vrijdag 31 mei 2019

Nep webshops - pas op voor oplichting!

Tenminste één op de vijf webshops is een nepwebshop! Dit cijfer komt van de Consumentenbond.
Dat vind ik best véél! Je hebt natuurlijk een aantal grote, zoals de webshop met het bolle mannetje, en daarnaast een groot aantal kleine webshops. Minstens 1 op de 5 is dus nep. Je betaalt wel, maar je wordt opgelicht en je krijgt niets!

Hoe kun je nu voorkomen dat jij het slachtoffer wordt van een nepwebshop? 
Op de  site van de Consumentenbond staat een aantal kenmerken van een nepshop en ook wordt er een lijst gegeven van nepshops.

Opvallende punten waaraan je een nepwebshop kunt herkennen:
- geen https of groene balk
- de prijzen zijn te mooi om waar te zijn
- geen contactgegevens zoals adres, telefoonnummer en emailadres
- je kunt alleen betalen met een creditcard
- taalfouten
- geen thuiswinkelkeurmerk

Op de site van de Consumentenbond vind je wat je moet doen als je (denkt dat je) opgelicht bent door een nepwebshop en je kunt ook een gratis artikel over nepwebwinkels aanvragen.

Ik bezit geen creditcard meer, dus ik kán niet eens zaken doen met zo'n oplichter. Dat is wel een fijn idee!

5 opmerkingen:

  1. Er is inderdaad veel kaf onder het oren. Ik had ooit dat ik het niet door had, en dat mijn creditcard daardoor dienst weigerde. Dat vond ik wel fijn om te merken: dat er blijkbaar iets is ingesteld dat je dan simpelweg niet kunt betalen. Mijn creditcard was niet stuk : )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik bestel regelmatig iets bij ’n webwinkel, al heel lang en ben in al die jaren nog nooit een nepwinkel tegengekomen. Ook ik las het artikel van de Consumentenbond was zeer verbaasd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig heb ik geen creditkaart. Dat heeft ook zo zijn voordelen. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik bestel regelmatig iets online, maar ik kijk altijd wel goed op wat voor site ik ben. En als ik het bedrijf niet ken dan zoek ik ook altijd even op het internet naar reviews. Ik ben ook nog nooit een nepwinkel tegen gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Even op Trustpilot zoeken en je weet of het een goede winkel is of niet.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.