dinsdag 7 november 2017

Minder dan 500 m3 gasverbruik?

Als je gasverbruik lager dan 500 m3 per jaar is, dan val je onder een lager capaciteitstarief. Toen ik er achter kwam dat er zoiets was als een lager capaciteitstarief, was ik zeer geïnteresseerd in dat tarief. Zou het mij lukken om zo weinig te verbruiken dat ik in dat lage tarief val?
Dus zo nu en dan maak ik de stand van zaken op.
Mijn conclusie: waarschijnlijk lukt het niet.
Waar het van af hangt, is of we een koude winter krijgen of dat de winter mild wordt.
Mijn jaarverbruik tussen eind oktober 2016 en eind oktober 2017 ligt nu op 537 m3. Er zijn in de afgelopen jaren winters geweest waarin ik 48 m3 per week verstookte, maar ook waren er weken in winters waarin dit verbruik maar 14 m3 was.
Mijn besluit: ik ga niet mikken op het lage capaciteitstarief. Als het toevallig een zeer milde winter wordt, dan zou het me misschien per ongeluk lukken om onder die 500 m3 te blijven.
Ondertussen zet ik als ik thuis ben de thermostaat op 19,5 graden en ga ik niet uit zuinigheid in de kou zitten.

36 opmerkingen:

  1. Hoeveel bespaart het om in het zuinige tarief te zitten? En is dat het waard om het koud te hebben? Ik denk dat warmte ook wel wat waard is toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als het financieel niet nodig is,waarom dan kou lijden?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tenzij je echt zo weinig te besteden hebt dat je daarop moet bezuinigen, kan ik er niet bij als mensen in driedubbele vesten gaan lopen uit zuinigheid. Ik vind comfort een groot goed. Comfort is persoonlijk, bij ons thuis is dat minstens 21 graden, maar kou is voor iedereen gelijk. Ik vind dat spartaans.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je weinig stookt blijft je huis behoorlijk vochtig lijkt me.
    Zal je astma ook geen goed doen.
    Els

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De vraag is denk ik vooral:

    Waarom wil je dit? Noodzaak? Sport? Geen reden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik houd wel van een uitdaging. Dus kwam ik in de verleiding te denken dat het leuk was om te proberen onder deze 500 m3 uit te komen. Maar bij nader inzien, lijkt het me allerminst een goed plan, ik kies voor een lekker warm huis.

      Verwijderen
  6. Ach, als je er niet veel moeite voor hoeft te doen is het mooi meegenomen. Hier staat CV nog niet aan en het is hier 19,5 graden wat ik comfortabel vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sommige mensen schrijven, als het financieel niet nodig is waarom dan bezuinigen op warmte/comfort.
    Mijn eerste gedachte was, het is triest als het wel nodig is om die reden...
    (wilde ik even kwijt)

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Volgens mij is de korting die je krijgt 40,- per jaar.
    Daar hoef je het dus niet voor te doen maar het kan ook een sport zijn om onder die 500 te komen. Vorig jaar zaten we op 560 kuub en volgende maand gaan we vloerisolatie aanbrengen dus misschien zakken we dan onder die 500. Uitgangspunt is hier wel altijd geweest dat we de verwarming aan doen als een van ons het koud krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. nog nooit van gehoord, en ons verbruik is 110kuub per jaar. gaat dit automatisch of moet je het doorgeven ?
    verbruik is zo laag door houtkachel die op de cv is aangesloten

