zondag 16 september 2018

Nogmaals pensioen aanvragen?

Ik meende helemaal zeker te weten dat ik in april bij het ABP mijn pensioen aangevraagd had, maar nu heb ik weer een brief ontvangen met als inhoud dat ik mijn pensioen moet aanvragen.
In het digitale archief van het ABP staan de vorige brief en de toekenningsbrief al.
Dus wat is dit nu?
Moet ik mijn aanvraag nogmaals bevestigen?
Dat staat er niet bij!
Hoe ingewikkeld wil je het maken?
Eerst het pensioen aanvragen en plannen en daarna nogmaals een aanvraag.
Nou ja, dan doe ik het nog maar een keer!
Uiteindelijk, als ik de aanvraag doorlopen heb,  krijg ik de melding: óf het duurt nog langer dan een half jaar voordat je met pensioen gaat (nee!), óf je hebt het pensioen al lang aangevraagd (ja dat meende ik ook zeker te weten, maar zij sturen mij een brief!). Nog een keer aanvragen kan niet!
Hè?
Waarom sturen ze mij dan nogmaals een aanvraagbrief?
Ik vind het  een vreemde zaak!

Ook het ABP heeft administratief blijkbaar zijn zaken niet helemaal op orde en blijft mij brieven sturen dat ik mijn pensioen moet aanvragen!
Nou ja, beter 2 x dan helemaal niet!

Geautomatiseerde systemen zijn ook lastig. Ik ontving laatst een mail dat ik mijn medicijnen kon afhalen in Esch, Noord Brabant (vlak bij Boxtel). Niet bij mij in de wijk, op 5 minuten fietsen, maar volgens Google Maps 246 kilometer hier vandaan. Foutje in het systeem, veroorzaakt door het feit dat ik mijn medicijnen bij de apotheker niet uit de kluis wil halen. Waarom wil ik dat niet? Omdat ik altijd samen met pillen ook insuline haal en dat bewaren ze in de koelkast. Dus dan moet ik 2x, één keer pillen halen die in de kluis zitten en 1x nummertje trekken en op mijn beurt wachten voor mijn medicijnen.  In mijn ogen helemaal logisch dat ik geen medicijnen in de kluis wil!
Maar goed ik dwaal hartstikke af.
Ik bedoel te zeggen: een fout in een automatisch systeem is zó gemaakt!

12 opmerkingen:

  1. Tja, voor gratis poen moet je wel wat doen Zuinigaan. Misschien een idee om na je pensioen te gaan werken als zure droge pruim in de functie van interim veranderingsmanager.. Echt een leuk baantje voor jou, levert extra geld op

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat heb jij meegemaakt dat je zó'n verschrikkelijk naar persoon bent geworden, Anoniem? Ik hoop voor je dat je de hulp krijgt die je nodig hebt.

      Verwijderen
    2. Gratis poen? Onder welke steen komt u vandaan? Pensioen is uitgesteld loon!! Dat heeft ze zelf gespaard bij het pensioenfonds!! Joanne

      Verwijderen
    3. Negeren mensen, deze zit gewoon per abuis op het verkeerde forum. g.een.s.tijl

      Verwijderen
  2. Wat suf. Vast een fout.

    Ik zit zelf met PFZW te worstelen om een fout in mijn pensioenopbouw hersteld te krijgen. Ik ben al een half jaar bezig. En sinds vorige week lijkt het er op, alsof ze een verbetering hebben proberen te doen en juist daardoor weer een nieuwe fout hebben aangebracht! Ze hadden 2017 moeten aanpassen, maar het lijkt er op of ze 2018 hebben aangepast. Waardoor dus nu 2017 én 2018 niet kloppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In dit soort gevallen stuur ik het liefst een e-mail. En anders bel ik. Ik heb altijd het idee als ik nog een aanvraag doe het systeem nog verder in verwarring breng.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vermoedelijk zitten er in het "systeem" een aantal data geprogrammeerd, dat er zo'n brief uit. Dat schept vooral verwarring voor mensen die tijdig en juist hebben gehandeld, terwijl het bedoeld is als waarschuwing voor de minder administratief aangelegde mensen.
    De belastingdienst is hier meestal ook goed in, vooral doordat brieven in verkeerde volgorde arriveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zonde van jouw tijd en ook die van het pensioenfonds.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een gedoe! Ja, ik zou bellen, vragen het geregeld is en dan daarna noteren met wie je gesproken hebt. altijd
    handig als het dan nog niet goed is. niet uit wantrouwen, maar het praat dan wat makkelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn man heeft wel 8 keer een e-mail moeten sturen voordat
    Bij ons alles met de pensioenen (wij hebben er twee) voor
    Elkaar was Ik vond het ook erg vervelend om niet te weten
    Waar we aan toe waren
    Gelukkig is nu alles goed gegaan
    Deze maand voor de eerste keer pensioen uitkering(als het goed gaat)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zit ook bij ABP. Dit is waarschijnlijk gewoon de standaard brief die iedereen ontvangt. Niet jezelf zo druk om maken. Wat is er mis met anders even bellen. Niet overal een probleem van maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Even bellen? Ik heb wel eens drie kwartier aan de telefoon gehangen voordat ik iemand te spreken kreeg.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.