Betaald elke maand 75 euro. Dit was wel incl. sauna (die ik niet gebruik) en zonnebank (ging ik 1x per week onder). Ik ben ook op goedkopere sportscholen geweest, maar daar voelde ik mij echt niet thuis.

    Hardlopen is niks voor mij (teveel overgewicht), wandelen gaat mij te langzaam. Zwemmen zou ik graag weer willen oppakken, maar de zwemtijden zijn hier zo onmogelijk. Dus ik ben er nog niet uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gewoon zoals al geschreven is , de fiets pakken en lekker fietsen of met de hond wandelen . Die moet toch uit gelaten worden en zo combineer je het .

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je kunt ook gewoon oefeningen doen in je tuin of kamer thuis zoals yogaoefeningen erbij buikspieroefeningen, opdrukken enz. Het is gratis en niet aan tijd gebonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Richt samen met je buurtgenoten een buurtpreventie team op: gratis beweging EN een veilige buurt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gewoon met je eigen lichaamsgewicht kan je al heel erg intensieve fitnessoefeningen doen. Zoek maar eens naar daily hiit of bodyrock.tv.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb veel baat bij yoga. Elke dag 2 keer 5 minuten. Zelfs als ik een hele drukke dag heb, past dat.
    En wandelen is heerlijk. Nu vooral savonds, omdat het anders te warm is. En op strand wandelen is extra intensief.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. In verschillende stadsparken in Arnhem staan fitness toestellen, ik zie daar vaak mensen in groepjes sporten.. een soort speeltuin voor volwassenen!
    Ikzelf hou het bij fietsen (rij geen auto) en de hond uitlaten, regelmatig de trap nemen ook thuis en op mijn werk loop ik veel.. .. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik sjouw mijn boodschappen vier trappen op. Ik heb in huis een trap die ik tig keer per dag op en af loop voor van alles en nog wat.Ik stofzuig mijn hele huis, ook als het binnen 28 graden is. Ik vind het wel mooi zo. Ik heb een afkeer van sporten. Altijd al gehad. Zal ook niks aan veranderen. Ook niet door welk advies dan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb een hond waar ik mee wandel en hardloop.sinds kort weer een fitness abo voor 22 per maand. Waar je ook gratis kan squashen. Heb op mp insanity dvds gekocht vorig jaar.nu alleen mn eetpatroon aanpassen en dan kom ik wel van mn vetrolletjes af.groet BrEkster

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb wel een soort stok achter de deur nodig. Dus op mijn werkdagen neem ik op de terugweg deels de trein en waar anderen de bus zouden nemen loop ik. Elke keer is dat minstens zeven kilometer, als ik onderweg boodschappen doe is het meer en loop ik ook met best volle rugtas, soms wel tien kilo. Het lopen heeft ook als voordeel dat ik de werkstress wegloop. Investering die ik ervoor deed, goede rugtas voor de boodschappen en een goed, dun ademend regenjasje.

    BeantwoordenVerwijderen