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Volgens mij is dit een niet erg duidelijk bericht. Mijn bedoeling was om te schrijven dat ik geen kou ga lijden om onder die 500 m3 te blijven. Omdat ik jaarlijks wel in de buurt van die 500 m3 zit, zou het in een milde winter kunnen gebeuren dat ik toevallig toch onder de 500 m3 uitkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij hebben de kachel nog niet aan gehad. Gewoon nog niet nodig gehad. tIs hier nu 18 graden in huis, ik loop rond met een mouwloze top en daarover een dun floddertruitje. Manlief alleen een overhemd. Kortom: We zijn er aan gewend. In de winter trekken we eerst bijv. sokken, pantoffels/trui of vestje aan ipv meteen de kachel aan te doen. Voorheen had ik meer dan eens stevige hoofdpijn. Nu heb ik dat niet meer. Zodra ik visite krijg en de kachel aan zet (die laat ik niet onder een plaid zitten, zelf doe ik dat wel - voeten warm, hoofd koel :)) heb ik meteen een stevige hoofdpijn. Zo zie je hoe het ook kan wennen :)... Hier is het verbruik (tussenwoning 140 m2, 4 personen) nog geen 400 m3 per jaar. Ik kook niet op gas, dat scheelt nog iets. We douchen korter en zetten de kachel alleen aan als het koud is of als we het koud hebben :)... Als ik bij m'n grootouders ben trek ik bewust een t-shirt met korte mouw ofzo onder m'n jas aan. Pffttt, met 20 graden puf ik met de kinderen daar als het buiten -5 is ;)... Voorheen was ik een koukleum, nu juist helemaal niet meer. Ik voel me er echt fitter door. W.b. astma heb ik geen last van extra vocht in huis. Ons huis is niet zo vochtig, juist niet. Voor de piano heb ik geregeld emmers water moeten verdampen, omdat de luchtvochtigheid te laag was ;)... Kortom; voor ons geen reden om te moeten stoken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adrianne, je bent er aan gewend zeg je, maar wat leiden jullie een armoedig bestaan. Waarom doe je dit of is het financiële noodzaak? Ik ben er benieuwd naar.

      Verwijderen
    2. Lianne, een tip voor u. Adrianne heeft een heel leuk blog Aad Actief waar ze alles uit de doeken doet en ze lijden echt geen armoedig bestaan, dat kan ik je verzekeren! Nee, integendeel, het lijkt mij een vrolijk en plezierig levend gezin met oog voor anderen.Wat warmte en kou betreft, toen ik jong was had ik het ook niet snel koud maar dat is zo langzamerhand wel veranderd, ben nu 71 en wil de verwarming op 21 graden 's avonds

      Verwijderen
    3. Ik leid een rijk bestaan :)... Ken je m'n blog :)? We leven alles behalve armoedig...

      Nee, geen financiële noodzaak, maar ik had altijd hoofdpijn, leefde zonder erover na te denken, las een boek dat doorgaans de kachels te hoog staan en dat het niet alleen voor je gezondheid helemaal zo gezond niet was, alsook dat het voor het milieu erg belastend was. Ik ging minderen en toen dat zelfs nog een voordeel van honderden euro's per jaar opleverde, was het mooi meegenomen.

      Het voelt voor mij inmiddels niet fijn om een half uur onder de douche te staan met schoon drinkwater, terwijl anderen nog geen bekertje kunnen krijgen. Ik draag m'n eigen steentje bij door korter te douchen. Alhoewel ik ook weer niet de keuze maak om volledig over te gaan op gewoon alleen wassen. De warme straal even vind ik heerlijk en ik geniet ervan... En dan voel ik me rijk ;)... (Volgens mij ben je zo rijk als je je voelt... Er zijn mensen die in de bijstand gelukkiger zijn dan bepaalde miljonairs ;))

      Verwijderen
    4. Adrianne als je het zo warm hebt waarom ga je dan onder een plaid zitten en hoe doe je dat met de peuter van 1 jaar?

      Verwijderen
    5. @Sterre: Overdag zijn we lekker in de weer, huishouden en spelen. Ik kijk dan puffend op de thermostaat, pfftt, tis 18 graden hier... In de avond zit ik meestal stil (bijv. achter de computer, haken, lezen, oid). Dan vind ik het heerlijk om lekker onder een plaid weg te kruipen. Recent heb ik een supermooie plaid gekocht van een bon die ik had gekregen. Dat vind ik zooooo genieten. Ik zit met zo'n fraaie woonplaid dan, beetje voor de warmte en ook beetje voor de sier. Ik ga niet met een dekbed zitten hoor ;)...

