zaterdag 23 april 2016

Zuinig dialect

Kniepertie had gisteren een bericht over het Gronings geplaatst.
Heel leuk, die regionale verschillen!
Ik woon al weer sinds 1972 in de stad Groningen, dat is al 44 jaar.
Meer dan de helft van mijn leven!
De taal is iets anders dan het Fries, waar ik mee opgegroeid ben, maar wijkt er niet zo heel veel van af, alhoewel Groningers dat misschien niet altijd met mij eens zijn.
Ik moest er als Fries eerst even inkomen, maar nu kan ik er zeker van genieten.
Eén van de typerende dingen van het Gronings is dat het zuinig met zijn woorden omspringt, hierbij wat voorbeelden:


7 opmerkingen:

  1. Waar staat de trein naar Appingedam? Op het verste perron
    Dàm? Doar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. HAHAHA, HUMOR die Groningers!!
    Ik heb een uitdrukking uit het Westen van het Land. Mijn schoonmoeder uit Den Haag ging "de stad uit" als ze op vakantie naar de Veluwe ging!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk gezond kindje en wat is ze groot voor haar leeftijd ( zoiets als Fietje van Valhalla)

    Wat' n mònster!!!

    Dit heb ik zelf meegemaakt, helemaal geschokt was ik, want ik was nog niet volledig ingeburgerd in Breede/ Warffum en dacht dat het om een belediging ging. Maar het was een geweldig compliment!...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die kende ik nog niet! Bij de uitdrukking monster denk je daar niet direct aan!

      Verwijderen
  4. Leuk, dat je zo voortborduurt op mijn stukkie ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. haha, deze grap heb ik al voor heel veel verschillende dialekten gezien, van het Almeloos tot het Helmonds.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.