Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

vrijdag 13 mei 2016

Blij met de Spamfilter van mijn e-mail

Wat komt er toch veel spam binnen! Opvallend vind ik vooral al die pishingmails.
Zogenaamd namens banken waar ik niet eens klant ben, worden mails verstuurd:
Eentje van de "SNS"


Beste heer/mevrouw,
Uw rekening is op dit moment geblokkeerd. De reden hiervan is omdat u uw actualisatie formulier tot op het heden nog niet heeft ingevult.

Om deze te laten deblokkeren wordt u verzocht om de actualisatie formulier als nog in te vullen.
Actualisatie Formulier
Na het invullen van het actualisatie formulier zal uw rekening weer actief zijn.
Met vriendelijke groet,

Ron de Gijs
Directeur SNS Klantenservice

Wat sneu nou voor hen dat ik daar niet in trap! 

-----------------------------------------------------------
Ook eentje van ABN AMRO", ook bij die bank ben ik geen klant.
Geachte klant,
U heeft uw actualisatie formulier nog niet ingevuld.
Gelieve wordt u verzocht om deze als nog in te vullen om de blokkade van uw rekening(en) tegen te houden.
Het niet volledig invullen van het actualisatie formulier heeft als ongunstigheid dat u geen gebruik meer kan maken van de producten van de ABN AMRO.
Na het volledig invullen van het actualisatie formulier zal u een bevestiging per post ontvangen met betrekking tot het beletten van de blokkade van uw rekening(en).
Mijn actualisatieformulier invullen (hier staat een link).
Sorry voor het ongemak. 
Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Bank N.V.

Deze mail is in mijn ogen heel doortrapt, want er staat het volgende onder:

Pas op voor internetcriminelen
Er zijn internetcriminelen die proberen persoonlijke informatie van onze klanten te krijgen. Zij sturen e-mails waarmee zij klanten naar valse websites proberen te lokken. Geef nooit uw persoonlijke of financiële gegevens, wachtwoorden of codes op een website waar u via een e-mail terecht komt. Wij zullen u ook nooit bellen en om persoonlijke gegevens of inlogcodes vragen. Houd uw gegevens voor uzelf! Voor meer informatie of het melden van een verdachte e-mail: https://www.abnamro.nl/internetcriminaliteit



Die site die genoemd wordt over internetcriminelen, die klopt. Ik vind dit een manier die naïeve klanten kan verleiden al hun gegevens prijs te geven. 

Normaal gesproken kijk ik nooit in mijn spambox, ik was deze keer op zoek naar een mailtje. 
Je kunt de pishing herkennen aan taalfouten en verder aan het feit dat het niet een persoonlijke mail is. Bij mijn weten doen banken bovenstaande correspondentie alleen via de post en niet via de mail.
Ik schrijf er wel vaker over, maar een gewaarschuwd mens, dat telt voor 2!

3 opmerkingen:

  1. Gisteren nog een creditkaart phishing mail ontvangen. Meeste banken en instellingen hebben wel een speciaal mail adres waar je verdachte mails heen kunt sturen, ter verificatie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ooit een keer zo'n mailtje gehad (ongeveer 2 jaar geleden) en dat vond ik vervelend. Gelukkig bleef het bij die ene.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, "Gelieve wordt u verzocht" is dubbel! Het is gelieve of het is u wordt verzocht, maar niet allebei!
    En ongustigheid, volgens mij bestaat dat woord niet eens!

    BeantwoordenVerwijderen