dinsdag 6 juni 2017

Koop ik een koe, een kip of een varken?

Hoewel ik meest vegetarisch eet, houd ik ook wel van vlees. Alleen dat vlees is met schandalen omgeven: toegevoegde stoffen als suikers, water en wat niet al en bovendien tijdens het opgroeien van de dieren een zeer dieronvriendelijke behandeling van deze beesten. Kippen op een veel te kleine ruimte, gebruik van antibiotica, akelige slachthuizen waar dieren worden mishandeld. Het maakt dat de lust tot eten je vergaat, ook al houd je nog zo van een stukje vlees op zijn tijd.
Een collega van mij kocht via Koop een koe (klik) zo nu en dan rundvlees. Dan koop je grote pakketten met vlees dat zo diervriendelijk mogelijk is behandeld.
Dan koop je 8,5 kg vlees (luxe pakket) voor 130 euro, of 6,7 kg vlees (basic pakket) voor 100 euro of  3,5 kg vlees (proefpakket) voor 60 euro. Er is ook nog bio vlees, dat kost 140 euro voor 8,5 kg vlees. Je hebt dan vlees van dieren die op een duurzame diervriendelijke manier gefokt en verzorgd worden. Slachten gebeurt niet in een slachthuis, maar in een kleine slachterij.
Naast "koop een koe" zijn er ook nog: koop een kip en koop een varken.

Ik voel er wel wat voor om (een deel van) een koe te kopen, of een kip of een varken. Mijn twijfel is dat het pakketten zijn die afgestemd zijn op 2 personen. Voor mij is het wel een beetje veel. Nu is het wel zo dat je de onderdelen van de pakketten kunt invriezen en maximaal een jaar in je vriezer kunt bewaren. Het hele pakket vult 1 volledige lade van een vriezer.
Een andere twijfel: er zitten stukken bij die ik nog nooit klaargemaakt heb.  Hoe maak je eigenlijk een biefstuk klaar? Nog nooit gedaan!
En wat doe je met hamlappen of medaillons of filetlapjes?
Mijn jongste dochter is vegetariër en eet vrijwel geen vlees, oudste is vooral na het akelige filmpje over de gruwelijke mishandeling van dieren in het slachthuis van Tielt, eerder dit jaar, hard bezig om ook vegetariër te worden en het vlees volledig te verlaten. Beiden zijn als kind jarenlang vegetariër geweest. Met hen kan ik dus een pakket niet delen.

Heb jij ervaring met het op deze manier kopen en eten van vlees?

26 opmerkingen:

  1. In bijna alle grote steden is een biologische slager. Vast ook wel in Groningen. Je hoeft dan niet zulke enorme hoeveelheden te kopen. En je weet dat de koe, het varken of de kip een beter leven heeft gehad. En je koopt geen medaillons of filetlapjes als je dat niet wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij kopen al 3 jaar bij koopeenkoe, 1 x koopeenvarken en 1x koopeenkip. Wij hebben er ruimte voor in de vriezer en doen met 1 pakket een klein jaar. Dat komt omdat we ook lamsvlees halen bij de islamitische slager en polderhoen kippen uit Lelystad bij verkooppunt Almere. Met al dat vlees variëren we zodat we er met z'n 2 lang mee doen. Biefstuk is het minst mogelijke, hamlappen en sucadelappen daarentegen is vaak winterkost en heeft een lange bereidingstijd nodig (2-3 uur). Vaak niet even een 123 maaltijd. Maar recepten te vinden. Zelf zitten we ook met deze lappen en wil met ons huidig pakket er indonesisch gerecht van maken, is weer eens wat anders dan Nederlandse winterkost.

