maandag 27 november 2017

Elektrische deken - lekker warm voor weinig geld!

Dertig jaar geleden, toen ik 34 jaar was en mijn ex-man opgenomen was in een psychiatrische inrichting, heb ik op aanraden van een vriendin een elektrische onderdeken gekocht.
Het was een geweldig advies!
Toen was het ook zonder mijn partner tenminste heerlijk warm in bed! Lees er hier meer over.

Ook nu gebruik ik een elektrische deken. Niet dezelfde als toen, die heeft het al lang begeven, nee, ik heb een aantal jaren terug een deken op mijn verjaardag gekregen omdat de deken die ik had (mijn 2e of 3e deken) defect was. Er zijn jaren dat ik de deken helemaal niet in gebruik neem, dan ben ik warm genoeg van mijzelf. Dat was onder anderen het geval toen ik in oktober/november 2004 (of 2003, ik weet het niet meer) last kreeg van een te snel werkende schildklier. Toen heb ik de hele winter onder het zomerdekbed geslapen en heb ik geen elektrische deken nodig gehad. Ook in de afgelopen winter heb ik geen elektrische deken gebruikt.
De laatste tijd ben ik wat kouwelijker dan voorheen, dus komt een elektrische deken goed van pas!

Wat kost dat nou aan stroom? 
Die elektrische deken van mij gebruikt op de hoogste stand 50 watt per uur. Ik gebruik de deken 30 minuten per dag, dat is dus een verbruik van 25 watt per dag. Eén kWh (=1000 watt) kost 20 eurocent. Ik gebruik in een week 175 watt, dus voor het heerlijk warm maken van mijn bed ben ik per week 3,5 cent aan stroom kwijt, dat is 0,5 cent per dag.
Natuurlijk kost een deken meer dan alleen stroom, je moet zo'n deken ook aanschaffen en dat kost ook wat.

20 opmerkingen:

  1. Wij gebruiken geen elektrisch deken omdat ik het nogal makkelijk vlug te warm heb.Ik slaap zowiezo al heel slecht en als ik te warm heb, raak ik totaal niet in slaap. liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik slaap juist slecht in als ik het te koud heb en dat voorkom ik met een warme elektrische onderdeken.

      Verwijderen
    2. Ik slaap het best onder een zwaar dek. In de zomer onder alleen een lakentje, vind ik niet fijn slapen. Ik heb dus nu een hele lading dekens over mijn dekbed. Dat is sowieso warm en ik slaap als een bloemetje!

      Verwijderen
    3. Momenteel heb ik het niet nodig, want overgang �� maar niets is lekkerder dan in een warm bed te stappen als je kouwelijk bent. Ik zette het vast van te voren aan en weer meteen uit als ik naar bed ging. Echt een uitkomst inderdaad.

      Wat ook fijn is als de kachel wat lager wilt zetten maar toch een hele koude vloer hebt, dan neem je een warmtemat om je voeten op te zetten. Dat scheelt echt een jas in je warmtebeleving in huis en kost ook bijna niks om aan te zetten.

      Verwijderen
    4. Die vraagtekens waren een smiley maar dat komt blijkbaar niet door. ;)

      Verwijderen
  2. Ik heb zo'n ouderwetse grote metalen kruik. Dat geeft een warm holletje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor de kosten hoef je het dus niet te laten. Een warm bed is ook veel waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben het ook, want we hebben vaak last van koude voeten. Ik heb het zelf niet snel koud, maar mijn doorbloeding is wat langzaam en daardoor voel ik vaak aan alsof ik in de vriezer heb gebivakkeerd. Vrouwlief heeft het gewoon vaak koud.

    We hebben trouwens de elektrische deken van haar grootouders, het ding is al ruim 40 jaar oud. Die heeft zich allang terugverdiend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Elektrische deken had ik toen ik in mijn vorige huis enkel glas had en bloemen van ijs op de ramen had en alleen een gaskachel. Wat was het koud, toen was erg blij met een elektrische deken. Heerlijk warm en als ik het koud hebt en niet warm wordt slaap ik ook slecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben een echte koukleum in bed. Vanwege lange man hebben wij een bed van 2.10m, terwijl ik zelf maar 1.63m ben. Een heeel groot koud stuk aan het voeteneind dus! Ik lig meestal vanaf begin oktober standaard met een warmwaterzak ik bed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sorry, Ik heb liever een man ook al kun je hem niet uitzetten����

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn moeder zei altijd: "lievere koekjes bakken we niet!" Daarmee bedoelde ze: je kunt wel iets liever willen, maar dat moet ook mogelijk zijn.

      Niet alle partners fungeren trouwens als kruik in bed, mijn eerste man was door gezondheidsproblemen een enorme koukleum die ook in de zomer met een winterpyjama sliep.

      Verwijderen
    2. 'niet alle partners fungeren trouwens als kruik' klopt want mijn man heeft altijd ijskoude voeten en als hij iets later naar bed komt of mij, steekt hij altijd zijn voeten tegen de mijne om zijn voeten op te warmen. Ik fungeer dan als kruik, hij is de ijsblok.... Hij heeft vaak laatdienst op het werk en komt dan maar tegen 23.30u thuis, gaat slapen tegen 24 u en dan is het enorm vervelend om als ik al in bed ben, van die ijsklompen tegen mijn voeten te krijgen. Is vooral 't geval in de winter want hij gaat met de fiets werken en komt dan verkleumd thuis toe.....

      Verwijderen
    3. Mijn partner heeft ook een elektrische deken. Ik heb het maar zelden koud, ik heb er geen behoefte aan.

      Verwijderen
  8. Ik geniet ook alweer een poosje van mijn trouwe dekentje. Uit zetten als ik in bed stap, heerlijk warm, zo kunnen de spieren ontspannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn nachtrust is belangrijk. Ik houd van een warm dekbed en ben een koukleum. Mijn msn vindt het al snel te warm, gooit het dekbed van zich af enligt dan te woelen en te zuchten. Daarom slapen we best vaak in aparte kamers. Helemaal niet erg, slapen we allebei lekker en hebben overdag een beter humeur !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je zou ook twee eenpersoons dekbedden kunnen nemen. Wij hebben ze al jaren en dat bevalt heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik lees al heel lang elke dag je blog. Zelf heb ik ook een website. Misschien leuk om links in de leeslijst bij de andere blogs te plaatsen als link? http://www.minimalismeineengezin.nl/home/

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.