Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

vrijdag 1 juni 2018

Vegetarische vrijdag - kun je wel voldoende variëren als je geen vlees of vis eet?

Ik zal direct maar eerlijk zijn, bij vegetarische voeding valt er minder te variëren.
Vlees- en viseters kunnen kiezen tussen walvis, haai, slakken, sprinkhanen, maden, spreeuwen, mussen, struisvogels, reigers, muskusratten, honden, katten, cavia's en wat al niet meer.
Ik geef toe, in ons land worden genoemde diersoorten weinig gegeten, meestal beperken landgenoten zich tot kip, koe, varken, schaap en een aantal soorten zeevis, maar de lijst van gegeten dieren is wereldwijd heel lang.
En die dieren die vallen af als je vegetariër bent, want dan passen dieren niet in je menu.

Wat blijft er over aan eiwitrijke voeding?

Erwten
kikkererwten
groene erwten
capucijner erwten
grauwe erwt

Bonen:
bruine bonen
witte bonen
zwarte bonen
kievitsbonen
nierbonen  (kidneybonen)
sojabonen en daarvan afgeleide producten (tempeh, tofu en gebruik in diverse vleesvervangers)

Linzen


Noten in allerlei variëteiten

Granen
In tarwe en rijst zitten veel eiwitten en ook in quinoa en boekweit. Die laatste twee zijn eigenlijk geen granen, maar planten uit de duizendknoopfamilie.
Zorg dat je de volkorenvariant neemt: volkoren pasta, volkoren brood, volkoren rijst etc. daarin zitten veel meer bouwstoffen dan in de witte varianten.

Paddenstoelen

Zuivel zoals kaas, melk, kwark etc


Eieren

Al met al een flinke lijst, er valt nog veel te kiezen.

De variatie in groenten en fruit kan precies hetzelfde blijven, hierin zijn geen beperkingen als je vegetarisch eet.

Ik ben zelf geen enorm liefhebber van erwten en bonen. Wat ik redelijk lekker vind, zijn kikkererwten, nierbonen, witte bonen en linzen. Dus die eet ik dan ook regelmatig.


Wat heeft jouw voorkeur bij vegetarische voeding?

11 opmerkingen:

  1. Hoi Zuinigaan,

    Flageolets vind ik ook lekkere peulvruchten. Als ik een link mag plaatsen, dit vind ik een fijn recept: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1185408/groentechili-sin-carne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie meer in kweekvlees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben vegetariër sinds mijn studententijd. Wat ik toen zo grappig vond is dat ik veel gevarieerder at dan mijn mede-studenten. Als vegetariër moet je nou eenmaal iets creatiever zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen ik vegetarier was, at ik naast veel groenten een beetje bonen en granen. Aangevuld met wat zuivel,kaas of noten. Geen kant-en klaarspul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het voordeel van kant-en-klaar maaltijden is dat er meestal erg weinig vlees bij zit. Een klein worstje bijvoorbeeld.

      Verwijderen
    2. Grapje zeker? Een klein worstje is niet vegetarisch.

      Verwijderen
    3. Ha ha , vind het wel leuk gevonden
      Misschien komt het van de vega slagers ;)

      Verwijderen
  5. Ik ben het wel met Lonica eens, vegetariërs zijn doorgaans creatiever. Tenminste de groep die geen genoegen neemt om het lapje vlees door een plakje vleesvervanger te vervangen.Voor mij staat het begrip vegetariër voor meer dan vleesvervangen door kantenklaarmeuk.
    Ik vind zelf kikkererwten erg lekker, in de falafel en humus of gewoon door de salade of soep, en ik ben gek op mijn linzensoep en bonenburgers.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sinds mijn dochter en ik vega zijn, zijn we nog gevarieerder gaan eten. Ik maakte al veel zelf, maar vlees vervangen zorgde er voor dat ik nog meer zelf ging maken, nu maak ik bonen- , linzen burgers, falafel en seitan zelf. Af en toe komt er een gekochte vlees vervanger op tafel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik gebruik veel kikkererwten om falafel-balletjes en burgers te maken. Eet graag allerlei soorten peulvruchten en bonen in salades en curry’s. Noten door een groene salade en als tussendoortje. Linzenburgers en curry. En paddestoelen, heerlijk. Eieren en kaas zo beperkt mogelijk alhoewel ik dol ben op gebakken haloumi!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tofu, marineren in ketjap, knoflook, gember etc en dan bakken. Of gerookte tofu in stukjes door bv andijviestamppot. Linzen, kikkererwten. Of helemaal geen eiwitvervanger maar extra groente zoals een plak gebakken selderijknol, of lekker veel gebakken aardappels met een heerlijke salade met wat noten erdoor. Mogelijkheden genoeg !

    BeantwoordenVerwijderen