woensdag 21 juni 2017

Uit eten met collega's

Gisteravond was ik uit eten met collega's en deze keer niet op kosten van het werk, maar op eigen kosten. We waren met zijn tienen en begonnen op een overvol terras op een binnenpleintje in het centrum van de stad Groningen, omringd door gebouwen van minstens 3 verdiepingen. Eigenlijk is dat voor mij qua gehoor niet te doen!
Door mijn hoortoestellen kan ik onvoldoende filteren en komt er vooral een lading lawaai binnen, waarbij ik zelden kan volgen wat anderen zeggen. Ronduit saai! Ik kijk wat om mij heen en ben aan het mensen kijken, andere activiteiten zitten er eigenlijk niet in.
Aan het einde van het terrasbezoek moest er afgerekend worden en "besloot" men dat de kosten gedeeld zouden worden en dat we ieder €5,50 moesten betalen. Dat hebben een collega van mij en ikzelf geweigerd. We hadden elk een frisje van €2,20 en sommige collega's hadden inmiddels voor 10 euro of meer drank naar binnen gegoten. Ik vraag me af, ben je dan asociaal als je weigert om mee te betalen? Of is juist die ander, die zo royaal wil profiteren van anderen asociaal? Ik heb 3 euro op tafel gelegd en daar heb ik het bij gelaten.

Op naar het eethuis! Inmiddels wijzer geworden verwachtte ik weer dat de kosten gedeeld zouden worden en koos mijn eten, drank en nagerecht strategisch. Niet dat ik wilde profiteren van anderen, maar ik heb vanuit mijn zuinige verleden sterk de neiging om voor het goedkoopste te gaan (vaak ook heel prima en niets mis mee!) en ik voelde mij niet prettig bij het idee om flink voor andermans/vrouws drankgebruik te moeten opdraaien. Met de voordeligste keuzes had ik ongeveer €13,50 moeten betalen.
Het eten was gezellig en gelukkig was de akoustiek binnen heel wat beter dan buiten tussen de hoge muren van de gebouwen, zodat ik vrijwel alles kon verstaan. Daar hebben hoortoestellen dan wel weer nut. Mijn eten (enkel een hoofdmaaltijd inclusief 1 glas wijn en een dubbele cappuccino als nagerecht) kostte €22,50 en ik heb door het delen van de kosten uiteindelijk 27 euro betaald. Met die 4,50 extra had ik niet zo'n moeite.
Morgen gaan we op herhaling. Dan is het een uitje van mijn werk en eten we op kosten van de werkgever met vrijwel hetzelfde gezelschap Italiaans.

44 opmerkingen:

  1. Niets mis mee dat je niet meer betaalt dan je verbruikt hebt vind ik. Eerder asociaal van degenen die het meeste op hebben als zij niet aanbieden hun deel netjes bij te dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In gezelschap waarbij naar verwachting de rekening gedeeld wordt, merk ik dat de eters zich onwillekeurig naar elkaar aanpassen. Vrijwel nooit maak ik mee dat iemand dat exclusieve gerecht van de chef kiest of het uitgebreide toetje of dure drankjes. Het gegeven dat je beschrijft, herken ik daarom gelukkig niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen ik in mijn opleiding zat werd die gegeven op twee lokaties. Bij de een werd de lunch geregeld en betaald bij de ander at je in t bedrijfsrestaurant. Ik had een collega die als ze t zelf moest betalen koos voor een kopje soep en een sneetje brood met jam. Was ze voor 50 cent klaar, maar de dag erna op de andere lokatie niet van gekheid wist wat ze moest pakken. Twee bolletjes twee kroketten kom soep fruitsap, smoothie , 2 soorten fruit, punt pizza, candybars kan t allemaal niet eens meer opnoemen. Een van de laatste dagen was t zo erg dat ze er zelfs ziek van werd. Snap echt niet dat mensen zich zo laten kennen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het niet raar dat je niet meer betaald dan je verbruikt hebt. Ik zou dan ook idd 3 euro neergelegd hebben. Ik drink geen alcohol en anderen wel en dat is vaak stukken duurder. paar euro extra op een etentje valt wel mee. Veel plezier weer vanavond!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben benieuwd of je vanavond ook maar voor 13,50 aan eten besteld

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bedoelt dat je benieuwd bent of ze vanavond ook maar voor 22,50 bestelt?

