Laatst ontdekte ik, dat ik over 2018 nog geld moet betalen aan het Noordelijk Belastingkantoor (KLIK). Ik betaalde 10 termijnen met een automatisch incasso, alleen in de 2e helft van het jaar waren de termijnen te laag.
Niet mijn schuld, ik ga er van uit dat het automatisch incasso juist is, zo ging het ook bij de voorgangers van het Belastingkantoor, de Gemeente Groningen en het "Hefpunt", de instantie die de waterschapsbelastingen inde. Ik heb bij de automatische incasso's nooit gedacht: " er gaat wat mis", ik dacht: "het zal wel goed zijn.
Gisteren ontving ik een brief van het Noordelijk Belastingkantoor, of ik wel even zo snel mogelijk het openstaande bedrag wil betalen, want de uiterste betaaldatum is verstreken. Als ik niet binnen 14 dagen na dagtekening betaal, dan volgen aanmaningskosten en ook kan er rente in rekening worden gebracht. De brief is wel keurig op 9 maart gedateerd, dat dan weer wel.
Geen woord van excuus over administratieve fouten bij het Noordelijk Belastingkantoor en dat vind ik niet heel netjes.
Ik heb het nagerekend, en het klopt wel, het openstaande bedrag moet inderdaad nog betaald worden. Het bedrag van de automatische incasso in de maanden maart t/m juni was juist, en daarna hebben ze om voor mij duistere redenen het bedrag met €56,02 per maand verlaagd.
Ik had al rekening gehouden met deze tegenvaller, maar ik ben niet blij met de manier waarop ik nu een betalingsherinnering krijg!
Maar hoe dan ook, ik ga zeker op tijd betalen, want die 6x €56,02 hebben ze nog van mij tegoed.
Zal ik nog bellen met een klacht dat het verlagen van de 5e t/m de 10e termijn hun fout was en niet de mijne?
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
zondag 10 maart 2019
Het administratieve rommeltje van het Noordelijk Belastingkantoor
Labels:
Consumentenzaken
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Als je iets wil doen, dan zou ik een officiële klacht indienen. Aan de telefoon "fulmineren" is alleen vervelend voor de telefonist(e), en die kan er ook niks aan doen. Ik zie dat namelijk ook bij ons gebeuren - onofficiële klachten komen terecht bij de mensen aan de telefoon die dan "sorry" moeten zeggen voor iets wat ze niet gedaan hebben. En verder gebeurt er dan niks mee.
BeantwoordenVerwijderenMisschien besluit je ook dat het een officiële klacht niet waard is; in dat geval zou ik het dus verder laten rusten.
je mag blij zijn als je iemand aan de telefoon krijgt. Ik heb een keer 30 minuten in de wacht gehangen en daarna werd er opgehangen. Maand later weer gebeld en toen kreeg ik niet een al te vriendelijke medewerker aan de telefoon. moet wel toegeven dat ik zelf ook niet al te blij overkwam. ik heb het nog niet gedaan, maar ik wil eigenlijk een klacht indienen bij het waterschap. zij kiezen voor deze ramp als uitvoeringsinstantie.
BeantwoordenVerwijderenIk zou zeker een klacht indienen. Als iedereen niks doet wordt het niet/nooit beter, Er worden veel te veel fouten gemaakt bij allerlei instanties en niet iedereen is mondig genoeg om daar op te reageren!
BeantwoordenVerwijderenKlacht indienen bij ombudsvrouw van de Gemeente Groningen. Dit gebeurt op grote schaal. Ze worden door de gemeente of het waterschap ingehuurd om het werk uit te voeren.
BeantwoordenVerwijderenEen goede tip! Ik heb inmiddels de ombudsvrouw een klacht-email gestuurd met een ingescande kopie van de brief.
VerwijderenIk zou zeker een klacht hierover gaan indienen!! Bij ons ging het vorig jaar ook erg raar, we ontvingen hem pas heel laat, ergens in juli begonnen ze pas met afschrijven..ik heb uiteindelijk in december hem helemaal maar afgetikt omdat ik er vanaf wou zijn, had ik me ook "verrekend" en schreven ze nog 3 cent af....wel zonder aanmaning ;-)
BeantwoordenVerwijderenSucces!
Ronduit belachelijk. Bereid je voor, de wachttijden lopen aardig op aan de telefoon. Wij kregen in december 2018 voor het eerst de rekening Waterschapsbelastingen over half 2017 en geheel 2018. Halverwege 2017 zijn wij verhuisd. En dan pas alle rekeningen sturen in december 2018? Iets van 600 euro, maar wel binnen korte termijn betalen. Verklaring: wij hebben de zaak overgenomen van Hefpunt en lopen wat achter. Op mijn vraag: wanneer moeten we dan voor 2019 betalen? Waarschijnlijk in maart 2019. Dus voor 3 jaar belasting ineens betalen binnen 3 1/2 maand!
BeantwoordenVerwijderen