dinsdag 14 november 2017

Is het leven leuker als je meer geld hebt om uit te geven?

Mijn bericht  Minder dan 500 m3 gasverbruik?  maakte in de afgelopen week een discussie los.
Iemand schreef dat je als je bezuinigt op boodschappen en verwarming, je een armoedig bestaan leidt. Als je daarentegen niet bezuinigt, heb je echt een veel leuker leven.
En daarnaast: bloggers laten zich in hun blog niet helemaal zien en doen zich anders voor dan ze zijn en dat de berichten op een blog niet een complete afspiegeling van de werkelijkheid is.

Om met dit laatste te beginnen: ja ik denk dat dit voor iedereen geldt. Laat jij aan collega's, familie en vrienden altijd het achterste van je tong zien? Ben je nooit bang dat anderen je uit zullen kotsen als ze iets van je weten dat jij met veel zorg geheim houdt?  Of misschien wil je gewoon zaken voor jezelf houden omdat je vindt dat niemand er iets mee te maken heeft. Er is geen mens die een ideaal leven leidt en ik vind het prima dat mensen hun privacy behouden, en dat geldt ook zeker voor bloggers. Die schrijven op een openbaar blog. Daar hoeft toch niet op vermeld te worden dat jij een gruwelijke hekel hebt aan meneer zus en zo en dat je veel euro's uitgeeft aan dingen die anderen misschien onzin vinden? Daar schrijf je dan niet over, simpel zat!

Dan de vraag of je leuker leeft als je meer geld hebt om uit te geven. Leven met weinig geld, vrijwillig of gedwongen, hoeft absoluut niet te betekenen dat je geen leuk leven hebt. Ook als je weinig hebt en sober moet leven kun je heel gelukkig zijn en genieten van het leven. De een geniet enorm van een leuke dag op het strand en de ander van een uitgebreide reis naar Thailand met alles er op en er aan. Geniet diegene die in Nederland een dag op het strand is minder dan iemand die een luxe reis onderneemt? Nee dat denk ik niet.
Anderzijds kan iemand die in luxe leeft zich doodongelukkig voelen en een naar leven hebben.

Ik wil wel benadrukken dat het leven voor mensen met schulden vaak moeizaam en stressvol is. Als je heel zuinig moet zijn omdat je schulden je boven het hoofd gegroeid zijn, heb je in de meeste gevallen geen leuk leven.  Ik kan me voorstellen dat voor hen het leven leuker wordt als ze uit de schulden zijn en weer wat meer geld omhanden hebben.

26 opmerkingen:

  1. Het maakt nogal een verschil of je zuinig leeft als keuze of omdat het niet anders kan, En ja, natuurlijk is het leven leuker als je meer geld te besteden hebt. En dan gaat het heus niet om die reis naar Thailand maar bijvoorbeeld om een paar nieuwe schoenen voor een kind of om een rekening te kunnen betalen.
    De gave om te kunnen genieten van simpele genoegens heeft niets met geld te maken maar het geniet wel makkelijker als je je geen zorgen hoeft te maken over je bankrekening !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je geen zorgen maken staat los van meer geld hebben. De stress is een reden voor mensen om ongelukkig te zijn en druk te voelen. Als die stress wegvalt, ongeacht of er meer geld is, dan is men denk ik al gelukkiger.

      Of je met meer geld gelukkiger bent, lijkt me niet ‘natuurlijk’. Dat is persoonlijk.

      Verwijderen
    2. Stress is niet het onderwerp van het stukje. Ikzelf vind vooral een goede gezondheid reden reden om gelukkig te zijn maar daar gaat het hier ook niet over.

      Verwijderen
    3. In de laatste alinea worden schulden en stress aan elkaar gekoppeld toch?

      Verwijderen
  2. Alsof jij als blogger de plicht hebt om 100% openheid te geven over je leven! Ik vind dat jij al heel veel deelt. Hoeveel je deelt is gewoon jouw keuze, want jouw blog.

