dinsdag 3 juli 2018

Wat is zuinig? Gastblog van Carola

Ik ben een trouwe lezer van de weblogs van Zuinigaan sinds ergens vorig jaar. Geld vind ik een boeiend onderwerp en toen ik een keer in onze krant een citaat las uit de weblog van Zuinigaan ging ik kijken en bleef hangen.
In het kader van dit gastblog mijmerde ik over zuinigheid. Wanneer ben je nu eigenlijk zuinig? Als je inkomen laag is en je vaste lasten zijn hoog, dan moet je wel zuinig aan doen. Maar wat we zuinig vinden wordt (ook dan) voor een groot deel bepaald door onze eigen normen. En die worden bepaald door onze eigen situatie.  Die is bijna altijd normbepalend in hoe wij een ander beoordelen.
Zo vind ik mijzelf niet zuinig. Ik let op waar ik mijn geld aan uitgeef en sommige dingen vind ik zonde van het geld, maar dan ben je nog niet meteen zuinig. Vind ik tenminste :-) . Ik zou het zelf kostenbewust noemen.
Mijn collega's vinden mij wel zuinig. Ik koop niet ieder seizoen een nieuwe leren tas, ik koop niet opeens 3 paar schoenen als het uitverkoop is (ook niet op een ander moment, trouwens) en ik knip zelf mijn haar. Dat soort dingen boeit me gewoon niet zo en daar geef ik dus niet veel geld aan uit.
Mijn ouders vinden mij helemaal niet zuinig. Die struinen graag bij Kringloopwinkels en zijn helemaal aan die prijzen gewend. Een nieuwe stofzuiger van € 200,- is dan een mega-uitgave, want voor minder dan 20% van de prijs staan ze bij de Kringloopwinkel. De Kringloopwinkel is niet te min voor mij, maar ik heb toch liever een nieuwe stofzuiger, waar ik dan hopelijk weer 15 jaar mee kan doen.
Mijn zus vindt mij ook niet zuinig. Ik koop altijd brood en gebak bij de bakker en vlees bij de slager (vlees is een gevoelig onderwerp, dat weet ik :-) ) en dat kost meer dan bij de supermarkt. Maar ik vind het 't waard. Zij niet.
Mijn nicht vindt mij wel weer zuinig. Als we ergens heen gaan heb ik altijd broodjes en flesjes drinken bij me en 's winters een thermoskannetje thee en koekjes in mijn rugtas. Met man en hond ga ik graag wandelen en zo blijft het een voordelige hobby. Maar meer nog dan dat: als we ergens op een bankje zitten en de proviand komt tevoorschijn, dan voelt ik me de koning te rijk.
Bij ons komt er meer geld binnen dan we nodig hebben. Dat is een prettige luxe. Mijn man en ik werken allebei. Hij fulltime, ik 3 dagen. Natuurlijk zouden we ruimer kunnen gaan leven, maar ik word niet gelukkiger als ik meer geld uitgeef. Nu al schreeuwt elk kastje en elk laatje dat ik opentrek: "Overvloed. Overvloed." We hebben gewoon genoeg.
Het geld dat we niet nodig hebben gebruiken we om elk jaar € 10.000 af te lossen op de  hypotheek met een rentepercentage van 5,7%. De rest zetten we op de spaarrekening voor altijd handig om achter te hand te hebben, ooit een andere auto, een schilderbeurt aan het huis, nieuwe horren, dat soort dingen.
En we gaan op vakantie. Met de auto, want dan kan de hond mee, naar Oostenrijk en altijd in het voor- en naseizoen. Dat kost ons dus de kop niet. We huren een huis of etage bij een particulier en koken alle dagen zelf (niet uit zuinigheid, maar vanwege noodzakelijk zoutarm dieet). We gaan ons dan wel weer te buiten aan kabelbanen en bergtreintjes. Dat zijn best pittige tarieven. € 20,- en meer per persoon is niet ongewoon. Maar de hond is gelukkig altijd gratis :-) .
Zo bepaalt iedereen gelukkig zelf waar hij zijn geld aan spendeert. En wat zuinig is, dat bepaal je ook helemaal zelf.

11 opmerkingen:

  1. Leuke gastblog, grappige insteek om te beschrijven hoe anderen tegen jou aankijken. En het maakt eens te meer duidelijk dat iedereen een andere invulling heeft voor het woord zuinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk onderwerp. Zo blijkt maar weer dat zuinig zijn geen vaste regels heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je slaat de spijker op de kop in de je laatste zin, ik voel mij ook zuinig maar hou van mooie Scandinavische kleding waar ik dan jaren mee doe, draag soms iets een jaar niet en het jaar daarop wel weer,er wordt dan vaak tegen mij gezegd: Wat een mooi jasje, mooie tuniek enz alsof het net gekocht is door mij. Mag ook graag op reis gaan maar allerlei andere dingen interesseren mij niet zoals huisinrichting, keukenapparatuur enz.Ik vind mijn huisje gezellig en dan is het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zuinigheid kan inderdaad heel persoonlijk zijn. Dat heb je mooi laten zien met deze post!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel leuk inkijkje in andermans zuinigheid en bestedingspatroon

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed stuk. Duidelijk is, dat waar de een overvloed ervaart, de ander dat maar zuinig vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het lijkt wel alsof ik mijn eigen verhaal lees.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi stuk om te lezen! Een ieder ervaart het weer anders "zuinigaan doen". Ik kan ook heel zuunig zijn op bepaalde gebieden, struin kringloopwinkels af voor boeken en af en toe kleding. Marktplaats voor andere meubels, maar kan zo heel veel geld uitgeven aan een vakantie met mijn gezin.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk om je mijmeringen te lezen. Mooie blog! Dank je wel Carola. Gr. Alice

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het mooiste is,dat men het eigen uitgavenpatroon normaal gaat vinden. Ook nadat er bezuinigd moest worden. Het went. En een ander kan dat als zuinig zien.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.