Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

maandag 14 augustus 2017

Ouderen en ongelukken op de fiets!

Op NOS.NL: Er zijn nogal wat ouderen die op de fiets ongelukken krijgen en die daarbij het leven laten. Volgens Veiligheid.nl gaat het bij 70% van de dodelijke fietsongelukken om ouderen van boven de 60 jaar. Dat is veel!
Hoe veel getalsmatig is mij niet duidelijk. Er raken jaarlijks 350.000 fietsers gewond bij fietsongelukken. Je kunt daarbij aannemen dat het overgrote deel dat overleeft, maar bij 70% van de dodelijke ongelukken gaat het om een oudere.
Waar komt dat door? Ouderen reageren langzamer en slingeren meer op een fiets omdat ze een slechter evenwicht hebben. Ik merk zelf ook dat ik minder stabiel ben op de fiets dan het wel geweest is. Van die tragere reactie heb ik nog niets gemerkt, maar dat is ook moeilijk omdat zelf te bepalen. Zou ik vroeger in gevaarlijke situaties sneller geremd hebben dan nu het geval is? Ik weet het niet!

In de afgelopen 10 jaar is het fietsverkeer met 9% toegenomen. Doordat het fietsverkeer nog steeds toeneemt, is het zo hier en daar een chaos op het fietspad. De ANWB, de Fietsersbond en wielersportbond NTFU willen gescheiden fietspaden voor fietsers met verschillende snelheden, waardoor gevaarlijke situaties minder vaak voorkomen, of in ieder geval een fietsgedragscode en verkeersborden om het fietsverkeer te reguleren. Langzame fietsers zouden achter elkaar moeten fietsen, zodat er plaatsgemaakt wordt voor de snellere fietsers die de langzaam-fietsers dan gemakkelijker kunnen passeren.

Ik wil eigenlijk binnen afzienbare tijd een e-bike kopen, maar in feite vergroot zo'n fiets de kans op ernstige ongelukken. Want wat als ik een flinke snelheid heb en ik reageer veel te traag?

Ik heb 2x door schuld van anderen (jongere mensen dan ik) een fietsongeluk gehad en daarbij pijnlijk gekneusde ribben opgelopen, waar ik ruim een maand last van heb gehad. Gelukkig waren de klachten toen weer over, maar het maakte mij niet bepaald zekerder op mijn fiets!

Heb jij wel eens ernstige fietsongelukken meegemaakt?

33 opmerkingen:

  1. Ik ben twee keer gevallen. Een keer toen er zwart ijs was en ik ging stoppen om iemand anders die gevallen was te helpen. En de tweede keer omdat een toerist de verkeerd kant op fietste op het fietspad en toen ik probeerde diegene te ontwijken reed hij tegen mij aan. Ik had een gebroken voorvoet daarvan.
    Ik heb een lichte forensen fiets en vind die snel genoeg. Ik fiets nog niet met een helm, maar overweeg dit wel. Ik heb een aantal patiënten met een dwarslaesie verpleegd n.a.v. een val van de fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een oom (60+) van mij had een enkelzijdig ongeluk met de fiets (zo'n rottig paaltje geraakt wat midden op het fietspad staat met de racefiets). Het heeft twee jaar geduurd voor hij lichamelijk weer enigszins in orde was.

    Fietsongelukken kunnen heel heftig zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een e-bike voor lange einden. Bij een aanrijding met een andere fiets merkte ik mijn tragere reactiesnelheid. Sinds die tijd rijd ik langzamer op de e-bike.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik weet niet of ik mij al bij de ouderen moet voegen......(ben net 50+)
    In mijn hele leven ben ik 2 keer gevallen met de fiets. Een keer met gladheid, geen schade. Een keer een communicatiefout met manlief, botsing en toen had ik een flink blauw been, verder niets ernstigs.
    In mijn familie zijn er nogal wat ongelukken met fietsen geweest, de familieleden zijn allemaal 75+ en de ongelukken zijn; verkeerd remmen met een e-bike, in mul zand onderuit gaan, te laat remmen en op je voorganger klappen. Op zich onschuldige valpartijen maar de schade/verwondingen zijn gigantisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, als 12 jarige ;-) op weg naar school.
    Het lijkt me wijs om als ouder wordende veel aandacht te besteden aan evenwicht en reactie. Daar heb je in het verkeer behoefte aan en ook in en om huis is het veiliger. Als ik weer van die suffe evenwichtsoefeningen doe, houd ik me voor dat het voor het goede doel is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. als je op de fiets zit , is het handen aan het stuur , en ogen op de weg i.p.v je telefoon !

