donderdag 30 juli 2015

Waar kun je beter niet naar toe gaan op vakantie?

De rijksoverheid heeft voor reizigers een speciale website met reisadviezen. Klik hier.
De tekst van deze site:  Met een reisadvies kunnen Nederlandse reizigers zich beter voorbereiden op veiligheidsrisico's tijdens een buitenlands verblijf. Zoals de risico's op ontvoeringen, gewapende overvallen, bomaanslagen, natuurrampen of oorlogsgeweld. Buitenlandse Zaken vermeldt in een reisadvies bijvoorbeeld welke gebieden veilig zijn en naar welke gebieden u niet moet reizen. Soms zijn er veiligheidsrisico's. Wees dan alert of reis alleen naar het land als dat echt noodzakelijk is.

Op dit moment geldt een negatief reisadvies (code rood) voor:
delen van Rusland,
delen van Oekraïne,
delen van Georgië (daar ook delen groen = veilig)
delen van Turkije (langs de zuidoostelijke grens)
delen van Kenia,
een groot deel van Mali,
een groot deel van Algerije,
vrijwel heel Sierra Leone,
delen van Nigeria,
delen van Egypte,
delen van Tsjaad,
de oostgrens van Venezuela
en heel Burundi, Tunesië en Guinee

Als je een wereldreiziger bent, is deze informatie van groot belang.
Het gaat om gezondheidsrisico's, terrorisme, criminaliteit, aanslagen enzovoort.

Nu lijken mij Oekraïne, Tsjaad, Burundi en Mali misschien ook niet landen waar Nederlanders naar toe gaan op vakantie, maar naar Rusland, Turkije, Tunesië en Egypte normaal gesproken toch echt wel!

Groen is veilig, op de kaarten van bijna alle bovengenoemde landen is geen stukje groen te zien.
Ik zou denken: ga gewoon naar een ander land en niet naar zo'n land waar je grote risico's loopt, gewoon niet doen! Meestal dekt een verzekering ook de schade niet overigens. 

5 opmerkingen:

  1. Wij verblijven momenteel in een geel gebied (gedeelte van Egypte ) maar hebben echt nergens last van. Wel hebben we onze maatregelen genomen, onze reis gemeld aan buza en afgesproken dat we op het resort blijven. We hebben hier alles en hebben geen troep nodig die we in de stad zouden kunnen kopen. we komen maar voor 1 ding en dat is de zon en die schijnt goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk er net als jij over. Niet naar toe gaan voor vakantie. Waarom onnodig risico lopen?
    Delen van Turkije is toch nog niet zo lang? Ik weet wel dat er ieder jaar wel een paar aanslagen zijn in Turkije. Maar het blijft een populair land om naar toe te gaan begrijp ik van mensen om me heen.

    Toen ik klein was ben ik in Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Duitsland op vakantie geweest.
    Met scouting op kamp in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland en Zwitserland.
    Toen ik op mezelf woonde ben ik naar Engeland (wandelvakantie), Oostenrijk (wandelen en kanoën) en Hongarije (paardrijden) geweest.

    Ooit ben ik met mijn moeder naar Griekenland geweest. Dit omdat mijn broer nog waardebonnen had liggen die hij (als bonus) van de baas had gekregen waar hij toen werkte. Ik weet nu dat ik niet meer wil vliegen. Ik ben er goed ziek van geweest in de lucht.

    Sinds ik kinderen heb blijf ik in Nederland. Ik heb ze nog nooit horen klagen hierover. Binnenkort gaan we naar zeeland. Lekker iedere dag even naar strand. Hopen op droog weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou het risico zelf ook niet nemen maar vind het wel zuur voor de mensen die daar van het toerisme moeten leven, die zijn ook slachtoffer. En na die aanslag op het strand zou ik me ook bij een complex niet meer veilig voelen. Je hebt maar 1 zo'n idioot nodig....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n idioot kun je overal hebben. Ook op plaatsen in Nederland. Wat dacht je van de gay pride in Amsterdam komend weekend? Als je indruk wil maken met een aanslag, is dat ook een druk bezocht evenement.
      Dus om nou meteen te zeggen dat een complex niet zo veilig meer voelt...
      Ik heb ook medelijden met de mensen die daar hun best doen om toeristen een fijne vakantie te geven. En ook met de mensen die nu nog moeten vertrekken. Geen negatief reisadvies, dus geen geld terug.....

      Verwijderen
  4. Mijn man is in feb met 2 vrienden gaan skieen in Georgie Gudauri, prachtig gebied op 1 1/2 uur van de Russische grens. Op de heen en terugweg een overnachting in de Oekraïne Tiblisi. Ik vond het eigenlijk maar niets. Vond het best eng maar ze willen nu eenmaal niet naar een standaard piste in Oostenrijk/ Frankrijk of Italie... De mensen waren verval super aardig, ze hebben helicopter geskied, op 1 dag een paar keer ergens gedropt en met een gids iedere keer een ander stuk of piste met van die lawine dingen op hun rug. Dat kan daar voor een redelijke prijs. De hele reis was goedkoop trouwens en ze hebben het fantastisch gehad, goede voorbereiding en gezond verstand zijn natuurlijk van belang maar om hele landen te mijden is wel heel sneu voor de mensen die er van het toerisme leven..

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.