zondag 8 september 2019

Waarom een voorraad aanleggen?

Ik heb altijd een flinke voorraad voedsel en ook toiletpapier in huis.
Het voedsel koop ik vaak in aanbiedingen, waarbij ik vooral in het oog houd dat ik voedsel koop dat ik anders ook eet: groenten, peulvruchten, wraps, tomatensauzen, olie, knäckebröd. Dus geen snoep, chips en dergelijke.
Ook heb ik mijn vriezer altijd goed gevuld met brood, groenten en vleesvervangers.

Waarom voorraad?
Enerzijds om te profiteren van voordeel. Boodschappen voor de helft van de prijs zijn financieel voordelig.
Anderzijds koop ik spullen als noodvoorraad, voor langdurige stroomuitval, ijzel, sneeuw tot aan de nok van mijn huis, ziekte waardoor ik mijn huis niet uit kan komen.
Verder koop ik voedsel voor het gemak, zodat ik, als ik haast heb of onverwachte eters, snel iets op tafel kan toveren. 

Lang geleden, in de jaren 60 in de vorige eeuw, in 1966 om precies te zijn, hadden we in Friesland heel veel ijzel. Die ijzel zette zich vast op hoogspanningsleidingen, waardoor deze het begaven en de stroom langdurig uitviel.  Toen  was het werkelijk spiegelglad op straat. In zo 'n situatie is het heel handig om wat in huis te hebben.
Ook heb ik de sneeuwstorm van 1979 meegemaakt, toen heb ik huizen gezien waar de sneeuw echt tot aan de nok van het huis lag en de mensen uitgegraven moesten worden, omdat ze anders hun huis niet uit konden komen. Geef mij dan maar een lekker blik bruine bonen of erwtensoep!

Ook cyberaanvallen zouden onze samenleving zo kunnen ontwrichten, dat alles stil komt te liggen, doordat allerlei computersystemen onklaar zijn geraakt.
Hopelijk komt dan alles snel weer goed, want zo veel voorraad heb ik nu ook weer niet!

18 opmerkingen:

  1. Een voorraad is heel handig, maar bij een echt langdurige stroomuitval heb je niet veel aan je vriezer, na een paar uur gaat alles ontdooien. Dan is blik handiger. Verder is in een noodsituatie, zoals een enorme cyberaanval, niet eten het grootste probleem maar schoon water. Als de waterzuiveringsinstallaties niet meer draaien wat dan? Er zijn filters te koop waar je slootwater in kunt gooien en het er na een paar uur schoon uitkomt. Maar goed ik hoi al op, we gaan van voorraad richting preppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na die sneeuwstorm in 1979 kochten wij een aladin. Gelukkig nooit nodig gehad. Maar het ding staat niet in de weg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. klein rond petroleumkacheltje. Toen hadden we cv en valt de stroom uit, dan zit je in de kou.

      Verwijderen
  3. Onze voorraad (voedsel, water, medicijnen, non-food) is naast opvangen van de dagelijkse drukte bedoeld voor kortdurende overlast, zoals bijvoorbeeld wegvallende waterdruk (dit jaar twee keer gebeurd), ijzel, langdurige hitte, stroomuitval. Voor deze situaties is onze voorraad voldoende.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier hetzelfde altijd voorraad,als je een tijdje voedsel enz inslaat wat bv 1+1 is of 35% of wat dan ook dan eet je op den duur bijna altijd voor de helft goedkoper wat op jaar basis veel geld is,maar je grijpt zelden ernaast als je mensen te eten krijgt of even iets anders wil eten of iets snel maken als je geen zin of weinig tijd hebt en niet te vergeten het geeft rust,ook als je het financieel even wat minder mocht hebben,dan winkel je gewoon thuis

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Laatst nog een stukje gezien over 1979, dat er eigenlijk weinig belangstelling was vanuit de randstad naar het noorden toe. Ik had dat inderdaad helemaal niet zo meegekregen, hoe erg het daar eigenlijk was.
    Ik weet nog wel dat we op de stoep konden schaatsen naar school (en op het schoolplein, dat mocht toen nog, lekker ondergespoten ter verhoging van de feestvreugde).

    Wij hebben geen vlees/vis in de vriezer, dus alles wat (zeer langzaam) gaat ontdooien, is zeker nog een week eetbaar, het een zal eerder op moeten dan het ander. En als het in de winter gebeurd, lekker spullen ingepakt in een krat buiten onder een laagje sneeuw zetten, een Poolse koelkast.

    Izirina, wat is een aladin? Het zal wel een soort (wonder)lamp zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben niet Izirina maar geef het antwoord: het is een petroleumkacheltje!