    Zelf vinden wij het een prima manier en wij kopen zelden nog vlees uit de supermarkt als eigenlijk niet op broodbeleg na.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier geen ervaring, want ik ben vegetarier, maar mijn zus doet zulke dingen wel, zij heeft echter een gezin. Als je niet kunt delen met iemand zou ik ook gewoon naar de biologische slager gaan. Je hoeft niet in 1 keer zo'n grote hoeveelheid geld uit te geven en onbewust eet je waarschijnlijk minder vlees als je het steeds moet halen (en het vlees van je keuze) dan dat je het zo uit de vriezer kunt halen. Ik vind het wel goed dat je zulk vlees wilt gaan eten want vlees uit de vleesindustrie is echt te erg voor woorden inderdaad. Geen vlees is natuurlijk beter maar dit is ook goed. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, maar het klinkt wel goed vind ik. Ik kan alleen niet goed inschatten of de prijs nou erg hoog is of gewoon gemiddeld?

    Zelf eten we altijd mee van het varken van mijn neef Henk.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij kopen bij Schotse Hooglanders. Rundvlees en kip. Wij eten geen worstjes enz. dus Koop een koe pakketten zijn aan ons niet besteed. Wij zijn erg tevreden. Ook met de gemiddelde prijs. Succes met je zoektocht. vr.gr. Marle

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik koop samen met mijn buurvrouw bij ok-vlees.Kleine porties,zelf kiezen. Met een minimum van 3kg. Wordt diepgevroren thuisbezorgd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doen wij ook al een paar jaar. Bevalt uitstekend inderdaad. De wetenschap dat het vlees van goede afkomst is. En dat proef je ook. Met name de kleine porties zijn praktisch, en snel ontdooid (dus geen water ingespoten).

      Verwijderen
  7. Zelf heb ik ook ervaringen met koopeenkoe en www.sameneenkoekopen.nl mijn voorkeur ligt toch bij laats genoemde aangezien ze bij koopeenkoe beloven in elk pakket cote de boeuf te leveren terwijl dit simpelweg gewoon niet kan aangezien er per koe lang niet genoeg core de boeuf zit om in elk pakket te kunnen mee leveren. dus hier wordt ook gewoon met het vlees gesjoemeld wat dus zeer kwalijk is aangezien zei juist beweren eerlijk en traceerbaar te zijn. boefjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij alle pakketten die je kan bestellen bij diverse aanbieders zitten delen die ik normaal niet zou kopen. Ik wil geen filetlapjes oid, veel te mager. Ook vaak veel gehaktprodukten en worsten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben geregeld vlees gekocht van de ""buitengewone varkens" dat is ingevroren in ( royale) 2 persoons porties

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik koop ons rundvlees bij de boerderijwinkel van Eigen Erf in Schipborg, ze verkopen pakketten maar je kunt ook gewoon "los" vlees kopen. Erg fijn is dat je ook gehakt hebt in pakjes van 200 gram en meer kleinverpakkingen. En varken en kip kopen we bij Waddenvarkens in Uithuizermeeden. Beide bedrijven leveren goed vlees op een diervriendelijke manier geslacht, voor zo ver dat mogelijk is natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik (ook alleenstaande en weinig vlees etend) koop bij de boerenwinkel hier in de buurt of bij okvlees.nl

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij kopen regelmatig samen met anderen een koe van familie van kennissen. We weten nooit precies wanneer.
    Het is vaak gewoon een melkkoe die al een paar jaar lekker buiten loopt in een natuurgebied. Prima leven gehad! Prima eten gehad! Vlees is net iets anders dan gewoon. Heel donker rood maar super lekker!
    Wij kiezen er voor om geen worst te laten draaien maar het als gehakt te krijgen. Zo hebben wij vaak voor bijna een jaar zeer lekker biologisch diervriendelijk vlees voor een lage prijs.
    Kip koop ik vaAK bij de poelier of bij een biologische kippenfokkerij . Straks als wij verhuisd zijn wonen we dichterbij een biologische boerderij die ook vlees verkoopt.en gaan we kijken of we het vlees via hen gaan kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij hebben 1x een koe gekocht en dat bevalt ons prima. Ik kan het echt aanraden..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je kunt ook eens naar de Ommelandermarkt (iedere 2e zaterdag van de maand op het Harmonieplein in Groningen)gaan. Daar wordt vlees en groente verkocht door de boer en dan weet je ook wat je koopt

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Op je boodschappenlijst zie ik maar zelden dat je vers vlees koopt. Dus denk je nu dat meer te willen gaan doen?