      Verwijderen
  6. Ik ben nooit zo'n fietster geweest, ook omdat je voor een toertochtje al paar km verder was de stad uit. Maar nu ik op platteland woon wilde ik wel weer fietsen, e-bike van buurvrouw geprobeerd maar ik viel meteen om! Door artrose en krachtverlies kon ik niet meer goed opstappen en stuur in bedwang houden.
    Het was een grote beslissing om toen een driewieler te kopen, je voelt je toch behoorlijk gehandicapte, de eerste paar keer vond ik het doodeng, een bochtje maken ging al zo lastig. Maar na een tijdje kreeg ik er weer lol in, kocht een andere met versnellingen en ondersteuning.
    Nu fiets ik weer elke dag 10 km!
    Eenmaal omgevallen, moest langs slagboom en zag niet dat er een greppeltje naast zat en dan is 2 wielen achter een probleem, kieperde dus om en met rug tegen paaltje en paar ribben gekneusd dat heeft lang geduurd voor het weer helemaal weg was.
    Moraal van dit verhaal: een driewieler is geweldige oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb jaren lang dagelijks 20 kilometer gefietst en daarnaast diverse fietsvakanties in Frankrijk.
    Vorig jaar ben ik in een bocht vanwege nat wegdek onderuit gegaan. Gevolg was een gecompliceerde enkelbreuk waardoor ik op het werk 6 maanden uit de running was en eigenlijk nog dagelijks pijn heb. Ik was toen 58 jaar.
    Vorige maand een overbuurman die bijna de hele wereld op de fiets gezien heeft een ongelukkige val gemaakt en is daaraan overleden op 67 jarige leeftijd.
    Mijn elektrische fiets staat nog steeds onaangeroerd in de schuur, ik moet echt moed verzamelen om er weer op te stappen.
    Groet, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja, het wordt drukker op de fietspaden maar de meeste ongelukken gebeuren op de zonnige zondagmiddag/ochtend als groepen over de fietspaden jakkeren en daarnaast gewoon mensen rustig aan het fietsen zijn.
    De ongelukken die daarnaast gebeuren zijn komen over het algemeen niet door fietsers onderling maar door telefonerende mensen (niet alleen kinderen) en door mensen die niet anticiperen.
    Gewoon rustig voor je kijken en dan kan je prima inschatten wat er gebeurd ook voor de "oudere" waar ik mezelf toe reken (67).
    Het enige wat ik niet meer doe is zondag ochtend op de fiets, dat ritje is verplaatst naar een doordeweekse dag.

    Mocht ik onstabieler worden kan een driewieler een oplossing zijn op dit moment ben ik blij dat ik gewoon lekker kan fietsen.
    Vanochtend nog een lekker tochtje gereden, schitterend weer gen jakkerende wielrijders en ook nog geen jeugd met mobieltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een e-bike is toch geen brommer? Je kunt toch ook minder hard gaan fietsen? ik heb nu ook een e-bike, door mijn astma lukte het gewone fietsen niet altijd. Nu kan ik zelfs met tegenwind fietsen en dan fiets ik echt niet hard. Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. E-bikers fietsen met gemak veel harder dan gewone fietsers. wellicht is het niet goed in te schatten als je het eenmaal gewend bent, maar een e-bike gaat harder dan een snorbrommer.
      Tenzij jij (uiteraard) die ene uitzondering bent die langzaam fietst op een e-bike.

