dinsdag 20 juni 2017

Definitief een punt gezet achter mogelijke advertorial-plannen!

Heel aarzelend schoof ik in de afgelopen weken richting mijn allereerste advertorial. Misschien kon het wel wat worden tussen mij en advertorials, dacht ik.

Maar .. ... ik heb nu definitief besloten daar niet aan mee te doen!

Laatst was er iemand van een energiebedrijf die voorstelde om stukjes te schrijven op mijn blog. Toen ik vroeg wat ze er voor wilden betalen, heb ik nooit meer wat van de dame gehoord.

Erg lang geleden kreeg ik een voorstel van de D(irk) S(cheringa) B(ank) 
om een wervend stukje te schrijven over een van hun producten. Ik heb er over  gedacht voor 50 euro met hen in zee te gaan, maar vlak voor de publicatie van mijn eerste advertorial (die ik stiekem helemaal geen advertorial wilde noemen), viel de bank om en ging die failliet!
Een goed moment om mij te bezinnen op dergelijke praktijken. Stel je voor dat ik verschillende mensen verleid had tot een spaarproduct van Dirk en de bank was daarna failliet! Niet fijn!

Nu was er ruim een maand geleden weer een bank, die vroeg of ik wat op mijn blog wil schrijven over hun hypotheken. Toen ik antwoordde dat ik, afgezien van mijn hypotheek bij de Direktbank, helemaal geen ervaring had met hypotheken, mocht ik ook schrijven over spaarrekeningen.

Dat leek beter. Ik heb bij deze bank 2 spaarrekeningen. Daar zag ik best mogelijkheden, ik ging bedenken wat ik zou gaan schrijven en hoe het passend zou zijn op mijn blog. Ik deed een voorstel en ook noemde ik een prijs. Van dat bedrag zou ik na aftrek van belastingen en premie zorgverzekeringswet ruim 100 euro overhouden.
Redelijk, dacht ik.
Blijkbaar dacht de PR-dame van de bewuste bank daar heel anders over, want ik heb nooit meer iets van haar vernomen. Ook niet met een tegenbod omdat ze het bedrag te hoog vonden of met aanvullende suggesties over de inhoud, gewoon sinds 3 weken helemaal niets.
Ik heb er nogal wat werk van gehad en dat was dus tevergeefs, want blijkbaar wilden ze voor dubbeltje op de eerste rang. Reclame voor bijna niets en mij laten werken op de inhoud en vormgeving.

Ik had al flinke twijfels naar aanleiding van het verzoek van het energiebedrijf, maar nu staat mijn besluit helemaal vast: ik ga geen advertorials schrijven en ga gewoon lekker mijn eigen gang. De blog is tenslotte mijn hobby. Ergernissen over al dan niet geaccepteerde advertorials kan ik missen als kiespijn! Dus er is hier geen mogelijkheid om advertorials te plaatsen. Ik doe er niet aan mee!

Nu vraag je misschien: hoe zit het dan met advertenties op jouw blog?
Dat is advertentieruimte die ik als het ware verhuur. Als jij ergens naar gezocht hebt, bijvoorbeeld naar auto's, babyartikelen, sokken of reizen, dan vind je in de advertenties reclames over deze producten. De advertenties zijn als het ware afgestemd op jouw internetgedrag.

14 opmerkingen:

  1. Om die reden bezin ik me dus nog... Ik noem het 'eenzijdige samenwerking'... Die mensen die dan mailen en vragen om samenwerking maar eigenlijk alleen hun eigen gewin op het oog hebben. Ik reageer op de aanvragen niet eens en laatst een keer een bedrag teruggemaild, maar eveneens geen reactie ontvangen... Mooi zo, scheelt me weer tijd ;)...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou dat enkel willen als ik de waarheid mag schrijven, dus ook mijn twijfels bij het product. Ik denk dat er dan niet veel bedrijven zijn die hiervoor willen betalen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dus niet omdat je dan misschien dingen zou moeten schrijven die je helemaal niet vindt? Dat zou mijn reden zijn. Ik wil mijn lezers niet lastig vallen met reclamepraatjes. Ik vind het ook moeilijk te rijmen met een consuminderblog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou waarschijnlijk de volgende stap zijn waarop de "samenwerking" moeilijk zou gaan of zou afbreken. Ik ga geen dingen schrijven waar ik niet achter sta. Dus in het geval van die bank ga ik niet schrijven dat ik de spaarrentes zo fantastisch vind, want dat vind ik niet ;-)

      Verwijderen
    2. Haha, elke blogger die zegt dat hij de huidige spaarrentes fantastisch vindt, liegt sowieso ;-)

      Verwijderen
  4. Vervelend als ze gewoon geen antwoord meer geven. Ik heb dat ook regelmatig. Maar ook vaak dat ik wel degelijk tot samenwerking kan komen. Het is ook net wie je treft.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb eigenlijk alleen maar positieve ervaringen. Misschien omdat ik alleen schrijf over iets waar ik ervaring mee heb of enthousiast over ben? Daarnaast heb ik nette tarieven. Voor mezelf een zakcentje, voor het bedrijf te overzien: slechts 50 euro per maand (en 6 tot 8 duizend unieke bezoekers per dag).

      Verwijderen
  5. Ik begin niet aan die onzin. Begint veel teveel op werken te lijken:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben geschokt dat jij zoveel moeite wil doen voor 100 euro, jij verdiend toch veel meer dan dat?. Voor zo'n kleine fooi zou ik dit veel gelezen blog niet "misbruiken" hoor. Ze zouden je toch minimaal 1500 euro moeten betalen?.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1500 euro is niet een gangbaar tarief, lijkt mij! Ik heb ongeveer 5000 pageviews per dag, maar zo veel geld wil niemand betalen voor een advertorial.

      Verwijderen
  7. Zodra er op blogs merken of bedrijven "aanbevolen" worden beschouw ik het als reclame en gaat de informatie, net zoals de reclameblaadjes de prullenbak ingaan, het ene oor in en het andere oor uit. Ik neem het niet serieus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk heb ik dat ook als ik een blog lees. Ik klik meteen weg en begin met iets anders op internet.

      Verwijderen
  8. Ik heb er wel wat geschreven maar alleen voor bedrijven of producten waar ik achter sta. Ik verkoop vaak nee aan aanvragen voor samenwerkingen. Ik weet dat er veel bloggers zijn die alles aannemen maar dat doe ik echt niet. Het moet bij mij passen en anders niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik doe dit soort dingen wel, maar ik kijk wel of het bij me past of niet. Ik ga sowieso niets schrijven waar ik niet achter sta, maar ik ben er niet op tegen. Als ik ze ergens anders zie, lees ik ze meestal ook niet supergrondig, net als reclamefolders. Maar ik stoor me er ook niet aan. Ik begrijp dat bloggers ook graag geld willen verdienen (en soms gewoon ook internetondernemer zijn en daar hun brood mee verdienen).

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.