Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zondag 8 februari 2015

Bespaartips

De ING geeft tegenwoordig op haar site besparingstips, meer dan 50 stuks nog wel!
Ze noemen dat: geld voor het oprapen.

Ze hebben er werk van gemaakt:
een online seminar - financiële workout - met Annemarie van Gaal,
een 30 dagen meer geld overhouden challenge
en een besparen scan
en dus veel tips.

Ik heb alles bekeken, maar wat blijkt? Ik bespaar al heel veel! Natuurlijk is dat geen verrassing!

Deze site is vooral voor beginnende bespaarders en er zijn dingen die beter kunnen.
Die besparen scan kan beter.
Die besparen scan is voornamelijk voor "big spenders"
Je hebt alleen de mogelijkheid om aan te geven of je iedere week een uitgave doet, en niet per jaar of per maand. Ik ga niet iedere week shoppen, ergens koffie drinken, lunchen, uit eten of uit. Dus het is moeilijk om te bepalen hoeveel ik bespaar, want zo'n uitgavenpatroon heb ik niet en ook nooit gehad.

Er zijn leuke (bekende) tips bij, waarschijnlijk geleend van Marike Henselmans of andere auteurs:
Wees trots op alle kleine beetjes, want ECHT ze helpen.
Wil je iets graag hebben, slaap er nog een nachtje over.
Voer elke 14 dagen een € 0-dag in, en laat je betaalpas thuis.
Sla je slag in de uitverkoop
Verzamel het hele jaar alvast cadeautjes voor verjaardagen en feestdagen
Koop een droogrek, wasdrogers verbruiken veel energie

Bij de tips ontbreekt een heel essentiële: zet je uitgaven en inkomsten op een rijtje en kijk in hoeverre er evenwicht is. Waarschijnlijk zit die tip in het filmpje met Annemarie van Gaal. Dat is vrij lang en dat heb ik niet helemaal bekeken. Ik vraag me trouwens af of beginnende bespaarders dat wel gaan doen.

Ik moet zeggen, voor verbetering vatbaar, maar ik vind het niet slecht gedaan.
Overigens heb ik geen aandelen en ben ik al weer jaren geleden overstapt van ING naar ASN en dat bevalt prima!
Ik heb zelf véél uitvoeriger besparingstips beschreven, die vind je op het tabblad bezuinigingstips. Wil je besparen, lees dan daar eens!

5 opmerkingen:

  1. Ik vindt jou tips beter. Het geeft er meer en ze zijn duidelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga akkoord met 'anoniem' van 8/2: je tips zijn heel duidelijk en ordelijker neergeschreven..... Ondanks ik ze allemaal al gelezen had, heb ik ze nu nogmaals herlezen. Ik pas al jaren zo goed als alle tips toe en dat werpt, op financieel vlak, zeker zijn vruchten af. liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben ook al een aantal jaren een bewuste consuminderaar. Eerst uit noodzaak. Omdat mijn man ziek en daarna werkloos werd. En later ben ik ziek geworden. Allereerst zijn we gaan kijken naar alles wat weg kon. Abonnementen en lidmaatschappen. De grootste slag hebben we toen geslagen met de zorgverzekering en met een andere keuze van energiemaatschappij. Nu bekijken we per jaar of het loont om over te stappen. Echt veel minder lukt nu haast niet meer. Via het tijdschrift Genoeg een link kreeg naar een Exel huishoudboekje. Ik heb hem wat aangepast zodat hij goed bij ons huishouden paste. Toen heb ik pas echt inzicht gekregen in onze uitgaven, en maakt dat wij heel bewust met geld zijn gaan omgaan. Er is zelf ruimte om royaal te sparen. Mijn man heeft gelukkig weer een baan gevonden, maar kan nu zelfs de keuze maken om een dag minder te werken en soms ook wel twee dagen. Hij wordt volgend jaar zestig en pensioen zit er voorlopig niet in. Hij werkt nu voor een uitzendbureau en hij heeft het nog nooit zo naar zijn zin gehad dan vroeger toen hij een "vaste" baan had (voor wat dat tegenwoordig nog waard is). Ik zelf ben afgekeurd helaas. En dat betekend dat ik in loon achteruit gegaan ben, maar zoals je leest wij redden het prima en zijn nog nooit zo gelukkig geweest. We zijn heel tevreden met wat wij hebben en wat we doen en leven naar onze mogelijkheden. Er zijn nog een paar tips die ik nog wil meegeven op deze pagina. Zodra ik mijn uitkering binnenkrijg op de 23ste van de maand haal ik 500 euro van mijn bankrekening af. Ik maak 5 bundeltjes van 100 euro. Die gaan in een pot. 100 euro per week gebruik ik als huishoudgeld en ik maak er een sport van om hier van over te houden. Lukt natuurlijk niet altijd, want wij eten gewoon vlees (wel minder) en we drinken op zijn tijd ook een lekker wijntje of biertje. Maar ik zorg dat ik er niet over heen ga. Iedere donderdag of vrijdag haal ik 100 euro uit de pot, dat ligt eraan wanneer ik de boodschappen doe. De ene maand heb je 4 vrijdagen in de maand en een enkele keer 5 vrijdagen. Dat betekend dat ik regelmatig 100 euro over houdt aan huishoudgeld. Die stort ik dan eens in de zoveel tijd terug op mijn rekening en maak het weer over naar de spaarrekening. Tikt toch lekker aan. Dit jaar heb ik voor het eerst een begroting gemaakt, het was even puzzelen en het nodige rekenwerk, maar zeer de moeite waard. Mijn Excel sheet heb ik inmiddels helemaal aangepast en het geld dat wij niet gebruikt hebben die maand voor bepaalde dingen die in de begroting staan, maak ik ook over naar de spaarrekening. Op mijn sheet kan ik gemakkelijk bijhouden wat ik nog beschikbaar heb voor bijv. kleding, uitgaan, cadeautjes, hobby's enz. Verder wil ik nog graag zeggen, dat het super werkt om de boodschappen met contant geld te betalen en niet met de pin. Je weet precies wat je hebt en daar moet je het gewoon mee doen. Alleen als ik bijv. wol voor mijn hobby wil kopen doe ik dat met de pin, en kleding en andere aankopen ook. Iedere week werk ik het huishoudboekje bij, dus alle bonnen bewaren. Verder ben ik lid geworden van de bieb, zodat ik nu nauwelijks nog tijdschriften koop. Ik heb een abonnement op de Genoeg omdat ik dat zo'n waardevol consuminder tijdschrift vind die zijn geld wel weer terug verdient. En een abonnement op de Flow, want dat is helemaal mijn lijfblad. Dat is mijn luxe cadeautje voor mijzelf. Wat veel mensen niet weten, is dat je met je bibliotheekpas ook op heel veel dingen korting krijgt. Musea, pretparken, cursussen, dagjes uit enz. Verder maak ik wekelijks een menulijst voor de komende week. Ik kijk daarbij wat er nog in huis is, en wat er nog bij moet. Dus ik maak ook altijd een boodschappenbriefje en daar houdt ik mij ook aan. Ik ga maar een keer per week naar de supermarkt, naar de warme bakker en soms naar de markt. En dat scheelt ook echt in de portemonnee. Kortom consuminderen heeft ons heel veel gebracht, meer geluk, mijn man die een dag minder kan werken zodat hij ook tijd heeft voor meer leuke dingen, en rust. Rust in het hoofd en rust in de portemonnee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie tegenwoordig ook van die oproepen van energie besparen waarvan ik denk, ja duh, de kachel nog een graadje lager en de huiskamer is kouder dan de gemiddelde koelkast.
    Of reclame-achtige oproepen, hoe je je energierekening met wel 400 euro verlaagd...en dan denk ik, dat is zo'n beetje mijn jaarrekening.
    Dat soort basictips zijn wij hier al lang voorbij.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Besparen is echt iets waar veel mensen geld laten liggen. De belangrijkste bespaartip vind ik toch wel het blijven bekijken van je abonnements/contractkosten. Zo kunnen abonnementen, verzekeringen en contracten vaak veel goedkoper, terwijl deze stilzwijgend door blijven lopen en ze vaak goedkoper kunnen. Als je dit voor alles doet, is dit een enorme kostenbesparing!

    Eentje waar ik laatst achter kwam is de motorverzekering voor mijn Harley. Ik betaalde hier maandelijks veel geld voor, aangezien ik de All-Risk dekking had afgesloten. Ben nu overgestapt met dezelfde dekking naar een Harley collectief, waardoor ik ruim 1500 per jaar bespaar.

    BeantwoordenVerwijderen