      Verwijderen
    2. @ Linde: vanavond eet ik thuis en dat betaal ik zelf. Dat kost geen 13,50.
      Als je morgenavond bedoelt: meestal is er een van tevoren afgesproken vast menu en kun je alleen zelf bepalen of je vegetarisch wilt of vlees en hoeveel drank je naast dit menu wilt consumeren. A la carte eten wordt eigenlijk nooit gedaan.
      Ik wil niet meer dan 1 glas wijn. Meer is voor mij niet goed (ik moet dwars door het centrum weer naar huis fietsen!), dus wil ik daarnaast alleen kraanwater en als dat niet kan, dan wat fris zonder suiker.

      Verwijderen
  6. Denk je echt dat je collega's bewust 'royaal willen profiteren' van degenen die geen alcohol drinken ? Dat ze al die 'drank naar binnen goten' omdat ze dachten niet de volle prijs te hoeven betalen ?
    Vanavond heb je die stress tenminste niet, gratis eten en drinken !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ze het volkomen normaal vinden om de rekening te delen en dat ze er geen moment bij stilstaan dat dat betekent dat anderen die voor minder geld verteren op die manier een deel van de rekening voor hen betalen.
      Vanavond eet ik thuis en betaal ik zelf voor mijn eten en drinken. Het uitstapje is zoals ik schreef morgenavond.
      Van stress was gisteravond helemaal geen sprake. Ik was benieuwd hoe de collega's het onderling zouden oplossen. Ze deden helemaal niet moeilijk toen ik voor de consumpties op het terras maar 80 cent extra wilde betalen en mijn collega voor haar appelsap alleen de kostprijs wilde betalen.

      Verwijderen
    2. Ok, maar je schreef het zo onaardig op, vond ik. Leven en laten leven is mijn motto. En iedereen zijn eigen consumpties betalen. Het maakt toch niet uit of er bier of appelsap naar binnen gegoten wordt. Ik drink nauwelijks alcohol. Maar heel af en toe heb ik zijn in campari. Of whiskey. Betaal ik natuurlijk zelf wanneer ik in een gezelschap ben ;-)

      Verwijderen
    3. @Loudi: ik kom uit een familie van geheelonthouders. Mijn grootouders waren heel fanatiek en mijn moeder heeft nóóit ook maar 1 druppel alcohol gedronken en ook niet geschonken aan anderen. Het was gewoon "not done" om een hedendaagse term te gebruiken.
      Mijn familie vond alle vormen van drankgebruik asociaal. Vandaar misschien mijn wat minder aardige benadering.

      Verwijderen
    4. Ik begrijp je wel,mijn moeder was ook van de 'blauwe knoop'.Het blaadje van de Ando of was het Anbo viel ook bij ons door de brievenbus. Later was ze niet meer zo fanatiek en we dronken samen weleens een glaasje cider.

      Verwijderen
    5. ANDO - mijn moeder heeft een speciale speld ontvangen ter ere van haar 60-jarig lidmaatschap (of misschien wel langer, ze was 89 toen ze overleed en nog steeds lid)

      Verwijderen
  7. Hoi,

    Wat vreemd dat deze twee etentjes zo kort na elkaar plaats vinden. Heb je elkaar 2 dagen laten dan nog wel iets te melden.

    Verder ben ik met het delen van de rekening ook altijd te duur uit. Ik drink geen alcohol en neem meestal i.p.v. een toetje een kop thee. Maar om van het gezeur af te zijn betaal ik meestal wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kwam toevallig zo uit. Er waren voor beide etentjes andere datumvoorstellen in omloop. Het etentje van gisteravond had ook al twee weken eerder plaats kunnen vinden, maar toen konden twee deelnemers niet. Het uitje van morgen was òf op 22 of op 29 juni, maar op 29 juni vindt al een ander uitstapje van het werk plaats, waar een collega die morgen aanwezig is en ikzelf ook al aan deelnemen omdat we deels tot dat team behoren.