      Verwijderen
  10. Vergeet die gedragscodes, stuurgroepen en denktanks maar. Zolang mensen niet eens het vuilnis achter hun eigen kont oprapen gaan ze zeker zich niet aan gedragscodes houden. Wat mij opvalt is dat niemand de toegenomen drukte in het verkeer benoemt als oorzaak. De gemeente Amsterdam wil het toerisme maar laten doorgroeien, maar de stad wordt onleefbaar. Wie iets zegt van drukte in dit land moet meteen rennen om niet met pek en veren te worden ingesmeerd. Maar er is nog nooit een probleem opgelost door het te blijven ontkennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Sommigen ouderen kunnen de snelheden gewoon minder goed inschatten. Als je die dan op zo'n e-bike of speed-pedelec zet is het wel eens vragen om problemen...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zolang het grootste gedeelte van de fietsers zich niet aan de regels houdt, zullen slachtoffers blijven vallen. Ouderen hebben wellicht een extra handicap want trager en minder goed evenwicht (overigens ook goed te merken in het autoverkeer), maar als je voorrang neemt, geen voorrang verleent, belt, geen verlichting voert, met z'n allen naast elkaar fiets, niet vlot rijdt (als in anticiperen, tijdig kijken en snelle (re)acties) gaat het niet beter worden.

    Suuz

    BeantwoordenVerwijderen
  13. het is onzin dat de oudere weer de schuld krijgen van het toe nemen van de fiets ongevallen eens goed gekeken hoe de jeugd fietst? en de moeders met kinderen in fiets zitjes?altijd te laat van huis gaan en maar stressen in het verkeer. begin niet op latere leeftijd met een E,bike en zeker niet als je lange tijd niet op een gewone fiets gefiets heb de gewenning is dan misschien te groot verder vind ik dat de fietspaden te smal zijn zeker met tegenligger op het zelfde fietspad er ligt altijd troep en veel zand op fietspaden gevolg vallen zeker bij een noodstop ik denk dat het onderhoud van de fietspaden verbeterd moeten worden het geld van deze aktie kunnen ze daar beter aan besteden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is niet zo dat de ouderen de schuld krijgen, die zijn het slachtoffer bij de ernstige ongevallen, waardoor 70% van de dodelijke ongevallen ouderen het slachtoffer zijn.
      Het is een samenspel van omstandigheden: meer drukte, meer racende e-bikers (ik zie ook heel veel twintigers en dertigers op zo'n ding), steeds meer jongeren die tijdens het fietsen met hun smartphone in de weer zijn en niet op het verkeer letten.
      Ik weet niet hoe het in andere gemeentes is, maar hier in Groningen wordt er voortdurend geïnvesteerd in verbetering van fietspaden, maar ook hier wordt het steeds drukker en neemt de druk op de paden misschien wel sneller toe dan de verbetering van de kwaliteit en het aantal fietspaden.

      Verwijderen
  14. Mijn zus liep als kind de tuin uit en werd omver gefietst. Hele nare afloop, weken ziekenhuis. Zelf fiets ik veel met mijn 3 kleine kinderen, heb soms hebt zweet op mijn rug staan want het vergt veel voor hun uitkijken en ze bij elkaar houden. Voor hun leeftijd fietsen ze erg goed. Oudere mensen gaan vaak traag en reageren minder op wat er om hen heen gebeurt. Ze horen ook niet alles en fietsen graag naast elkaar..

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik fiets nooit meer, vind het eng in het verkeer en zou dan altijd eerst naar echte fietspaden moeten gaan. Terwijl ik als tiener fietstochten van 700 km heb gemaakt. Maar ben nu te onhandig en weet dat goed van mijzelf.
    Als je een e-bike zou aanschaffen Zuinigaan, gebruik hem dan alleen als trapondersteuning en blijf kalm rijden. Hier in mijn woonplaats wordt er geraced op die dingen en het is hier niet vlak maar "glooiend" en dan komen ze met een snelheid op de rotondes af! Als automobiliste ben ik daar extra alert op. Heb nu een auto met automaat, erg fijn want nu kan ik nog meer aandacht voor de rotonde en fietsers hebben.Aan de ene kant is een e-bike natuurlijk fijn maar aan de andere kant wordt er vaak te hard op gereden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik durf nog wel en ik wil mijn toekomstige e-bike vooral gebruiken op plekken waar ik te weinig kracht heb om goed vooruit te komen: bruggen, viaducten, flinke tegenwind.

      Verwijderen
  16. Pas geleden is mijn schoonmoeder naar gevallen met de e-bike. Ze vond hem daarvoor al doodeng en vermeed al bepaalde situaties.

    Zelf ben ik nog lang geen 60+ en heb ik geen e-bike. Het valt me wel op dat ik me in de laatste 10 jaar op de fiets een stuk onveiliger ben gaan voelen door asociale gedragingen van het overige verkeer.

