zaterdag 8 augustus 2015

Mijn zomerhuis

Inmiddels heb ik al weer 3 weken vakantie. Vooral in het begin was ik er héél erg hard aan toe! Moe dat ik was! Ik had in de weken er voor veel te hard gewerkt en ik was zelfs in bed nog met het werk bezig: Oh dit moet nog gebeuren en dát en ik moet dat niet vergeten. Er bleven ook een aantal dingen liggen die echt nog moesten gebeuren en ik heb besloten mijn vakantie 1 dag korter te laten zijn en die dingen die bleven liggen op dat moment uit te voeren, want éérst wilde ik vakantie!
Uitslapen, lezen, luieren op mijn terras, een fijn fietstochtje langs weilanden en natuurgebied, luxere dingen eten, chinees (laten) halen.
Gewoon wekenlang helemaal niets.

Ik kan ongelooflijk genieten van alle bomen rondom mijn huis. Als ik naar buiten kijk en ook als ik op mijn terras zit, dan kijk ik uit op veel groen. Er is wel eens onderzoek naar gedaan en het schijnt echt rustgevend te zijn, dat uitzicht op groen. Ik merk het ook aan mijzelf, ik ga dieper ademen en ik kom echt tot rust.

's Avonds brand ik vaak kaarsen, ook die kaarsen geven mij een gevoel van rust. Als ik naar vlammen kijk en mijn heerlijke geurkaars van Yankee Candle(*) ruik dan word ik helemaal blij! Die aankoop van de geurkaars was een gokje, ik reageer door mijn overgevoeligheid voor geuren vaak helemaal niet zo goed op geurkaarsen. De geurkaarsen van de Ikea bijvoorbeeld kan ik echt beter niet branden, daar word ik benauwd van en ik ga ervan hoesten, maar deze is met pure, natuurlijke extracten en die vind ik heerlijk.

Mijn huis is mijn vakantiehuis, mijn zomerhuis, van alle gemakken voorzien. Als het regenachtig is, dan zit ik binnen bij de open terrasdeur, als het ware onder mijn luifel. En zeker als het regent, dan is het net alsof ik in een caravan zit. Lekker droog, met toch direct contact met de buitenlucht.

Ik had plannen om een dagje te gaan treinen of naar Schiermonnikoog te gaan. Tot nog toe had ik helemaal geen zin. Ik had helemaal geen zin om de rust van mijn eigen huis te verlaten en de drukte op te zoeken. Wat moet ik op een druk vakantie-eiland of op een drukke boot of trein?

(*) Ik heb geen commerciële belangen bij dit merk.

1. Sommige geurkaarsen vind ik ook lekker ruiken. O.a. de kleine kaneelkaarsjes van De Tuinen.
    Ik ben er alleen een beetje huiverig voor geworden sinds een tv reportage van een paar jaar terug over de giftige dampen die sommige geurkaarsen en luchtverfrissers zouden verspreiden....

2. Ja uitzicht is best belangrijk.

Mijn ouders hebben altijd in huizen gewoond met ruim uitzicht. Toen ik net in Den Haag woonde in straatje kreeg ik het benauwd. Huis later was tegenover speeltuin en veel hoge bomen, heerlijk. Dit huis heeft vrij uitzicht aan beide kanten en was het pluspunt aan dit huis.
    Achter is weide/landbouwgrond en voorkant kijkt op sloot en mooi onderhouden parkje van overbuurman die een tuinman in dienst heeft.

Elke dag geniet er ervan.

Boottochtje is natuurlijk altijd leuk maar niet met teveel tegelijk en zeker geen gillende kinderen.

3. Over een week heb ik ook vakantie! Het is heerlijk, even niets hoeven. Ik woon vlakbij de Zuid-Hollandse kust, Katwijk en Noordwijk. Daar kan ik heen als ik wil. Of ik ga lekker zwemmen in het buitenzwembad. Maar voorlopig wil ik lekker uitslapen en uitrusten.

Prettig weekend.

Pecunia.

1. Het lijkt me heerlijk om zo dicht bij zee en strand te wonen!

Verwijderen
    2. Het is echt heel fijn om zo dicht bij zee te wonen. Met de bus ben ik vanuit mijn stad in een half uurtje in Katwijk of Noordwijk.

En ik heb een (kunstmatig aangelegd) meertje hier in de buurt, en een open lucht zwembad.

Oorspronkelijk kom ik uit West-Brabant. Wat de Noordzeekust betreft: Mijn ouders gingen weleens naar de Zeeuwse kust (Domburg) of op vakantie in België (De Panne). En een dagje Scheveningen was voor mij vroeger een hele belevenis, vooral omdat ik als kind de tram prachtig vond. Nu kan ik als ik wil na mijn werk even naar Scheveningen.

En nu heb ik de kust dicht bij huis. Katwijk en Noordwijk zijn allebei leuk om te komen.

Pecunia.

Verwijderen
    3. Dat is toevallig, ik kom uit Katwijk.
      Toch zijn we nu een aantal weken op vakantie. Heerlijk even eruit.

4. Zo is het ook een beetje een inkijkje hoe het zal zijn als je over een paar jaar met pensioen gaat. Niet slecht dus. Dat je geen zin in uitstapjes hebt komt ook wel omdat je erg moe was en nu tot rust komt. De eilanden worden eind augustus weer rustig,dan kan je nog eens op een vrije dag naar Schier

1. Het voelt ook een beetje als een voorschotje op mijn pensioen. En ik wilde inderdaad begin september lekker een dagje naar Schiermonnikoog. Heerlijk in het naseizoen.

Verwijderen
  5. ..sinds de kinderen de deur uit zijn hebben we nooit in de schoolvakanties vrij genomen. Lekker in het voorseizoen of eind augustus/ begin september. Veel minder druk!

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.