      Verwijderen
  8. Wat apart dat sommige mensen zo als gebeten reageren als iemand slechts wil betalen voor wat ze verbruikt heeft, en ja er zijn inderdaad mensen die zich meer laten gaan als de rekening gedeeld wordt met een gelijk bedrag. Er is ook een deel, wat het niet eens door heeft blijkbaar dat ze een ander mee laten betalen aan hun eten en drinken, ook heel apart. Ik snap heel goed als je geen zin hebt om aan het dure eten/drinken van een ander mee te betalen. Ik zou dat ook niet willen en ben daar bovenop ook nog eens vegetariër, dus zeker geen zin om aan het vlees van een ander mee te betalen.
    Het zou wat gewonere moeten worden dat iedereen de mogelijkheid krijgt om voor zichzelf te betalen, daar kan dan eventueel nog vanaf geweken worden als iedereen het er mee eens is, niet andersom dat je uit schaamte of verlegenheid niks durft te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zoiets houd je altijd als je met meerdere mensen gaat eten.
    Ik denk dat er maar weinig mensen met voorbedachte rade over de scheef gaan. Waarschijnlijk ben jij zo gewend om "zuinig"te eten , dat je altijd lager dan het gemiddelde bedrag uitkomt. Het komt zo weinig voor dat ik me er niet druk om zou maken . Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prima om je eigen deel te betalen. In mijn kringen is dat vrij normaal. En is gewoon eerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wij gingen met de club ongeveer 20 personen eten als afsluiting ieder rekende zijn eigen eten af.
    maar als je als laatste afrekende bleek er vaak bepaalde gerechten nog niet afgerekend te zijn. wat een gezeur niemand riep o ja ben de soep vergeten dus betaalde de laatste het openstaande bedrag maar.
    om dit in de toekomst te voorkomen hebben we toen de rekening gesplitst en betaalde iedereen even veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik begrijp je weerstand om bij zulke scheve verhoudingen veel meer te betalen dan wat je zelf verbruikt, maar ik vind het wel bijzonder dat je bij het eten expres iets duurders kiest dan je anders zou doen omdat je anders onevenredig veel betaalt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom is dat bijzonder? Ik zat door de cappuccino in plaats van toetje en maar 1 drankje nog steeds onder het gemiddelde. In feite koos ik alleen een iets duurder hoofdgerecht.

      Verwijderen
  13. O zeg, hoe toch a.u.b. op met dit gezeur Zuinigaan en al de reactie's die je hier op krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom is het gezeur.Soms gaat het om een paar tientjes en dat meerdere keren per week.Gaat hard.

      Verwijderen
    2. dat is mijn gevoel ook , dat het om reacties gaat ... zoveel mogelijk ....

      Verwijderen
    3. Het staat je gelukkig vrij om niet mee te lezen! Hoeveel pagina's zou het internet wel niet tellen zonder gezeur van Zuinigaan?

      Verwijderen
  14. Ik geef tevoren aan dat ik een krappe beurs heb en niet goed mee kan doen met de gedeelde rekening. Meestal krijg ik van alle kanten een okee, én het advies me lekker te laten gaan. Ik doe dat niet, past niet zo bij mij.

    Groet, Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Kan me helemaal voorstellen dat je geen zin had om het bedrag te delen vooral omdat je meer betaald dan je hebt gebruikt.Wij zeggen altijd als we zoiets doen prima maar ieder betaald zijn eigen drankje en het eten ook zelf betalen krijg je nooit scheve gezichten.
    Henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wel raar dat er achteraf pas "besloten" werd dat de kosten werden verdeeld, dat hadden jullie beter vooraf kunnen bespreken.
    Wij hebben een "personeelspot" (speciale bankrekening). Elke maand wordt er bij de salaris-uitbetaling van iedereen 5 euro naar die rekening overgemaakt ipv naar je eigen bankrekening. En daar worden uitjes/etentjes van betaald. Er wordt niet gekeken naar hoeveel uur/week je werkt of hoeveel/welke gerechten je bestelt. We kunnen tot nu toe altijd overal het systeem hanteren van "ieder krijgt x aantal muntjes voor drankjes voor een hele avond" en wil je meer of bijzondere dranken, dan betaal je daarvoor direct. Nog niet meegemaakt dat dit mis ging. Meestal gaat het om 5 drankjes per avond, dat haal ik zelf nooit, dus wat ik overhoud aan muntjes geef ik weg aan dorstige collega's.
    Tjonge, is het wel gezellig die uitjes? Het komt op mij allemaal wat ongezellig over.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wij rekenen gewoon ieder voor zichzelf af. Dan kun je ook naar huis gaan op een gegeven moment en hoef je niet te wachten tot de laatste zin heeft om te gaan. Als je het vooraf vraagt aan de bediening is dat nooit een probleem. Voor jezelf maakt het ook niet uit of je een bedrag betaalt dat door een ander wordt opgelegd, of je betaalt gewoon je eigen rekening, dat gaat even snel. Voor het restaurant maakt het echt niet uit, zij zijn blij met alle klanten. Bij zelf afrekenen krijgen ze volgens mij ook meer fooi.
    De rekening samenvoegen en delen duurt veel langer: niet iedereen heeft het bedrag gepast en je moet het zelf weer natellen. Soms klopt het niet, wie heeft er niet betaald... Een hoop gedoe aan het eind van de avond, terwijl de bediening het per persoon veel sneller en efficiënter kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Waar gaat dit over?..........wat een krenterigheid. En wat een zure afgepaste levensstijl. Ja, op deze manier kun je snel je huis aflossen. Maar wat een energie gaat daar inzitten. Alles weloverdacht, nooit iets spontaans, want dat kost geld. Ik wordt hier onpasselijk van. Denk eens aan al die vluchtelingen die Europa overspoelen, zij hebben alleen zichzelf nog en met geluk wat familieleden.

