zondag 12 november 2017

Een goede investering

Nu het weer vroeg donker is, valt het mij op hoeveel fietsers er zonder licht rijden. De meeste fietsers hebben waarschijnlijk geen idee hoe gevaarlijk dit is. Soms dan doemt er uit het niets ineens een fietser vlak voor mij op. Sommige hebben dan ook nog oortjes in of een mobiel in de hand.
In de regio Arnhem Nijmegen heeft de politie een keiharde slogan bedacht voor het fietsen zonder licht:
 "Aan alle fietsers die in het donker zonder licht rijden .........Zorg dat uw donorregistratie in orde is, u redt er levens mee.’’
Investeren in goede verlichting lijkt mij een goede keuze!
Zorg jij dat je fietsverlichting en die van je kinderen in orde is?

17 opmerkingen:

  1. Hier kwam ik vorig jaar in het schemerdonker een paar (basisschool) kinderen zonder licht tegen op de weg naar school.

    Omdat ik niet wist bij wie ze hoorden heb ik het gemeld op school. Verlichting op de fiets vind ik erg belangrijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Absoluut een feit en inderdaad levensgevaarlijk. Maar wat me de laatste tijd ook opvalt is de hoeveelheid auto's waar met name de achterlichten niet in orde zijn. In een paar weken tijd al 2 keer op de snelweg achter een auto gereden waar beide achterlichten het niet deden.In het donker! Hopelijk zijn ze na al het gesein van de andere automobilisten thuis gaan kijken wat er aan de hand was...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dank je, dat is ons laatst overkomen,mijn man is zich kapot geschrokken! Tip voor iedereen: regelmatig even checken of ze het wel doen.

      Verwijderen
  3. Ik begrijp ook niet of mensen zelf niet doorhebben hoe gevaarlijk dit is... Ik heb elektrische lampjes aan mijn fiets hangen die ik altijd gebruik als het donker is. Ze geven voldoende licht, en zo'n dure investering vind ik het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mag ik hier nog iets aan toevoegen? Ook wandelaars met/ zonder hond zijn soms nauwelijks zichtbaar in het donker. Zeker als ze een donkere jas dragen. Je hoeft niet met een veiligheidsvest te lopen of zo, maar reflecterende banden om pols en of arm is wel handig. Je kunt ze los kopen en s ochtends maak je die vast rond je tas of de hondenlijn zodat je die altijd bij de hand hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op onze basisschool wordt elk jaar een fietscontrole gedaan inclusief aanbrengen van lampjes door ouders. Lampjes koop je voor 1,50 bij de action. Is volgens mij goedkoper en effectiever dan die nare slogans van de gemeente die net genoemd werd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind de slogan geweldig goed! Net zoals de jongen met de hand met maar een vinger "je bent een rund als je met vuurwerk stunt" en het rotte gebit, de zwarte longen etc. op rookartikelen.

      Verwijderen
  6. Ik heb al meerdere malen een fietser over het hoofd gezien omdat deze geen verlichting had.
    Gelukkig is het nog altijd goed afgelopen maar je schrikt je een ongeluk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn man gaat altijd per fiets naar het werk en heeft ook van die 'opzetlampjes' als fietsverlichting. Hij vergeet ze regelmatig thuis of laat ze op het werk liggen om fietst dan zonder verlichting naar huis. Ik heb me er al heel vaak over kwaad gemaakt, maar het maakt allemaal niets uit. Ik heb nu voor een overtrek gezorgd om over zijn rugzak te trekken. Om de zichtbaarheid nog te verhogen, heb ik er nog extra reflecterende strips op genaaid.' k Vraag me af hoelang hij de (kleine) moeite zal doen om die reflecterende overtrek over zijn rugzak te trekken....
    Ik vind eerlijk gezegd dat alle fietsers zouden moeten verplicht worden om een reflecterend vestje én een fietshelm te dragen want het is voor hun eigen veiligheid.Hoe zichtbaarder een fietser, hoe kleiner de kans op een ongeval....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als zelfs een volwassen man nog niet de moeite wil nemen om fietsverlichting te gebruiken is het moeilijk om onze kinderen te motiveren. Pappa, buurman of neet Piet doet het ook niet!
      Zou je man de noodzaak pas inzien als er een geliefde of naaste doodgereden wordt omdat diegene zonder licht reed?

      Verwijderen
  8. Ze zijn dan ook nog boos op jouw als je ze niet goed ziet, terwijl het hun schuld is.
    Waarschijnlijk komen ze pas tot de ontdekking dat zonder licht fietsen gevaarlijk is als ze zelf gaan autorijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt helemaal gelijk, goed dat je waarschuwt. Wat ik zelf al verscheidene keren gezien heb bij nieuwe auto,s ,met standaard automatisch daglicht aan de voorkant van de auto, dat deze mensen denken bij het starten in het donker dat al hun verlichting brandt ipv alleen de verlichting aan de voorkant. Ook goed om hier ook attent op te zijn. Hartstikke gevaarlijk als je ook nog een donkere auto hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vroeger fietste ik wel zonder licht - er was geen beginnen aan om het telkens weer te maken. Maar nu ik ouder ben realiseer ik me pas hoe slecht je fietsers zonder licht ziet! Dus nee, ik fiets NOOIT meer zonder licht!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zeker ook een bron van ergenis voor automobilisten. Zorgelijk ook. Ik zag ook die Quote en ik vond hem erg treffend. Nu maar hopen dat hij ook binnenkomt bij de doelgroep. Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bijna twee jaar terug is een jongen van de school van Marietje aangereden omdat hij zonder licht reed.Hij is overleden. Zoveel verdriet voor de ouders, familie en vrienden. Ik denk er ook regelmatig aan als ik weer een kind zonder licht zie rijden. Als ik er wat van zeg word ik aangekeken alsof ik van Mars kom....
    Maar beter een keer teveel gewaarschuwd....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verschrikkelijk, zoiets!
      Heel goed dat je blijft waarschuwen. Daarmee red je misschien mensenlevens!

      Verwijderen
  13. Ik snap ook niet dat er zo weinig op wordt gecontroleerd. Je ziet ze vaak amper, vooral als ze donkere kleding aanhebben. Ik heb zelf altijd mijn licht aan en reservelampen bij me. Het zal mij niet overkomen dat ik zonder licht fiets, want dat vind ik onveilig.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.