      Verwijderen
  6. Hier ook voorraad, en een petroleumkacheltje en petroleumstellen om op te koken(en een campinggasstel)Al meermalen gebruikt bij stroom en gasuitval. Er staan ook altijd wat flessen water want dat is hier ook niet altijd, vanwege storingen en lekkages. Ik lijk wel een echte prepper zo :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We gaan regelmatig naar Duitsland en Frankrijk en mijn dochter woont in Belgie. Overal hebben we produkten die we daar speciaal meenemen. Veel voorraad hebben we dus. 14 vrieslades en heel veel kastruimte.
    In het voorjaar was in Frankrijk onze favoriete koffie in de aanbieding en daar slaan we dan veel van in 80 euro was het geloof ik

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben ongeveer voor een maand voedsel als er niets te kopen valt! Closetpapier, zeeppoeder, verzorgingsprodukten etc. ook voor een maand. Medicijnen zal eerder een probleem worden: ik krijg altijd voor 3 maanden een anti-depressie middel en er zal maar iets gebeuren in de laatste week van die periode 😱😱

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tijdig bijbestellen Janne!
      Toe deze zomer onze waterdruk wegviel was wassen en doorspoelen niet meer mogelijk. Doorspoelen met slootwater (regentonnen waren leeg) en handen desinfecteren met gel. We hadden pakken water op voorraad om te drinken. Gelukkig was het na een uur of drie weer voorbij. Die middag waren bij de supers de waterflessen uitverkocht, het duurde een paar dagen voor de voorraad weer als vanouds was.

      Verwijderen
  9. Ik houd ook van voorraad. Niet enkel omdat als er wat gebeurt je dan nog wat te eten hebt, maar ook omdat ik dan niet zo vaak boodschappen hoef te doen. Al woon ik zo goed als naast de winkels.(100 meter er vandaan) Ik laat ook elke twee weken veel (biologische) boodschappen thuis bezorgen. Ideaal! Ook zorg ik dat ik altijd een bepaald contant bedrag aan geld in huis heb. Mocht er eens een grote landelijke pinstoring zijn, dan kan ik ook altijd nog wat kopen aan eten en drinken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hier kunnen we de vriezer enz laten draaien op een aggregaat ,hebben we een camping kooktoestelletje op gas,een oliestel ,kaarsen en lucifers.opdraaibare zaklamp en komt er nog een oliekachel,maar het ging nu om de etenswaren

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik streef ernaar om een maand voorraad te hebben voor korte verstoringen van het openbare leven of onze gezondheid. Als het langer duurt dan moeten we hier toch weg ivm onrust en plunderingen. Dus een volledige jaarvoorraad heeft niet zo veel zin.
    Er zijn wel wat producten waarvan ik veel meer heb. De reden hiervoor is financieel. Zo heb ik deze week een jaarvoorraad koffie ingeslagen. De Ah had de koffie voor 1+1 gratis. De besparing is 50,58. (18 grote biologische pakken, 4 kleine pakken). Financieel slim en ook handig, ik hoef het hele jaar niet meer aan koffie te denken of het mee te nemen. Misty

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Voor een deel voorraad idd stel dat je ziek wordt, onverwachts moet werken, te moe bent van het werken. Verder als stroom uitvalt, de weg minder begaanbaar is. Nadeel dat je de voorraad erg in de gaten moet houden dat die niet over de datum komt.......maar dat heb ik ondertussen wel geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Omdat je, zoals Teunie van EenvoudigLeven.blogspot.com een week lang met kinderen slechts 84 euro nodig hebt, inclusief wc papier en radler. Daar ging haar laatste blog over.

    Gisteren voer ik op de ferry van P&O lines vanaf de Europoort naar de Erasmusbrug en weer terug.
    Ik had geboekt voor een VIP arrangementt, glaasje prosecco, gratis koffie, water en jus d’orange plus een buffet lunch.
    De tomatensoep was prima vegetarisch en smaakte goed met lekkere kruiden. De sla en tomaatjes en komkommers, ja, geen moestuinkwaliteit, het smaakte nergens naar.
    Wat ben ik gewend geraakt aan nutriënten, smaak van mijn eigen moestuin. Maar toegegeven voor zoveel mensen koken is onmogelijk. Dus is het kiezen en smaak.

    Morgen ga ik mijn veertiendaagse boodschappen halen. Dit keer is het 45 euro, inclusief een duurdere wijn van bijna tien euro en zes blikken hertog jan.
    Er komt nog 2,40 voor de boerenmeid bij en wc papier koop ik, indien nodig.bij de Lidl in de aanbieding.
    Mijn vriezer zit vol. Ik heb geen plek voor mijn sperziebonen! Alle pastasauzen, tomatensoep in bakjes in de vriezer.
    Komende winter oogst ik spruiten, Palmkool, boerenkool, selderijknollen, bleekselderij, peen en pastinaak.
    Logisch heb ik uien, knoflook en aardappelen in voorraad.
    Druivensap gemaakt met de sappan, genoeg om maandelijks n pot weg te drinken.
    Lösse ingevroren aardbeien, aardbeienjam, aardbeiensaus.
    Zou het geen goed idee zijn om ook te gaan moestuinieren? Beweging, goed eten, collega’s. Je hebt het druk met kleinkinderen en zwemmen, maar dit is een fijn iets om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goed artikel, doe het zelf ook. Je weet maar nooit.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.