    Francesca

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Francesca, wat ben jij een enorme azijnpisser zeg...je hoeft dit blog niet te lezen hoor.

      Verwijderen
    2. Wat heeft de rekening van anderen betalen in vredesnaam te maken met iets spontaans doen of met vluchtelingen?
      Ik hoop maar voor je dat je nooit iets vervelends meemaakt. Je mag je namelijk nooit beklagen of rot voelen, want er zijn ook nog vluchtelingen!

      Verwijderen
  19. Rare opmerking Francesca, ik denk dat je nog niet zolang dit blog leest. Je commentaar slaat echt nergens op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik lees dit blog al wat langer , en weet dat er al eerder over dit onderwerp geschreven is ...
      het roept altijd behoorlijk wat reacties op .....

      Verwijderen
  20. Omdat ik dit nooit in de praktijk heb meegemaakt ben ik stom verbaasd dat dat schijnbaar "normaal"is om de kosten te delen. Iets van de tegenwoordige welvaart of is het nonchalance of let men niet op de centjes? Ik ken alleen dat een ieder voor zichzelf betaalt en vind dat volkomen logisch. Ik zou heel verbaasd zijn als het anders zou zijn. Maar misschien ben ik te oud voor deze manier van betalen bij uit eten gaan.
    Het heeft niets met krenterigheid of zo te maken maar met eerlijk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn ervaring ligt vooral bij het gezamenlijk eten met vriendinnen, met allemaal een bijstandsverleden. Nooit werden de kosten verdeeld en ieder betaalde haar eigen keuzes.
      De rekening kon hierbij enorm verschillen en varieerde tussen 15 en wel 45 euro, al naar gelang het drankgebruik en keuze van gerechten.

      Ik heb zelden op eigen kosten met collega's gegeten. Meestal ga ik alleen mee met door de werkgever betaalde uitjes.
      Ik was het even vergeten, maar bij een ander etentje op eigen kosten van hetzelfde team werden de kosten ook gedeeld.
      Bij mijn eigen, oorspronkelijke team is dat niet zo, daar betaalt elk voor zich.

      Verwijderen
  21. Op mijn werk wordt de rekening altijd gedeeld. Je eigen stuk betalen zou erg vreemd gevonden worden. Dat is denk ik ook een kwestie van 'cultuur': wat normaal gevonden wordt verschilt per sector of bedrijf denk ik. Ik heb nog nooit iemand er over gehoord. Het stuk hier verbaasde mij dan ook wel. Het enige onderscheid dat wordt gemaakt zijn stagiaires: daar wordt altijd wel op gelet dat ze minder hoeven betalen omdat die natuurlijk overduidelijk minder te besteden hebben omdat zij nog geen inkomen hebben. Maar de meeste stagiaires staan erop gewoon mee te delen in het grote geheel.

    Ik eet zelden vlees en alcohol en ben dus vaak 'goedkoop' uit. Toch vind ik het geen probleem mee te betalen aan andermans eten. Mijn motto is; zuinig doen doe ik thuis. Als ik uit eten ga (doe ik niet zo vaak) dan ga ik niet nadenken over een paar euro. Dan geniet ik van de avond en als een ander dan op 'mijn kosten' drinkt dan is dat maar zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik heb dit al verschillende keren meegemaakt en ik doe er niet aan mee. Ik ga als minima echt niet een deel van de rekening van de modaalverdieners betalen, wat een omgekeerde wereld zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klopt, mijn ervaring is dat het de tweeverdieners zijn die de riante keuzes maken en de alleenstaanden die de goedkopere keuzes maken.