    Ik snap niet zo goed waarom mensen denken dat het alles of niets moet zijn. Alsof je dat verplicht zou zijn. Gekkies.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben een schuld maar ondanks dat kunnen we ook nog genieten. Natuurlijk is het straks erg fijn als de hele schuld weg is, dan kunnen we waarschijnlijk net wat meer genieten zonder ons zorgen te hoeven maken over geld. Maar ik denk dat je zelfs mét schuld ook kan genieten als je daarnaast genoeg positiefs beleeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat je gewoon meer gemoedsrust hebt als je je geen zorgen hoeft te maken of je de rekeningen wel kunt betalen, en de kosten van een kapotte wasmachine of koelkast kunt opvangen en de dagelijkse boodschappen gewoon kunt kopen. Mensen kunnen wel zuinig moeten leven om het bovenstaande te kunnen, maar ik vind dat een enorm verschil met iedere dag weer stress hebben of je wel gewoon de boodschappen kunt betalen. Zwemmen in geld is niet nodig, maar genoeg hebben om zonder grote geldzorgen te kunnen leven, is wel fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beide kanten meegemaakt, schulden en wat geld op de bank. en echt zonder schulden geniet ik veel meer.
    Reden is de stress die je niet meer hebt.
    Altijd bang voor nog wat tegenslag, wat als...
    Nu t beter gaat kunnen we wat tegenslag hebben, en is de angst weg.
    Nog niet naar Thailand, maar zo n dag op t strand is onbezorgd genieten en met schulden neem je altijd je zorgen mee, ook naar t strand.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Interessante reacties. Als het binnen in huis koud en kil is, kan ik dat wel ervaren als armoe. Maar op de boodschappen bezuinigen totaal niet. Sterker nog, dat vind ik echt prima. En wat je zegt: ook als blogger heb je recht op privacy.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind dat je bewust dingen kunt doen of laten en je daar juist rijker door kunt voelen. Mijn besluit om geen bio-industrievlees meer te eten heeft me een rijk gevoel gegeven.
    Je kunt matig zijn met gas om zuinig te zijn, maar ook uit zorg voor het milieu en de volgende generatie die de aarde zal bewonen. Of allebei.
    Ik geloof wel dat gedwongen zuinig zijn moeilijk en vermoeiend kan zijn. Het raakt me ook als mensen zeggen dat ze daar stress van krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb een arme tijd gehad en zit nu in mijn "vette jaren"
    Ben ik nu gelukkiger, jazeker! Is het puur het geld wat mij gelukkiger maakt? Neehoor, het is de zekerheid: ik weet dat er genoeg is voor alles.
    Ik leef zuinig, gooi niets weg, houd vooral rekening met de wereld waarin en waarop wij leven en deel graag met mensen die niet genoeg hebben (broer, vluchtelingen, mensen in ontwikkelimgslanden)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben heel krap gezeten en er waren veel zorgen over gezondheid in ons gezin. Die zorgen over gezondheid zijn er nog steeds. Maar we hebben wel een veel groter inkomen, we hebben de rust van een vrijstaand huis en ik vind het heerlijk. Ik vind het nog elke dag bijzonder dat ik me geen zorgen hoef te maken of ik de boodschappen wel kan betalen of dat er iets stuk gaat.
    Gisteravond hadden we hier te maken met een grote stroomuitval vanwege die helicopter. Gelukkig had ik zat waxinelichtjes en de ‘langslooplampjes’ waren ideaal. Maar de verwarming deed het niet en we hebben geen houtkachel. Wat voelde ik me rijk vannacht toen ik merkte dat we weer stroom hadden. En nu ook, dat de verwarming het weer doet :-)

    VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik denk dat niemand zegt dat bewust leven armoedig is. Wel vind ik het armoedig als, terwijl er wel geld is, het extreem zuinig doen een soort doel op zich is geworden.
    Ik word er wel heel blij van als ik gewoon een nieuwe broek voor mijn dochter kan bestellen (van het juiste merk:),het onderhoud aan mijn huis kan laten doen of lekker spontaan ergens ga lunchen met mijn vriend. Er is ruimte en dat gevoel is heel erg fijn na jaren van (zelfverkozen, want ik koos ervoor niet te werken) krapte. Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zie jou als iemand die er een sport van maakt om zuinig te leven: weinig geld uitgeven aan boodschappen en ook bezuinigen op gas en elektriciteit.

    Als jij daar lol aan beleeft, prima toch? En dat dat voor een andere als armoe zou kunnen voelen kan ik me óók goed voorstellen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij heeft mijn zuinige leven vooral te maken met mijn vele jaren op een minimum en met mijn moeder die extreem zuinig was. Die houding van mijn moeder heb ik als het ware overgenomen, maar dan in een wat mildere vorm.
      Zuinig zijn en milieubewust leven is voor mij een levensstijl geworden.