    En dan denkt de overheid dat mensen hun gedrag gaan aanpassen door een paar bordjes met gedragsregels langs de fietspaden te plaatsen, ha ha ha.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. In mijn directe omgeving zijn er 2 dames onafhankelijk van elkaar hard onderuit gegaan als gevolg van (ongemerkt) te hard fietsen met hun e-bike. Beide dames hebben fikse verwondingen zoals gekneusde ribben, schaafwonden, maar ook kneuzingen van organen.
    Voor mij een reden om geen e-bike te willen omdat je ongemerkt toch harder gaat dan je denkt en verder weinig bescherming hebt.
    ik erger me ook vaak aan stellen die per se naast elkaar willen blijven fietsen terwijl de weg dit eigenlijk niet toestaat. Hierdoor ontstaan gevaarlijks situatie's.
    Grtjs Astrid C.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik fiets al een aantal jaren niet meer. Ik merk dat mijn motoriek niet meer zo goed is als in mijn jonge jaren en dus heb ik mijn fiets verkocht. Het risico op botbreuken is gewoon te groot geworden.
    Ik ben in het gelukkige bezit van een auto en daar verplaats ik me mee. Hier in het noorden van Friesland is het niet druk met het verkeer, dus ik hoef geen rekening te houden met spits en files. Het enige fietsen dat ik wel doe is op mijn hometrainer!
    Groetjes van Hannah Jo (59 jaar)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat zonde! Ik vind 59 nog heel jong.

      Verwijderen
    2. Beste Hannah, ik heb voor u een rollater klaarstaan.

      Iza, Leeuwarden

      Verwijderen
    3. Hartelijk dank voor het aanbod, maar lopen lukt nog nèt!

      Verwijderen
    4. Ook geen driewieler overdenken? Ik kan het je echt aanraden. Je gaat zitten en fietst weg en ook bij stoplichten erg makkelijk!

      Verwijderen
  19. Ik ben 45 jaar. Fiets op een e-bike. Maar fiets altijd rustig. Daardoor kan ik sneller reageren op medeweggebruikers. Natuurlijk is het heerlijk om harder te fietsen. Maar ik heb een probleem ook al veroorzaakt iemand anders het ongeval.
    Wij hebben juist het idee. Dat oudere mensen wat voorzichtiger worden op de e-bike als een paar jaar gelden.
    Groet José

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ik heb nu 8 jaar een e bike en omdat ik geen auto rijd fiets ik tussen de 5000 en 6000 km per jaar, en meestal met hond achterop.. Ik rij voorzichtig en weiger om haast te hebben ook als ik haast heb..
    Ben in al die jaren niet gevallen en in de winter bij sneeuw en ijs loop ik en blijft de fiets in het schuurtje. Ik vind wel dat het drukker word op de fietspaden, ook met scooters. Sommige sommige medeweggebruikers zijn echt niet aardig.. maar omdat ik altijd denk, beter wat later op de bestemming dan gevallen fiets ik veilig.. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Misschien moet je met je e-bike geen flinke snelheid maken. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik heb een elektrische bakfiets ipv een auto en vind het een heerlijkheid :). 1x verleende een auto me geen voorrang waardoor ik zo hard moest remmen dat ik zelf van het zadel gleed tegen m'n bak aan. Dikke knie voor een week, maar gelukkig verder niks. M'n remmen zijn erg krachtig, dat was m'n 'redding', anders had ik de auto geramd, gelukkig viel het mee :)...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Als een oudere valt met de fiets, e-bike of gewone fiets, breekt die sneller iets. Ouderen zijn kwetsbaarder. Zorg dat je een helm op hebt...ja ziet er suf uit, maar kan je leven redden. Ikzelf zal op heupen letten en eventueel een heupbeschermer aanschaffen. Liever dat,dan met een rollator moeten lopen omdat de heup gebroken is.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ben wijk verpleegkundige en fiets op mijn e bike, Omdat ik soms maar 5 minuten krijg om naar de volgende cliënt te gaan fiets ik heel hard. vaak 35 kilometer op een ochtend.
    Ik anticipeer altijd erg goed omdat je harder gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zolang je nog goed en prettig een half uur of meer op een gewone toerfiets kunt rijden, zou ik geen e bike kopen. De redenen kun je lezen in de andere reacties.

    BeantwoordenVerwijderen