dinsdag 22 oktober 2019

Neusspray met gekruiste handen!

Sinds kort heb ik een neusspray. Die is voorgeschreven door de huisarts. De spray moet de zwelling in mijn verstopte neus  doen afnemen en er voor zorgen dat ik beter kan ademen. Deze spray is onderdeel van de astmabehandeling. Een verstopte neus kan namelijk een astma aanval uitlokken en dat wil je zo veel mogelijk voorkomen.
Ik moet iedere dag 2 keer sprayen in ieder neusgat. Om te sprayen heb je je duim nodig (die zet je tegen de bodem van het flesje) en je wijsvinger en je middelvinger om het spraymechanisme in werking te stellen. Op de bijsluiter van de apotheek staat in de instructies dat ik met een vinger van de linker hand het rechter neusgat moet dichthouden en dan met de rechter hand het linker neusgat moet sprayen. Omgekeerd moest ik het rechter neusgat sprayen door de spray in mijn linkerhand te houden en gelijktijdig het linker neusgat dichthouden met de wijsvinger van mijn rechter hand.
Dus zo deed ik het de eerste keer. Wat een gehannes met gekruiste handen en armen! Ik kon er bijna niet bij en het was uiterst onhandig.
De volgende dag besloot ik toch eerst maar eens de bijsluiter in de originele verpakking te lezen. En die heeft het helemaal niet over gekruiste handen! Volgens mij is het een foutje in de bijsluiter van de apotheek, want waarom zou je zo moeilijk doen met gekruiste handen?
Toegegeven, het is de bedoeling dat je sprayt naar de neusvleugels toe en niet richting tussenschot en dat  wordt misschien gestimuleerd door het kruisen van mijn handen, maar ik weet zo ook wel hoe ik het flesje moet houden, dus voor mij geen gekruiste handen meer!

18 opmerkingen:

  1. Dat klinkt inderdaad alsof ze verwachten dat iedereen een gymnast is :-) . Misschien is het inderdaad een soort truukje om ervoor te zorgen dat mensen zoveel mogelijk naar de zijkant sprayen ipv naar het midden, maar als ik dit zo zou doen, zou ik vooral heel vaak het flesje uit mijn handen laten vallen :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mag ik vragen hoe de neusspray heet die jij hebt
    Want ik had altijd van de drogist en die helpt niet
    Nu heb ik vanuit het ziekenhuis een spray gekregen en dat is
    Een goede want die helpt gelijk
    Is natuurlijk wel duurder maar als het werkt is het dat waard
    Groetjes van oud blogster bloemplukster

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De neusspray van de drogist helpt inderdaad maar kort en is nogal verslavend, schijnt het.
      De neusspray die ik heb, is alleen op recept verkrijgbaar en ik mag deze spray blijvend gebruiken, het heet Fluticasonpropionaat.

      Verwijderen
    2. Ik ben ermee gestopt. Het hielp voor geen meter, zeker niet acuut, maar de bijwerkingen kwamen er wel bij. Hopelijk helpt het voor jou beter.

      Verwijderen
    3. Ik heb even een foto geplaatst van het flesje.

      Verwijderen
    4. @Suzanne: ik heb me door de nieuwe behandelaar van mijn astma laten overhalen dit te gaan gebruiken. Het zou goed zijn in verband met mijn astma. Ook haar voorganger wilde dat ik het zou gaan gebruiken, toen heb ik het niet gedaan.
      Ik gebruik de spray nu op proef. Het schijnt een aantal dagen te duren voordat de werking optimaal is. Tot nog toe merk ik er weinig effect van, maar heb ook nog geen last van bijwerkingen.

      Verwijderen
    5. Ik heb dezelfde, ook wegens astma. Al 20 jaar. Bijwerkingen zijn trouwens ook werkingen, want een medicijn heeft altijd invloed op een systeem.

      Verwijderen
  3. Je houdt wel soepele polsen als je zo moet gaan spayen ;-) hoop het je helpt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaren heb ik in de winter maanden een neusspray gebruikt van de huisarts. Ik heb geen astma maar wel chronisch last van verstopte holtes. Het was een andere spray dan die jij hebt. Vorig jaar kwam ik erachter dat er een vorm van prednison in zit. Nu ga ik naar een mesoloog om oorzaken op te sporen en te behandelen. Sinds 2 weken gebruik ik shadvindu nasya een neusolie. Dit werkt goed bij mij. Hopelijk in de toekomst niets meer nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In dit middel zit een corticosteroïde als werkzame stof, prednison is ook een corticosteroïde. Dus ik denk dat dit middel misschien wel vrijwel dezelfde werking heeft als jouw spray.

      Verwijderen
    2. Zou goed kunnen. Mijn schoonvader had bronchitis en dezelfde spray als ik. Ik was er klaar mee om al die chronische symptomen te bestrijden ipv de oorzaak te bestrijden. Ben nu 41 heb jaren het reguliere circuit gevolgd, klachten worden langzaam erger, nu kies ik voor oude wijsheden. Ik ben benieuwd wat het oplost. Het voelt iig goed om mijzelf dit te gunnen. ( €0,- vergoeding vanuit aanvullende zorg nml.)

      Verwijderen
  5. De meeste neussprays hebben een verslavend effect. En wel hierom; er zit een bestanddeel in wat veel wegheeft van cocaïne. Dus voorzichtig hiermee en terughoudend in gebruik zijn.

    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vraag me af of dat klopt! Kunnen medici mij daar méér over vertellen?

      Verwijderen
  6. Neusspray om de verstopping direct te verhelpen zijn vicks sinex of de flesjes waar
    xylometazoline op staat. Deze mag je maar een week achtereen gebruiken en werken verslavend. De Fluticason of Beclometason is een spray die na ongeveer 6 weken op zijn best gaat werken en helpt tegen allergische reacties, bij hooikoorts of huisstofmijt.
    Dit is inderdaad een cortisosteroide, en kan je langer achtereen gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, je moet hem trouw gebruiken. Ik kan het meteen merken als ik laks ben, dan word ik kortademig en liggen bovendien infecties op de loer.

      Verwijderen
  7. Als de neusspray niet helpt, heb ik nog een tip voor je: een neusspoeler.
    Ik had een tijd geleden continu voorhoofdsholteontsteking en een dichtzittende neus. Ik kreeg ook de neusspray voorgeschreven maar het hielp niet.
    Na een tip van een blogkezer kocht ik een neusspoeler en binnen no time was het verholpen.
    Sindsdien is dit mijn wapen mijn verstopte neus.
    Ik schreef er hier over mocht je interesse hebben https://minofmeer.wordpress.com/2017/10/17/super-tip-voor-snotkoppen/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Zuinig aan mijn neusspray heet Avamys en is een
    ontstekingsremmer
    Deze kan ik ook alleen op dokters recept krijgen
    Groetjes van bloemplukster

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.