      Verwijderen
  12. Ik ben heel arm geweest toen ik eerst in de VS woonde, 29 jaar geleden.... uiteindelijk is dat allemaal goed gekomen, en nu gaat het ook prima. Maar die angst dat het nogmaals kan gebeuren ben ik nooit kwijt geraakt. Ik ben financieel voorzichtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vond, en vind nog steeds, dat Adrianne een armoedig bestaan leidt.
    Verwarming nog niet aan begin november als het al best koud is met 2 ukkies in huis en proberen alles gratis te krijgen. Zuinig zijn vind ik oké. Ik gooi het ook niet over de balk maar een beetje comfortabel leven moet toch mogelijk zijn. Het is bij haar een doel op zich waar zij helemaal in op gaat en wat een obsessie is geworden. Waar is het einde? Ieder zijn ding maar het mijne is het absoluut niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Persoonlijk denk ik dat jouw definitie van armoede verschilt met hoe de meeste mensen dit begrip invullen. Mijn indruk die ik uit de weblog van Adrianne krijg, is dat ze sociaal een rijk leven leidt en dat probeert te combineren met uiterst sober omgaan met energie en voeding.
      Ze probeert als het ware uit hoeveel rek er in een euro zit. Een beetje vergelijkbaar met Kath Kelly, de Engelse lerares die een jaar lang leefde van 1 Britse pond per dag. Armoedig vind ik het zelf niet.

      Verwijderen
    2. Ieder haalt uit mijn blog waar hij iets aan heeft. Ik hoor gelukkig van het grootste deel van mijn lezers dat ze lezen dat ik een rijk bestaan heb (en zo ervaren we dat zelf ook). Afgelopen zaterdag is de kachel voor het eerst aangegaan toen het iets onder de 18 graden zakte. Tot die tijd zakte het niet (goed geïsoleerde tussenwoning). Geen idee waarom dat armoedig te noemen is.

      Nee, gelukkig is het geen obsessie. Ik ga slechts 1x per week boodschappen doen, kijk geen folders, ben niet bezig met geld, dat is het leuke aan mijn uitdaging. Inmiddels gaat het vanzelf. Boodschappenlijstje maak ik in 5 minuten, rest kijk in de winkel en in een half uur ben ik weer terug. Ik denk dat de meeste mensen er langer over doen. Ik probeer niet alles gratis te krijgen, alhoewel ik ruilen een mooie bezigheid vind. Ik pas voor iemand op, diegene wil voor mij oppassen. Maar niet omdat ik geen oppas wil betalen, maar omdat we beiden het leuk vinden om met gesloten beurs iets voor elkaar te betekenen.

      Het geld dat ik hiermee uitspaar kan ik extra sparen om zo te proberen om straks hun studies te betalen. Duurt nog even, maar je moet sparen als ze klein zijn...

      Maargoed, ik vind het prima als iemand een andere zienswijze heeft :)...

      Verwijderen
    3. Ik denk dat het het beste is om niet meer op lianne te reageren....
      Ze begrijpt het toch niet , of wil het niet begrijpen ... is ook een keuze.....

      Verwijderen
    4. Ik wil het inderdaad niet begrijpen dat men kiest om zo armoedig te leven. Sociale armoede is iets anders en dat bedoel ik niet.

      Verwijderen
  14. Denk dat het leven wel iets fijner wordt als er meer geld te besteden is, en dan met name in de zin van weinig tot geen stress meer wanneer er een rekening gestuurd wordt, of als je naar de tandarts moet, of medicijnen nodig bent enzo. Dat je eens een keer uit de band kunt springen en je kind een wat duurder kadootje kunt geven, of toch die ene merkbroek als je dat graag wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja ! Als je veel geld hebt is er geen noodzaak om ieder dubbeltje om te draaien. Dat mag je dan doen maar het hoeft niet. Wat een vrijheid ! Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja, het is wel fijn als je wat geld achter de hand hebt. Wij kunnen gelukkig de keuzes maken die we zelf willen. En dat is in ieder geval de verwarming aan als het kouder wordt. Mij lijkt 18 graden echt niet meer behaaglijk, zeker niet met kinderen in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik wil het inderdaad niet begrijpen dat men vrijwillig zo armoedig wil leven.
    Sociale armoede is iets anders. Dat zijn twee verschillende dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ze zeggen wel eens dat stress dodelijk is
    Elke keer wakker liggen is geen pretje
    Maar dingen voor elkaar proberen te maken
    heb je je man/partner voor nodig.
    Meer kan ik er niet over zeggen.
    Dat sluit aan bij jou verhaal van niet alles op je blog willen/kunnen zeggen
    Maar ik vecht ervoor om het goed te doen zelf.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.