      W.b. peuter van een jaar: Romper lange mouw, shirt lange mouw, blousje, truitje, maillot, broek, en sokken, pantoffels. Let op; dit is echt als het heel koud is, nu is het 18 graden hier dus is dat echt nog niet nodig... Kids wennen eraan. Zelfs met dit weer moet ik ze onderhand dwingen om hun sokken aan te laten, ze lopen liefst op blote voeten...

      Verwijderen
    6. Ik zie dat m'n reactie niet geplaatst is, dus nog even kort: Ik zit alleen in de avond onder een plaid als ik echt stil zit, bijv. achter de computer. Maar overdag ben ik altijd bezig. Voor peuter geldt dat ik hem in de winter aankleed met laagjes. Romper, shirt, blouse (alles lange mouw), truitje, maillot, broek en sokken. Evt. pantoffeltjes. Maargoed, dan moet het wel heel koud zijn hoor ;)...

      Verwijderen
    7. Waarschijnlijk krijg je geen antwoord. Ik heb eens gevraagd om haar werkmenu te plaatsen. Ze komt rond van 40 à 50 euro per week, zegt ze. Ook nooit antwoord op gehad.

      Verwijderen
    8. Ik denk niet dat je antwoord krijgt. Ik heb eens gevraagd om haar weekmenu te plaatsen. Ze komt rond van 40 à 50 euro per week voor alles, zegt ze. Nooit antwoord gehad. Als er tegengas gegeven wordt, haakt ze af.

      Verwijderen
    9. Wat ben jij hatelijk lianne, echt vervelend,

      Verwijderen
    10. Uitgebreid heb ik reactie gegeven zoals je ziet :)... Ook een globale maandlijst heb ik gereageerd op je vraag en ik heb uitgelegd waarom ik niet een weekmenu iedere week plaats. Dat noem ik geen afhaken ;)... M’n blog kost gemiddeld 2,5-3u per dag om te schrijven, te reageren, enz. Alles gratis te lezen en keer op keer zeg ik mijn lezers; haal eruit waar je iets mee kunt... En Wb weekmenu’s van 50€; die zijn er meer dan genoeg... Daarin zou ik alle originaliteit missen want er wordt veel over geschreven op FB of blogs...

      Verwijderen
    11. Lianne, kijk eens op haar blog, daar staat het wel.

      Verwijderen
    12. Bedankt voor je antwoord Adrianne.
      Als ik opsta is het hier 17 graden en koud ,overdag stook ik tot 18 graden en dat is behaaglijk.
      Als ik niet stook en de zon schijnt naar binnen wordt het ook 18 graden maar is het gewoon koud en vochtig vandaar mijn vraag over de peuter.

      Verwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. He Lianne, wat ben jij een zeurpiet. Als je de moeite zou nemen om je in iemands situatie en verhaal te verdiepen, zou je concluderen dat Adrianne ontzettend veel zelf maakt. En daarbij zich zelf veel ontzegd. Dit doet ze om bewust te zijn wat ze heeft, en hoe weinig ze nodig heeft. Daar is niets armoedigs aan. Als iedereen zo bewust met energie en geld zou omspringen, zou onze wereld er een stuk prachtiger uitzien!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Waarom is Lianne meteen een zeurpiet of hatelijk ?
    Jullie aanbidden Zuinigaan en nu kennelijk ook Adrianne. Er zijn ook mensen die een andere levenswijze hebben en niet voortdurend in de kou zitten en overal op beknibbelen, die hebben echt een veel leuker leven dan jullie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hatelijk ben ik niet en ook geen zeurpiet, wel realistisch. Als iemand probeert van alles gratis te krijgen, beweert dat ze van 50 euro goed en gezond kan eten en alles van kan doen voor 4 personen, nee dat wil er bij mij niet in. Ik blijf het een armoedige situatie vinden en waarom zou je dat doen? Je komt toch wel in de hemel of het nu met 50 of met 100 euro is. Je doet er niemand een plezier mee. Ik zal het blog dan ook niet meer lezen want voor mij voegt het niets toe, alleen dat ze zichzelf geweldig goed vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Sterre: Graag gedaan. Ieders huis is verschillend. Onze woning is goed geïsoleerd en het qua luchtvochtigheid hier is het een drama, maar dan andersom, nl. te laag ;)... Goed dat je ernaar vroeg hoor :)!

