Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zondag 13 augustus 2017

Glutenvrij is niet automatisch gezonder!

Ben jij een van de mensen die geen gluten meer eet omdat je denkt dat het beter voor je is?
Volgens een onderzoek van de Consumentenbond is glutenvrij eten soms een stuk ongezonder dan etenswaren waar wel gluten in zitten.
Bijvoorbeeld in glutenvrij knäckebröd zit 6x zo veel verzadigd vet en 2x zo veel zout als de volkoren knäckebröd van hetzelfde merk.
Producten bevatten vaak meer zout, minder vezels meer calorieën en  meer verzadigde vetten in vergelijking met producten met gluten.
De producten die onderzocht zijn, zijn volgens de Consumentenbond niet alleen minder gezond, maar ook flink duurder.

Mijn mening:
Als je een glutensensitiviteit of een glutenintolerantie hebt, dan moet je wel, maar als je dat niet hebt en jouw voedingskeuzes hebben te maken met een hype of met een gevoel dat je best wel eens last zou kunnen hebben van gluten, kies dan gewoon voor producten die gezonder van samenstelling zijn en ook nog eens veel minder duur.

10 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens! Zoon at een poos glutenvrij wegens een intolerantie als gevolg van een darmparasiet. Uit praktische overwegingen at hij brood en andere op glutenrijke voeding lijkende producten. De lijst met ingrediënten was lang en stond vol met lange, onbegrijpelijke woorden.

    Inmiddels kan hij gelukkig weer (ons zelfgebakken) brood eten. Ingrediënten: meel, zout, olie, suiker, gist en water :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tarwe is voor veel mensen een probleemveroorzaker, er zijn veel vervangende granen en meelsoorten. Ik eet vrijwel nooit die glutenvrije meuk, en vermijd toch de meeste gluten. Kan goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helaas verdraag ik geen gluten en ik koop maar weinig glutenvrije dieetproducten op brood en pasta na. Het brood zie ik niet als gezond maar ik compenseer dat met het beleg. Ik heb geen energie om zelf glutenvrij brood te bakken. Een van mijn zoons verdraagt ook geen gluten. Hij eet twee keer per dag warm.
    Veel dieetproducten bestaan bijna volledig uit zetmeel, suiker en vet. En daar betaal je ook nog eens de hoofdprijs voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klopt, heel veel van die gv producten zitten vol rommel. Om het nog een beetje smakelijk te maken. Dan zie je wat gluten doen voor het mondgevoel ;-).
    Ik verdraag geen gluten en maak daarom zoveel mogelijk zelf. Ik bak bijvoorbeeld mijn eigen gv brood dan weet ik tenminste zeker dat t gezond is.
    Op vakantie ben ik wel meer aangewezen op wat ik aantreft in een buitenlandse supermarkt en neem ik soms gv producten mee. Niet gezond maar t is beter dan buikpijn en darmkrampen wat ik krijg als ik wel gluten eet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Interessant is dat veel overgevoeligheid wordt veroorzaakt door de huidige graansoorten, die (natuurlijk) puur op productie zijn geselecteerd.
    De oer graanrassen hebben een heel andere samenstelling.
    Vandaar ook dat steeds meer mensen problemen hebben met gluten, het is ons moderne dieet.
    Hopelijk weet men te leren van deze kennis en kunnen er graanproducten worden ontwikkeld voor de gevoelige medemens!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Uiteindelijk gaat het toch om de mate waarin de voeding veredeld en bewerkt is. Of het nu om glutenbevattend brood/knackebrod, worst, smeerkaas of koffiepads gaat, het zijn allemaal sterk bewerkte producten. Ik had afgelopen weken rijstemelk gekocht, maar schrok van de ingrediënten. Water, suiker, olie, toegevoegde bindmiddelen en vitaminen D en B12. Geen eiwitten. Maar vooral veel suiker, bijna 10 gram per 100 ml.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat moet je anders als je coeliakie hebt ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neem contact op met een diëtist om zo gezond mogelijk te eten als je last hebt van gluten-intolerantie.

      Verwijderen
    2. Je hoeft toch geen vervangers te eten voor brood, pasta en crackers? Ook zonder kan je heerkijk eten. Wat zuinigaan adviseert een dieetste raadplegen als je het moeilijk vind zelf je weg te vinden en er is vast ook wel een FB of ander forum die je opweg helpen.

      Verwijderen
    3. In glutenhoudende granen zitten belangrijke voedingsstoffen: vitamines, mineralen, eiwitten, vezels. Als je gluten mijdt, dan heb je kans dat je te weinig van die belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt en dus tekorten krijgt.
      De diëtist kan je helpen om zonder gluten een volwaardig en gezond menu te maken en de diëtist kan je ook tips geven om, als je samenleeft met mensen die wel granen met gluten eten, te zorgen dat je niet per ongeluk toch gluten eet en daar ziek van wordt.

      Verwijderen