      Verwijderen
  23. Mijn ervaring is dat veel mensen inderdaad iets duurders bestellen als ze getracteerd worden of als de rekening gedeeld wordt. Ik ken mensen altijd koffie drinken maar capuccino bestellen als ze getracteerd worden. Anderen die het duurste gerecht van de kaart kiezen bij gezamelijke etentjes. Ik probeer me er niet meer aan te ergeren omdat dat voor mij een domper op de gezelligheid is. Zo'n domper dat ik ook wel eens een etentje heb overgeslagen om die reden. Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik betaal ook liever apart als we met een groep collega's uit eten gaan. Van een aantal collega's is de drankrekening aan het eind van de avond (veel) hoger dan de rekening van hun eten en ze worden er ook nog eens heel vervelend van. Daar ga ik dus niet aan meebetalen.
    Daarbij weet ik dat sommige collega's financieel krap zitten en dat zij bewust kiezen voor bijv. de dagschotel en daar maar één drankje bij nemen. Ik vind het onzin dat zij dan voor het duurdere eten en drinken van een ander moeten opdraaien. Meestal ben ik degene die, als de rekening op tafel komt, de rekening pakt en mijn eigen aandeel + een fooi op tafel legt. De anderen volgen dan vanzelf wel. Ik zorg er vóór een groepsetentje ook altijd voor dat ik veel biljetten van € 5 en veel muntgeld bij me heb. Daar betaal ik dan mee zodat mensen die met groter geld betalen hun wisselgeld meteen kunnen pakken.
    Als ik met vriend(inn)en uit eten ga, is het een ander verhaal. Dan delen we meestal de rekening. Soms eet de een een wat duurder hoofdgerecht dan de ander maar is hij weer minder aan drankjes of dessert kwijt. Gemiddeld komen we eigenlijk altijd wel op ongeveer hetzelfde uit. En bij vrienden vind ik het trouwens minder vervelend om wat meer te moeten betalen dan bij collega's.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wel grappig, die enkeling die er negatief op reageert. Dat zijn vaak de mensen die er of niet bij stilstaan of "bewust" hoger gaan verbruiken.

    Door een maag aandoening mag ik bijvoorbeeld niet eten en drinken tegelijk waardoor ik vaak over een avond maar 1 drankje neem, waar andere er zo 3 of 4 nemen. Daarbij ben ik een kleine eter dus doe het vaak gewoon met alleen een voorgerecht. (Nee niet uit krenterigheid, maar ik kan door m'n maag aandoening niet alles eten)
    Echter vind ik uit eten gaan zo gezellig dat ik zeker een aantal keer per maand uit eten ga met vrienden of collega's.
    Dat houd normaliter, en zo is het ook een tijdje gegaan, dat ik zo per maand 10 a 15 (of zelfs meer) euro per maand meer kwijt was dan ik verbruikte.
    Ik ben daar mee gestopt, en daar heb ik inderdaad in eerste instantie van een aantal rare reacties opgehad, maar achteraf vinden ze het allen toch veel prettiger, gewoon om en nabij hetgeen betalen wat je verbruikt.

    En ja soms neem ik een stuk (dure) zalm omdat dat goed valt, en dan ben ik dus meer kwijt, waar ik ook gewoon erg netjes voor betaal (+ fooi!)

    Blijf me er over verbazen dat de mensen uit mn eerste alinea gewoon vaak bij mij zorgen voor een naar gevoel, alsof ik de zeikerd ben, maar eigenlijk moeten ze het juist bij zichzelf zoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mag iemand zelf weten hoe ze haar geld uit geeft ?
    Het heeft niets met onaardig of frekkerig of van de blauwe knoop zijn te maken. Al wil iemand sparen voor een dure tas of reis .Of de hypotheek ;-) Of verbouwing. Ik geef met liefde iets duurs weg of stamp voor een paar euro postzegels op een cadeautje.
    Maar ik wil niet dat het afgedwongen word om een ander zijn verslaving te sponseren. Volgens mij is dat de hoofdreden om te willen delen .De confrontatie met het uitschietende bedrag niet willen .En anderen daar in mee slepen .Ooit had ik de norm om pas een rondje te bestellen als al de glazen leeg waren om de rustige drinkers niet te pushen. Daar komt het niet aan toe
    Halverwege is het al : toen nou joh zuip eens aan.
    Twintig alcoholisch consumpties is normaal per avond. Zo in de auto stappen ook .En veertig per dag bij een weekendje weg ook .En dat staat S, Maandags weer te opereren of een zit een bedrijf te leiden.
    Daar wil ik niet aan bijdragen. En met vijf keer in de week met collega,s//vrienden//zakenrelaties in de kroeg belanden tikt dat behoorlijk aan. Ik wil dan ook niet dat ze voor mij bij betalen. Of pushen om meer dan mijn drie biertjes of een whiskey of cognac te drinken. Doet me zo goed om te lezen dat er ook anderen zijn die daar niet aan mee willen doen .
    Goudsjeblom en Geboen

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.