Criminelen hengelen naar je codes, beveiligingsinformatie of persoonsgegevens om die te misbruiken. Dat heet phishing. Ik had al vaak valse e-mails ontvangen, maar kort geleden ontving ik voor het eerst een valse SMS:
afzender: [ASN Bank] : Uw digipas is verouderd en vervalt 30 augustus. Vraag uw digipas geheel gratis aan via ... (een webadres)
Als ik na 30 augustus van mijn ASN bankrekening gebruik wil maken, dan zou ik dus actie moeten ondernemen, zou je denken!
Alleen, die SMS zette mij direct aan het denken!
- Ik heb kort geleden een nieuwe digipas ontvangen, hoezo is die nu al verouderd? Dat lijkt me sterk!
- Bij mijn weten is mijn mobiele nummer helemaal niet bekend bij de ASN bank, alleen mijn vaste nummer staat bij de gegevens. En dat blijkt inderdaad te kloppen, ze hebben mijn mobiele nummer helemaal niet.
Dus volgens mij zit er een luchtje aan dit SMS-je. Dus ik ben naar de site van de bank gegaan en ja hoor, daar heb je het al:
Let op: valse e-mails en sms-berichten in omloop!
Er worden op dit moment valse e-mails en sms-berichten verstuurd uit naam van ASN Bank die niet van ons
afkomstig zijn. In deze berichten wordt gevraagd op een link te klikken
om een nieuwe asn digipas aan te vragen omdat uw huidige is verouderd
of wordt gedeactiveerd.
Ik heb een screenshot gemaakt van het SMS-je, met het telefoonnummer en dat heb ik naar de bank gestuurd, zodat ze actie kunnen ondernemen.
Op de site van de bank wordt ook beschreven wat je kunt doen als je informatie hebt gedeeld (dat heb ik niet) .
Ik hoop maar dat er niet te veel mensen in deze val zijn getrapt!
Dus wees gewaarschuwd!
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
woensdag 28 augustus 2019
Een vals sms-bericht!
Labels:
Bank,
Consumentenzaken
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ik begrijp werkelijk niet dat er nog iemand is die daar in trapt. Er wordt zoveel voor gewaarschuwd, ieder weldenkend mens weet inmiddels toch wel dat banken dit soort mails nooit sturen aan klanten.
BeantwoordenVerwijderenMijn broer van 64 jaar is er al wel eens ingetrapt. Ik denk dat met name ouderen en naïeve mensen zonder argwaan in deze val trappen.
VerwijderenDit was overigens geen mail, maar een SMS en deze vorm van phishing had ik niet eerder meegemaakt.
Wat een ellendelingen die dit doen, banken sturen zulke berichten niet, maar toch trappen er mensen in.
BeantwoordenVerwijderenHet is een schurkenstreek! Ik denk dat er meer mensen intrappen dan je denkt. Mensen die er niet mee naar buiten durven komen omdat ze zich schamen dat ze er niet gezien hebben dat er iets mis was met de mail of de SMS!
BeantwoordenVerwijderenGoed dat je er over schrijft!
ik kreeg ook veen sms van ' mijn bank' dat mijn rekening geblokkeerd was en dat ik op een link moest klikken om de gegevens te verifiëren. Ten eerste stond er achter het juiste ING.nl een / met onduidelijke naam. Maar het is zo gebeurd wanneer je er even niet bij stilstaat want je schrikt dan in eerste instantie wel even. Trouwens kreeg ik dit bericht nadat ik een advertentie op marktplaats had gezet( toeval??)
BeantwoordenVerwijderenGroet, Ellen
Toch heb ik de ervaring door mijn werk in een commercieel "belcentrum" voor een financiele instelling, dat klanten kritiekloos aannemen dat inderdaad ze door de bank gebeld worden en zo hun gegevens delen. Veel mensen zijn nog te goedgelovig.
BeantwoordenVerwijderenBij ons bedrijf we jaarlijks trainingen over veiligheid doen: fysieke veiligheid en ook digitale veiligheid. Iedereen maakt grapjes over de verplichte training maar het is eigenlijk wel goed dat je wordt gedrild tot automatisch voorzichtig gedrag. Net zoals je uitkijkt voor je de weg oversteekt.
BeantwoordenVerwijderenToen onze kinderen jonger waren, wees ik ze na zo'n training vaak aan waar ze op moesten letten in berichten en chats, zodat ze verdachte meldingen konden herkennen. Het werkte niet altijd, de PCs van onze kinderen moest eens in de zoveel tijd helemaal worden leeggehaald en gereconfigureerd. Mijn man hebben voor zover ik me herinner nooit ransomware of zo gehad.
Nu waarschuwen we elkaar even als er rare smsjes binnenkomen (had ik van de week) of wanneer M.soft zogenaamd weer eens opbelt.
Als tip kan ik geven: zodra er geen naam bij staat. Dus geachte mevrouw ..... is het nep. Carin
BeantwoordenVerwijderenIk kreeg dezelfde sms Aaf, meteen verwijderd van mijn telefoon! Ik begrijp wel dat er mensen zijn die er in trappen, waarschijnlijk onder ouderen die toch wat minder alert zijn op dit soort streken. Helaas...
BeantwoordenVerwijderen