dinsdag 8 januari 2019

Is kerstkaarten verzenden een aflopende zaak?

Al jaren verzend ik in december ongeveer 20 kerstkaarten. Tot een paar jaar geleden ontving ik datzelfde aantal terug. Niet altijd van dezelfde mensen, er waren altijd wel mensen die niets zonden en die ik wel een kaart zond. Ook waren er mensen die mij een kaart stuurden en die ik op een andere manier fijne feestdagen en een goed nieuwjaar wenste, bijvoorbeeld via Facebook of dat ik persoonlijk mensen ontmoette en ze de hand drukte.
Sinds een aantal jaren is vermindert jaarlijks het aantal ontvangen kaarten. Afgelopen december verzond ik 21 kaarten, maar ik heb er maar 8 ontvangen. Hoe weet ik hoeveel ik verzonden heb?
Omdat ik ze niet allemaal tegelijk verzend, maar er langer over doe, heb ik een lijstje waarop ik aankruis wie ik al een kaart gestuurd heb. Zo vergeet ik niemand.
Is het erg dat ik van minder dan de helft een kaart terug ontvang? Nee dat niet, het geeft in mijn ogen wel aan dat er steeds meer mensen zijn die geen kaarten meer sturen.
Houd ik er dan ook maar mee op?
Nee, ik ga gewoon door. Ik vind het leuk om kaarten te sturen.

10 opmerkingen:

  1. Ik blijf ook kaarten versturen, niet alleen met kerst maar ook met tverjaardagen, ziekte, trouwdagen en soms zomaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb dit jaar opvallend weinig kerstkaarten ontvangen en er zelf geen een gestuurd. Dit had ik mij al begin december voorgenomen dus het was niet als reactie op het niet-ontvangen. Wél heb ik een aantal mensen kort voor kerst een uitgebreide (en persoonlijke) e-mail gestuurd met daarin dat ik geen kaarten meer stuur maar een bedrag doneer aan een goed doel. Tevens een korte update van hoe het met mij en mijn partner gaat en wat onze plannen zijn voor volgend jaar. Met verjaardagen en geboortes en soms ook zomaar stuur ik juist weer wél een kaart! Want een kaartje blijft natuurlijk leuk om te sturen én te ontvangen! Groet Nicolet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. https://www.volkskrant.nl/economie/de-duurzame-warmtepomp-goedkoper-dat-gaat-echt-niet-gebeuren-~b9b2896f/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb er 16 nu. Daarvan zijn er 5 niet per post bezorgd, maar zelf in mijn bus gedaan. De postzegelprijs is ook een grote boosdoener hierin. Kerstkaarten sturen wordt een dure business.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het superleuk dat je kerstkaarten verstuurd. Wel jammer dat je er weinig terugkrijgt ook al gaat het daar natuurlijk niet om. Maar toch. Zelf ben ik tot mijn schande ook een lakse verstuurder....

    nicole@huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik maak ook een digitale kaart. Die verstuur ik naar de meeste familie en vrienden. Die enkeling zonder pc krijgt een papieren groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik maak ook al een paar jaar een kaart op facebook en sommigen krijgen een kaartje. Maar het wordt steeds minder en ik vind het ook niet erg. Vroeger stuurde ik mijn kinderen zelfs een kaartje, terwijl ik ze altijd met Kerst zie. Wat een onzin, dus !
    Ik heb het altijd een verplichting gevonden, die ik nu aan het loslaten ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Elk jaar stuur ik kerstkaarten en ontvang het zelfde aantal in mijn brievenbus. Het zijn er niet veel. De meesten zijn hoogbejaard en vinden het fijn om een 'echte' kaart met de post te krijgen. Dus zolang zij er nog zijn stuur ik met liefde deze kaarten en schrijf er een persoonlijke boodschap in .

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik maak zelf kerstkaarten en verstuur er veel maar idd. er zijn steeds meer mensen die geen kaarten versturen wat ik heel erg jammer vind.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.