zondag 18 november 2018

Vriezer ontdooid!

Sinds begin 2017 heb ik een nieuwe koel-vriescombinatie. De vorige, bijna 20 jaar oude koel-vriescombinatie, vrat stroom en mijn stroomverbruik ging sinds het nieuwe apparaat met wel 8 kWh per week achteruit.
Een heel mooi resultaat voor deze aankoop!
Het vriezerdeel heeft geen zelfontdooier, maar moet zo nu en dan door mij ontdooid worden.
Vaker dan ik dacht toen ik mijn koelkast kocht. Het is een low frost, maar dat low moet je met een korreltje zout nemen, hij moet ongeveer net zo vaak ontdooid worden als mijn oude vriezer. 
De laatste tijd zat er flink veel ijs in de vriezer, veel te veel. Ik moest de vriezer hoognodig ontdooien. IJsvorming in de vriezer kost stroom en zorgt voor een hoger stroomverbruik en dus kostenverhoging. Dat is niet de bedoeling en bovendien zat er zo veel ijs en rijp bovenin, dat ik in de bovenste lade mijn broden nauwelijks kwijt kon, ze schuurden tegen de rijp aan.
Dus ben ik er op mijn vrije dag maar weer eens aan begonnen. Ik heb de laden koel weggezet en bedekt met dekens. De koelkast uit en een pan met heet water in de vriezer. Het water was al snel een stuk kouder en hooguit lauw. Dus nog maar weer een keer opwarmen dat water, zodat er vaart achter het ontdooien zat. Die pan met heet water is een advies van de producent. Ik zet de pan op een houten onderzetter en nooit rechtstreeks op de kunststof bodem.
Dit ontdooien is een goed moment om weer eens goed te kijken wat ik allemaal in die vriezer bewaar.
Het is voornamelijk brood, vleesvervangers, ingevroren maaltijden en een beetje diepvriesgroenten: doperwten, sperziebonen en wat zelf ingevroren rode en gele paprika.
Alle vleesvervangers (altijd gekocht in aanbiedingen) heb ik op datum gelegd, zodat het oudste eerst op gaat en het recent aangekochte het laatst.
Alle inhoud was weer mooi gesorteerd toen ik de lades weer in de weer vriezende vriezer plaatste.

14 opmerkingen:

  1. Hier duurt t ontdooien van een vriezer met 5 laden nog geen half uur. Pan heet water erin, hydrofielen op de bodem en de föhn erop. Tijdens t ontdooien werp ik een blik in mijn vriezer en schrijf ik op wat ik heb , wat snel op moet en wat erbij moet. Dit doe ik elk kwartaal

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mocht je ooit nog eens een andere vriezer nodig hebben. No frost is echt ideaal. Deze hoef je nooit te ontdooien. Ik wil niet anders meer. Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn vriezer staat in de supermarkt. Ik wil zo'n ding niet in huis. Vreet ook energie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb 1 grote lade, 1 ondiepe diepe lade en 1 halve lade en ik ben er heel blij mee. Ik bewaar er brood in, diepvries groenten, aanbiedingen van vlees(vervangers), zelfgemaakte diepvriesmaaltijden en restjes in.
      De laatste jaren koop ik geen vlees meer. Ik verbruikte in het afgelopen jaar per week 11,25 kWh stroom. Dit verbruik inclusief verbruik apparaten zoals koelvriescombi vind ik prima.

      Verwijderen
    2. Iedere dag boodschappen doen dat is hier ook geen oplossing vandaar de vriezers.

      Verwijderen
  4. Hallo Zuinigaan ik heb een vraagje
    Wij hebben nu ook een koel vries-combinatie maar het vriesgedeelde vriest 23 graden onder nul
    De leverancier zei dat wij de koel vries- combinatie op 4 moeten zetten
    Mag ik vragen waar jij hem op hebt staan want we vinden dat wel voor het vriesgedeelte erg veel
    We kunnen het niet afzonderlijk regelen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan het koelgedeelte en het vriesgedeelte wel afzonderlijk regelen. Het koelgedeelte staat op 4 en het vriesgedeelte staat op - 18.

      Verwijderen
  5. Het is typisch zo'n klus waar je weken tegen aan kunt kijken en die dan enorm meevalt.
    Meestal hebben wij twee momenten in het jaar dat we ontdooien: voor de zomer en voor de kerst. Maar inmiddels is dat voor onze vriezer niet echt meer voldoende. Hij is bijna tien jaar oud, misschien dat we ook aan vervangen moeten gaan denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb net een no frost diepvrieskast gekocht. Met 8 lades.
    Hiervoor hadden een een horeca vrieskist die tot - 40 ging. Deze was veel te groot nu voor ons omdat we geen halve koeien meer invriezen nu we bijna allemaal vega eten. Maar toen was het ideaal. Groot gezin en graag goed en bio scharrelvlees eten. Voor niet te veel geld lieten we samen met iemand anders een koe slachten die gewoon in een natuurgebied had gelopen.
    Nu heb ik broden, eigen gemaakt ijs, peulvruchten die ik zelf gekookt heb en veel groenten en kruiden er in liggen. De grote vriezer maakte ik een keer in het jaar school als het vlees bijna op was. Dat zette ik er de föhn op. Binnen een half uur was ik dan klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vanochtend deed ik dezelfde klus. Ik wachtte tot de buitentemperatuur heel laag was, om de levensmiddelen daar te zetten in een oude koelbox.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kiezen hier altijd moment uit voor vakantie staat hij gelijk weken uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Omdat we vaak in Duitsland of Frankrijk winkelen en dan veel voorraad meenemen hebben we 3 vries delen.
    3 lades onder de koelkast, 7 lades in aparte vriezer en nog een kleintje met 4 lades.
    Er zitten al 6 lades vol met fruit uit de tuin en nu 7 kilo spruiten.
    En we eten elke dag soep van botten of maagjes of kip. Dat vries ik dan in porties in.
    Neemt allemaal veel ruimte.
    Ik hou alles bij in een word document anders wer ik niet waar wat ligt en op de zakjes staat op afplaktape wat het is.
    Al met al een hele administratie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Erg goed idee! Eens kijken of ik het nog kan redden voor de bevalling ;)...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.