    @Maria: Dankjewel

    @Anoniem: Niemand hoeft mij te aanbidden, ik zit nooit in de kou, beknibbel niet overal op en heb zelfs nog een leuk leven. Oja, en ik respecteer mensen met een andere levenswijze :)...

    @Lianne: Ik probeer niet van alles gratis te krijgen, ik ruil alleen graag, bijv. kleding. Op mijn beurt geef ik ook weer veel gratis weg, staat ons huis gastvrij open voor iedereen (deze week al heel wat mee-eters gehad, soms hebben we 17-20 extra personen aan tafel, kortom: Dat moet ook van het budget). Waarom ik het zou doen vraag je: Omdat ik het een uitdaging vind om te laten zien dat het met minder kan en hoeveel er eigenlijk mogelijk is. Ook wil ik minder grondstoffen aanspreken en om die reden koop of ruil ik liefst 2ehands. Dat mijn blog jou geen plezier doet, is me duidelijk. Onmogelijk kan ik het iedereen naar de zin maken. Gisteren schreef ik een blog over een mijlpaal: In ruim 10 maanden tijd schoot mijn bezoekeraantal door de miljoen heen. Kortom: Ik blijf graag schrijven voor de anderen.
    Het ga je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Adrianen
      Wat bewonder ik het dat je zo kalm en netjes blijft antwoorden, je doet het in alles super,toont ook een stuk karakter, dat van jouw is aangenamer als die kritische madammen.....

      Verwijderen
    2. Kijk, dit is nu precies wat er bedoeld wordt.
      Volgens anoniem (die nog niet in staat is de naam van haar heldin goed te schrijven)doet Adrianne het in alles super en haar karakter is ook nog aangenamer dan van mensen die kritiek leveren. Maar kent anoniem de betreffende personen of Adrianne ?
      Ze trekt conclusies uit een verhaaltje op een blog. Het is niet de werkelijkheid hoor ! of
      denkt anoniem dat misschien ? Adrianne zal best haar goede kanten hebben, maar ook haar mindere en dat wordt door degenen die haar
      (en hetzelfde geldt voor Zuinigaan) de hemel in prijzen weleens vergeten. Degenen die wel kritisch zijn worden dan weggezet als hatelijke zeurpieten met een onaangenaam karakter.

      Verwijderen
    3. @anoniem van 10/11 17.57
      Iedereen heeft zijn goede en slechte kanten zeker ?

      Verwijderen
    4. Ik ben geen heldin, zie mezelf ook niet zo. Enige dat ik probeer is anderen gratis te inspireren middels m’n blog. Nergens op m’n blog schrijf ik dat ik mezelf geweldig vindt, maar feit dat iemand dat hier suggereert, getuigt van beperkt lezen op mijn blog. Dat anderen dat klakkeloos overnemen en daar weer iets van vinden, zegt meer over hen dan over mij. Laten we het positief houden, lees de blogs die je leuk vindt en haal uit blogs waar je iets mee kunt. Voor de rest gewoon lekker doorscrollen. Het is voor Zuinigaan en mij (en andere bloggers) onmogelijk om dagelijks blogs te schrijven die àlle lezers inspireren... Fijn weekend!

      Verwijderen
  17. Zuinig aan , waarom plaats je mijn reactie niet ? ik volg u niet meer !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Reacties op berichten die ik langer dan een dag geleden gepubliceerd heb, keur ik graag goed voordat ik ze publiceer. Er zitten soms nare reacties en scheldpartijen tussen. Ik kies er voor om die niet te plaatsen. Soms lig ik in bed als er reacties binnenkomen. In bed houd ik mij niet bezig met het plaatsen van reacties. Daarnaast doe ik nog veel andere dingen waardoor reacties even moeten wachten. Ik werk, ik pas op kleinkinderen, ga ik uit en doe mijn boodschappen en mijn huishouding. Ik zit niet 24 uur per dag achter mijn pc om reacties te plaatsen.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.