donderdag 30 november 2017

Hoe de voedselindustrie jou belazert - stem op jouw favoriete Gouden Windei

Voedselwaakhond Foodwatch looft jaarlijks het Gouden Windei uit aan fabrikanten van producten met een misleidende naam. Ook dit jaar staan er weer interessante kandidaten op het lijstje van deze organisatie.
  •  Aldi kalfsleverworst zonder kalfslever
  • Albert Heijn muesli ‘vezelrijk’.  Albert Heijn noemt juist haar minst vezelrijke muesli ‘vezelrijk’. 
  • Jumbo Goudeerlijk boerenmaïsbrood met 0% maïsmeel en een beetje maïsgries aan de bovenkant. 
  • Lidl Volkoren scharreleierkoeken met 6% volkorenmeel
  • Aldi Mama nature citroenconcentraat is verdund citroensap met 4/5 water.
  • Conimex Ketjap manis goud, premium quality bestaat voor  70% uit suiker en lijkt daardoor meer op suikersiroop.
  • Innocent superjuice -  framboos, kers', 'boosted met gojibes’, met opgeteld minder dan 10% van deze vruchten en vooral appelsap

Dat zijn de producten waar je op kunt stemmen.
Ik denk dat ik kies voor het goudeerlijke brood dat helemaal geen maïsmeel bevat, hoewel ik de 'superjuice' met vrijwel alleen maar appelsap ook een goede kandidaat vind.

Van 3 producten hebben de producenten inmiddels aangekondigd dat ze iets aan de naam of de samenstelling zullen veranderen: de ketjap, het sap en de muesli. De producten blijven wel genomineerd, omdat consumenten wel flink misleid zijn door deze producenten.

9 opmerkingen:

  1. Ik heb op de kalfsleverworst gestemd omdat daar echt niets van inzit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook! Te idioot voor woorden, tomatenpuree voor de kleur.. De winkel moet zich schamen!

      Verwijderen
  2. Ik ben niet van plan te stemmen omdat bedrog bedrog is! Foodwatch zou m.i. de energie beter kunnen besteden aan lobbyen bij de overheid om de producenten te verplichten "eerlijke namen" aan het produkt te geven. Ieder jaar een Gouden Windei uitreiken leidt tot niets. Elk jaar weer een nieuwe lijst produkten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja weet je, dit soort verkiezingen leiden de aandacht af van het echte probleem, namelijk dat we heel vaak bedonderd worden bij dit soort producten. De industrie beloofd beterschap, verbetert dit ene product en lacht zich achter de schermen dood dat ze wegkomen met de rest. Heel even erg samenzweerderig gedacht zou foodwatch nog wel eens een stropop van de voedselindustrie kunnen zijn, maar dat is wel heel erg vergezocht niet? ����

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga niet stemmen maar bedrog is het wel, helaas kunnen we niet zien wat waar in zit, hoewel ik de "kalfs"leverworst best wel lekker vind. Denk dat we van 75% eetbare producten niet weten of het is wat er op de verpakkingen staat ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed dat je dit in de spotlight zet, er kan niet genoeg publiciteit zijn. En commentaar zal er altijd blijven en dat mag, we leven in een vrij land. Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jammer dat ze er maar een paar kunnen nomineren... Er zijn zoooooveel meer producten die hiervoor in aanmerken komen ;)...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ga niet stemmen. Op al het kant en klaar voedsel, alle pakjes en zakjes, is wel wat aan te merken. Het beste wat je volgens mij kunt doen, is die rommel niet kopen. En zelf koken met basisprodukten, kruiden en specerijen en goed vet zoals olijfolie of roomboter.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.