Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zaterdag 24 oktober 2015

Verzadigde vetten, onverzadigde vetten en transvetten

Volgens de EUFIC (European Food Information Council) is verzadigd vet toch niet ongezond. Er blijkt geen relatie te zijn tussen het eten van verzadigd vet en het risico op hart en vaatziekten, diabetes en sterfte.  Deze studie is gepubliceerd in BMJ.

Er is ook gekeken naar de gezondheidseffecten van transvetten. Als je veel transvetten eet, dan heb je 21% meer kans op hart- en vaatziekten en een 34% hoger sterfterisico.

Waar zitten die transvetten in? In sauzen, dressings, producten van banketbakkerijen, kant en klaarmaaltijden, margarines, knapperige dan wel voorgebakken (graan-)producten, zoutjes, koek, snoep, soepen, bepaalde toetjes, etc. De vermelding plantaardig vet zonder nadere aanduiding mag opgevat worden als: bevat soja olie/vet. Er kunnen aanzienlijke hoeveelheden trans-vetzuren zitten in snackbarproducten, horecavoedsel, gebakken vis aan de kraam, e.d., hoewel dit geheel afhankelijk is van het soort olie of vet dat gebruikt wordt. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Transvet

Maar, om het ingewikkeld te maken, in diezelfde studie is ook sprake van goede transvetten. Het lijkt erop dat dierlijk transvet weer geen nadelig gezondheidseffect heeft. Sterker nog: een hoge inname van een dierlijk transvet uit zuivel ging zelfs gepaard met een significant verlaagd risico op diabetes type 2.

Waarom schrijf ik hierover? Omdat het nog niet zo lang geleden is, dat het voor mij als diabetespatiënt bijna een doodzonde was om verzadigde vetten te eten. Het zou ook beslist niet goed zijn als je kans hebt op hart- en vaatziekten.

Mijn schoonouders aten altijd heel vet: roomboter, erg vette jus, groenten in vette sausjes of met gesmolten roomboter, ontbijtspek op brood, iedere dag een ei. Beide kregen ze een beroerte. Vóórdat ze die kregen, was ik op missie en probeerde deze mensen gezonder, dat wil zeggen minder vet te laten eten. Dat lukte echt niet, ze vonden al dat vet veel te lekker.
Zoals het nu lijkt, waren die vetten waarschijnlijk helemaal niet de boosdoener.
Wat was dan de oorzaak? Ik weet het niet, ze schaatsten nog toen ze in de zestig waren en ze fietsten totdat het door de beroerte niet meer ging. Mijn schoonmoeder heeft ook heel lang wekelijks gezwommen en mijn schoonvader kaatstetot op hoge leeftijd regelmatig een partijtje mee. Beweging kregen ze genoeg. Nu is het wel zo, dat mijn ex-man (hun zoon) een verhoogd cholesterolgehalte heeft en hij daar een dieet voor heeft. Misschien had één van mijn schoonouders, of mogelijk beide ook een gevaarlijk hoog cholesterolgehalte in het bloed en werd de beroerte hierdoor veroorzaakt?

Overigens hebben beide schoonouders een respectabele leeftijd bereikt. Mijn schoonvader overleed in 2004 en werd 80 jaar. Mijn schoonmoeder overleed in 2010 en werd 83 jaar. Die beroerte kregen ze toen ze rond de 75 jaar oud waren. Mijn schoonmoeder had toen al enige jaren hartklachten.

7 opmerkingen:

  1. Dat zou heel goed kunnen. Misschien zou een cholesterolverlager hun leven hebben kunnen redden.
    Mijn dochter is wetenschapper in deze richting en deze wetenschap is altijd in beweging,
    Adviezen zijn gebaseerd op de kennis van nu.
    Daarom heb ik ook zo'n bloedhekel aan die voedingsgoeroes die denken DE WAARHEID te weten over voedsel.
    Ik ga liever af op de laatste bewijzen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo las ik ook,dat men bewerkt rood vlees op de lijst van kankerverwekkende stoffen wil zetten. Als leek kun je de steeds veranderende informatie niet altijd inschatten. Voor mij geldt"van alles een beetje en veel groenten".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessant, hoewel ik een "verlaging van de sterftekans met n%" altijd lachwekkend vind.
    Tegenwoordig hebben artsen meer inzicht in erfelijke chlolesterholverhoging en dergelijke die van invloed kunnen zijn. Voor voeding houd ik voor mezelf altijd aan: veel groente en fruit en bewerkte producten vermijden. Met cooking from scratch voel ik me lekker, ook al ben ik geen slanke den. Maar als gezinsgenoten liever dieetmargarine gebruiken dan een keuze uit niets of soms roomboter - dan moeten ze het zelf weten. Eten met conflicten aan tafel bekomt altijd slecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn ouders hebben hun hele leven veel vet gegeten en vooral roomboter, gemiddeld 1,5 pakje per dag.
    Aangestoken door "de media" vroegen ze zich ook af een paar jaar of ze daarmee niet eens te moeten minderen. Ik heb ze geadviseerd te blijven eten zoals ze altijd al deden en al een respectabele leeftijd hadden. Ze maakten natuurlijk ook een hongerwinter mee als tieners in de oorlog, dat kan ook heel wat veroorzaken op latere leeftijd las ik eens. Ze zijn wel minder gaan snoepen, ze aten veel koeken.

    Vader is pasgeleden overleden en 90 geworden, had al lang hartritmestoornissen en darmkanker gehad en is uiteindelijk aan nierkanker overleden. De andere waardes waren goed nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Omdat ik al jarenlang een te hoog cholesterol heb (dubbel van wat 'mag'' en waarschijnlijk genetisch ) heb ik me hier ook in verdiept. Van statines kreeg ik pijn in mijn benen. Ben hier mee gestopt en slik nu iets op natuurbasis. Daarbij neem ik elke dag 2 eetlepels lijnzaadolie. Ik ben heel kritisch ten aanzien van statinegebruik. Veel mensen kunnen er absoluut niet tegen en worden er ziek van! En de farmaceutische fabrikanten worden er rijk van! Zodra je als Nederlander boven de 5.0 zit word je op statines gezet , duizenden mensen slikken ze , ten onrechte! Ook in de collegezalen voor medisch studenten wordt nu een ander verhaal verteld over cholesterol dan 10 jaar geleden. Voor meer informatie is dit een belangwekkend boek: "de cholesterol -leugen"door prof. dr. Walter Hartenbach. Er zijn wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar hartinfarcten tussen twee groepen mensen, de een met en de ander zonder statinegebruik . Wat bleek: in beide groepen kwamen evenveel hartinfarcten voor . Te hoog cholesterol blijkt dus niet verantwoordelijk te zijn voor het ontstaan hiervan. Voedsel heeft geringe invloed op het ontstaan van te hoog cholesterol , slechts een paar procent. Vet is zo slecht nog niet, suiker wel!! Hier waarschuwen cardiologen ook voor. Ik heb gelezen dat kankerpatiënten een te laag cholesterolgehalte hebben. Logisch eigenlijk, want de vorming van nieuwe cellen heeft alles te maken met ons cholesterol. Enige jaren geleden zijn er 2 Radaruitzendingen geweest , nog op te zoeken op uitzending gemist. Interessant om te zien, je gaat er anders tegenaan kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zelf probeer ik zo weinig mogelijk bewerkt voedsel te eten, margarine heb ik altijd heel vies gevonden. Maar een vriendin wees me er jaren geleden op dat ik wel een beetje boter moest gebruiken voor de vitamine d. Nu gebruik ik roomboter, maar gewoon met mate een pakje roomboter gaat bij ons vrij lang mee. Het is soms wel vermoeiend hoor, ik eet geen gluten omdat ik daar zo moe van wordt, geen vlees omdat ik dat zielig vind. Maar de meeste vis is eigenlijk ook heel zielig( heb gezien hoe ze zalm kweken, panga en tilapia lust ik echt niet) en dat is ook heel vervuilend.. Dus alleen nog de vergeten vis en ook heel erg met mate.. Je hebt geen idee wat ze met je groente en fruit hebben uitgespookt en het staat me tegen dat ze het de halve wereld overvliegen uit landen waar heel veel mensen niets te eten hebben. Dus alleen nog uit Nederland en van het seizoen.. Zonder het te willen wordt ik zo wel een beetje zonderling en lastig vind ik zelf.. Sinds we geen vlees meer eten zijn mijn man en ik wel ieder een kilo of 7 afgevallen en voelen we ons een stuk beter, dat is weer een pluspunt.

    BeantwoordenVerwijderen