Als je wordt betrapt door de politie, dan kost dit 95 euro. Dat is sneu geld waar je leukere dingen van kunt doen
Wat is de reden van deze maatregel die vanaf afgelopen maandag van kracht is?
Je hebt 6x meer kans op een ongeluk als je met mobiel in de hand fietst.
Dat is best veel en ik moet zeggen, dat ik als ik op de fiets onderweg ben, regelmatig een fietser heb zien vallen. Meestal ging het om een of meer jongeren die tegen de grond smakten, altijd met mobiel.
Zelf heb ik nooit een telefoon in de hand op de fiets. Die zit òf in mijn tas, òf in mijn broekzak.
Wat nog wel mag, is navigatie aan je stuur.
Dit mag dus wel, alleen moet je daar ook niet steeds naar zitten turen, lijkt mij |
Maar navigatie aan je stuur betekent ook,dat die fietser niet voor zich op de weg kijkt. En een tegenligger kan raken.
BeantwoordenVerwijderenNavigatie mag volgens de wet, maar het wordt er niet veiliger op als je steeds naar je stuur kijkt in plaats van naar het verkeer.
VerwijderenDat laatste geldt natuurlijk ook voor in de auto. Het blijft afleiden en ook dat levert gevaar, net als eten, drinken en je make-up aanbrengen achter het stuur. En dat laatste zie ik ook regelmatig in de file.
BeantwoordenVerwijderenHelemaal mee eens! Als ik op de motor rij zie ik ook de vreemdste dingen gebeuren in auto's. Doordat je wat hoger zit als motorrijder kun je wat makkelijker bij de auto's naar binnen kijken.
VerwijderenAls motorrijder heb je twee handen aan het stuur nodig. De linker om te koppelen en richting aan te geven en de rechter voor het gas geven en het remmen.
Als motorrijder rij ik ook wel auto. Maar ik ben zo gewend aan het met één ding tegelijk doen in het verkeer dat ik mijn telefoon niet eens gekoppeld heb aan de carkit. Ze spreken mijn voicemail maar in dan bel ik wel terug.
Bovendien: heerlijk om eens niet bereikbaar te zijn :-)
Er is ook een heel leuke kant aan deze maatregel, gisteren zag en hoorde ik toen ik op de bus wachtte weer gezellig kletsende groepen scholieren ! Niet meer aparte individuen die de wereld niet meet zagen. Dus niet alleen beter voor veiligheid maar ook voor echte sociale contacten ;-)
BeantwoordenVerwijderenHerma
D
Gelukkig komt dit verbod er. Snapte echt niet dat het zoveel werd gedaan
BeantwoordenVerwijderenIk ben blij dat ook voor fietsers een verbod voor handheld telefoongebruik geldt. Je bent je leven soms echt niet veilig als medeweggebruiker. Ook voetgangers hebben er een handje van maar omdat de snelheid lager ligt is daar beter op te anticiperen.
BeantwoordenVerwijderenOp de motorfiets heb ik al jaren een navigatiesysteem op mijn stuur. Via een oortje in mijn helm hoor ik de instructies. Dat werkt goed, ik ben nog niet één keer tegen iets aangebotst omdat ik op het naviagatiesysteem zat te kijken ;-)
Dat geldt ook voor het gebruik van een navigatiesysteem in de auto (ook hier nooit ergens tegenaan gebotst omdat ik er teveel op keek).
Omdat ik op mijn gewone fiets regelmatig naar verschillende locaties ga van klanten (hartje grote stad) heb ik al tijden een houder voor op mijn stuur. Daar kan ik de telefoon inklemmen en via een oortje de instructies volgen (helaas ben ik nogal visueel ingesteld en vind ik het fijn om ook te zien wat er bedoeld wordt).
Wat wel heel belangrijk is dat je het geluid van je oortjes op een dusdanig niveau hebt staan dat je altijd de omgevingsgeluiden kan horen van het verkeer zodat je daarop kan anticiperen.
De pakkans blijft natuurlijk heel klein, dus hele stammen zombies zullen blijven appen.
BeantwoordenVerwijderenIk snap niet hoe ze dat doen, maar ik heb ook nooit zonder handen aan het stuur kunnen fietsen.
In de auto zit ik ook nooit aan mijn telefoon, zelfs een telefoongesprek in de auto over de speaker leidt me af.