zaterdag 27 april 2019

Compensatie waardedaling voor huiseigenaren gas-aardbevingsgebied

Afgelopen woensdag werd bekend dat huiseigenaren in de provincie Groningen volgend jaar compensatie krijgen voor de waardedaling van hun woningen, ook al is er geen aantoonbare schade aan de woning.
De compensatie wordt gekoppeld aan postcode en WOZ-waarde. Hoe meer aardbevingen in het gebied geregistreerd zijn, hoe meer compensatie vanwege de waardedaling. In de gemeente Loppersum bedraagt de compensatie bijvoorbeeld 12,9% en in gemeenten waar minder aardbevingen waren, een lager percentage. 
Dat is prachtig nieuws!
Nu hoop ik maar dat deze percentages voldoende zijn om de werkelijke waardedaling te compenseren. Ik vermoed namelijk van niet. Als je in een zwaar beschadigd pand woont, is die 12,9% bij lange na niet genoeg om de waardedaling te compenseren.

Krijg ik ook wat? Ja, voor zover ik het kan overzien wel. Ik krijg 2,6% van de WOZ waarde als compensatie van de waardevermindering van mijn huis. 

Ik weet nu nog niet wat de WOZ waarde van mijn huis is. Eind april dit jaar zou ik de WOZ aanslag ontvangen,  dus dat wordt waarschijnlijk komende maandag of dinsdag. Dan kan ik berekenen hoe veel ik ontvang.

Eerlijk gezegd was ik er van uitgegaan dat ik niets zou ontvangen, want mijn huis bevindt zich niet echt in het gebied waar veel bevingen waren. Ik zat wel eens te schudden in mijn stoel, maar dat heb ik in de stad Groningen maar 3x gevoeld. Wel weet ik dat er in de stad wel degelijk gebouwen beschadigd zijn en dat nieuwe gebouwen aardbevingsbestendig gebouwd worden. De bevingen zullen zeker van invloed zijn (geweest) op de waarde.

Lees hier en hier meer over het besluit om woningeigenaren te compenseren.

Voor vandaag wens ik al mijn lezers een fijne Koningsdag!  Koop voordelig dingen die je kunt gebruiken. Onderhandel en ding af en koop vooral geen overbodige spullen. Probeer zo veel mogelijk spullen die je niet meer gebruikt te verkopen en er een mooie winst uit te halen!


3 opmerkingen:

  1. Wij wonen ook in het gebied en zouden rond de 6% krijgen. Net als jij wachten wij ook nog op onze aanslag. Ik riep al heel hard; de woz waarde mag nu wel hoger zijn ;-). Ik moet het eerst nog allemaal zien. Wij zijn niet van plan om ons huis te verkopen, we wonen er net 2 jaar. Het bedrag wat we dan zouden krijgen is wel heel welkom, ben ook van plan om het in het huis te investeren of een extra aflossing doen op de hypotheek. Anders hadden we dat geld ook niet gehad...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Koop gewoon niets maar geniet van de vrolijke mensen en alles wat deze dag te bieden heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ik niet snap is dat ze de zwaarst getroffen huizen niet gewoon afbreken en opnieuw opbouwen. Dit is in de Mijnstreek zo vaak gebeurd. Als er teveel mijnschade was, werd je huis afgebroken en kreeg je een nieuw huis op dezelfde plek alleen beter en stabieler dan voorheen. Hele straten zijn op die manier vernieuwd. Deze huizen staan nu nog en hebben geen schade ondanks het stijgen van het mijnwater, de zwerm aardbevingen die er zijn geweest, zwaar verkeer dat langs rijdt enz. Slechts 8 huizen moeten nu anno 2019 afgebroken worden door mijnschade en omdat ze bovenop de Feldbissbreuk liggen. De rest van de huizen worden afgebroken om andere reden zoals bevolkingskrimp of omdat de huizen te klein zijn; ( er past niet eens een bankstel in de woonkamer).

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.