    Voor elk soort vlees kun je gewoon opzoeken hoe je het klaar maakt.
    Koop bij goede slagers en kipbedrijven. Geen vlees uit de supermarkt.
    Zelfs beleg kopen we bij goede slagers. Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een steak bak je op een hete pan met boter uiteraard. 2 A3 minuten aan 1 kant en dan keren. En weer 2 a 3 minuten. Het vuur draai je dan wat minder zodat het niet zwart bakt. Iets simpeler is er niet. 😀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En tijdens het bakken de biefstuk rondschuiven door het hete vet. En op de draad snijden dus haaks op de lengtespiervezels ( vlees is spier)

      Verwijderen
  17. Wij kopen onze kip bij sameneenkipkopen. Die is nog niet ingevroren en dan kun je dus zelf nog de porties verdelen. Volgens mij kun je daar ook gemengde pakketten kopen maar dat weet ik niet zeker aangezien wij ons overige vlees direct bij een boer kopen.
    Wat betreft ander soort vlees dan je anders eet, dat vind ik juist leuk en lekker voor de afwisseling. Recepten zijn er genoeg te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Niks van dat al. Ik respecteer het leven van alle levende wezen en zal deze nooit op te eten of hoe dan ook gebruiken. Ben een zeer blije veganist en topfit gezond.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Reed gisteren langs de biesland hoeve in Delft. Een open dag. Druk was het daar. Ikea Delft verkoopt biesland hoeve burgers. Niks mis mee lijkt me.

    Ik eet geen vlees, maar vlees van de biesland hoeve lijkt me wel wat. De kalfjes blijven in ieder geval maanden bij moeder. De koeien geven minder melk dan normaal.

    De hoeve is circulair, mensen met afstand tot de arbeidsmarkt werken er.
    Ze verkopen ook melk voor 0,90 per liter. Eigen emballage meenemen.

    Ik koop mijn melk ook in Delft, een Campina boer voor 0,60 per liter karnemelk. Melk kost hetzelfde.
    Als deze boer er ooit mee stopt, ga ik zeker naar de biesland hoeve of een andere boer in Midden Delfland.

    Heerlijke melk,

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Gelukkig niet, ik moet er niet aan denken als vegetariër. Lijkt me vreselijk zoiets in je huis te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik ben zelf ook aan het rondkijken voor biologische alternatieven voor vlees. Koop een koe, samen een koe kopen en andere vergelijkbare initiatieven spreken mij enorm aan.

    Voor mezelf is het nu denk ik het beste om bij een biologische boerderij in de buurt langs te gaan, of een klein biologisch vleespakket kopen bij een natuurvoedingswinkel. En op de markt is ook biologische kip te koop.

    Hier heb ik nu namelijk te weinig vriesruimte om meteen een grote hoeveelheid vlees te kopen, ik heb alleen één ruimte boven de koelkast (wel meer dan een vriesvakje in de koelkast).

    Graag wil ik de komende tijd in ieder geval flexitariër worden, dus regelmatig vegetarisch/veganistisch eten afgewisseld met goed biologisch vlees. En vis met MSC keurmerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Min of meer.. de buurman van mijn moeder biedt zo zijn koeien af en toe aan, aan een aantal mensen. Die verdelen het dan samen. Ik kies dan vrijwel altijd voor gehakt, worst, hamburgers en soms wat braadlappen. Die vind ik lekker, ik weet hoe het werkt en dan hebben we gezond, biologisch en diervriendelijk (voor zover mogelijk) vlees tegen een aantrekkelijke prijs. En anderen zijn weer dol op biefstuk enzo, waar ik ook altijd wat moeite mee heb qua bereiden. Heel even een klein beetje aanbakken aan beide zijden ofzo?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Beste,
    Ik zou ook graag melk van de boer kopen.
    Waar in Delft zit deze Campina boer?
    Mvg
    Renee

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Interessant, kende de sites nog niet. Lijkt me een voordelige en diervriendelijk (toch?) manier om af en toe vlees te eten. We hebben alleen geen gigantische vriezer om al die hoeveelheden in te bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.