vrijdag 22 mei 2020

1,5 meter

Te weinig ruimte op het fietspad

Iedere keer als ik buiten mijn voordeur kom, dan blijkt de 1,5 meter een onduidelijk begrip. Tijdens het fietsen op een fietspad komen mij twee fietsers tegemoet die doodleuk naast elkaar blijven fietsen. Het fietspad is hooguit 2,75 meter breed. Die 1,5 meter afstand tussen de fietsers en mij wordt gereduceerd tot misschien 1 meter en waarschijnlijk minder. Ook word ik ingehaald tijdens het fietsen. Een fietser fietst rakelings langs me heen. 1,5 meter is twee armen die elkaar bij de vingertoppen net niet raken. Als ik mijn arm opzij had gedaan, dan had ik mijn elleboog vol in zijn gezicht geslagen. Niet mijn vuist, maar mijn elleboog, zo dicht komt deze fietser bij mij.

Bijna botsing

In de supermarkt is het gangpad zo'n 2 meter breed. Toch lopen mensen er zonder enige scrupules van beide kanten in en komen elkaar dus in het gangpad tegen. De afstand is vaak niet meer dan een meter. Afgelopen maandag stond ik bij binnenkomst bij het apparaat om mijn handen te desinfecteren. Een klant loopt naar buiten en botst onderweg naar zijn auto om de hoek bijna tegen mij aan. De afstand tussen hem en mij is 15 centimeter.

Met opzet?

Doen mensen dit expres? Nee, dat denk ik niet. Ik ga uit van het goede in mensen en ik neem aan dat ze er gewoon niet bij nadenken. Ze vallen gewoon terug op oude gewoontes.
Ik betrap mij er zelf ook wel eens op. Dan wandelt er iemand links op het trottoir en dan fiets ik op het fietspad. Ik ga er dan niet met een boog omheen maar vervolg mijn weg op de rechterkant van het fietspad. Dat heb ik zo geleerd, je houdt rechts als dat kan. Daardoor is er te weinig afstand tussen mij en de wandelaar. Die wandelaar had beter aan de rechterkant van de stoep kunnen lopen en had meer afstand moeten nemen van het fietspad. Ikzelf had ook beter uit moeten kijken en met een grote boog om de wandelaar heen moeten fietsen.

Word ik bang van te weinig afstand en durf ik nog wel naar buiten?

Zoals ik eerder schreef, heerst hier in Groningen maar weinig corona. Ik denk dat bewegen en buiten zijn beter voor mij is dan angstvallig binnen blijven.  Bang word ik niet, wel stoor ik mij aan het onvoorzichtige gedrag van sommige mensen.
Sinds 11 mei, de dag waarop de scholen deels weer open gingen en de kinderopvang helemaal open ging, zijn 250 leerkrachten en medewerkers kinderopvang met klachten getest. Niemand is positief getest op corona. Het lijkt hier dus heel goed te gaan. Ik denk, dat als ik in een ander deel van het land woonde met meer corona, dat ik dan banger zou zijn om corona op te lopen. 

31 opmerkingen:

  1. Ik was afgelopen dinsdag in de stad voor de bibliotheek en herken wat je beschrijft. Het lijkt er op dat de meeste mensen zich niet zo strak meer aan de 1,5 meter houden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die 1,5 meter is met name als er langer contact is en er gepraat, gekucht of toch even geniest wordt van belang. Bij kortstondig binnen de 1,5 meter maak ik me geen enkele zorgen. Iemand inhalen, door een supermarkt pad lopen etc biedt 1,5 meter geen extra bescherming. Als iemand niest of hoest in een pad in de supermarkt en hij/zij is al weg is dat veel riskanter, doet die 1.5 meter helemaal niets. Covid-19 wordt niet overgebracht door lichaamscontact maar door aerosolen. Natuurlijk is het goed dat je probeert zo veel mogelijk afstand te houden maar bij passeren op een fietspad al gaan 'piepen' zoals in dit bericht vind ik persoonlijk wat ver gaan. Het zou anders zijn als die persoon niet je even snel in haalt maar bewust een tijd op die korte afstand naast je gaat fietsen of lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fietsen is voor mij ook "sporten": je zweet, ademt wat dieper in en uit. Vind het daarom ook wel (een beetje) riskant. Want ja, ik "piep" al als ik in-en uitadem...

      Verwijderen
    2. Umayma Flauw antwoord van je. Lichaamscontact kan het wel overbrengen, daarom geven we geen hand en zoen meer. Daarom moeten we vaker de handen wassen.

      Verwijderen
  3. In Limburg zijn wel 4 leraren positief getest....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat is niet veel op een hele provincie.

      Verwijderen
    2. Genoeg om 80 kinderen drager te maken.. en hun ouders en die hun collega's,zij hun ouders, kinderen daarvan besmetten hun medeleerlingen, leerkrachten.. voor je hatsjie kunt zeggen zijn er 10000 mensen besmettelijk.

      Ik houd anderhalve meter afstand. En ik vraag dat vriendelijk als een ander dat niet doet.

      Verwijderen
    3. @anoniem van 10:54, je overdrijft nogal.
      Als je die 1,5 meter in acht neemt, dan is het heel onwaarschijnlijk dat die 4 leerkrachten in Limburg indirect 10.000 mensen besmetten. Er zijn nu in heel Nederland 44.700 bevestigde besmettingen.

      Verwijderen
    4. Vooralsnog lijkt het er op dat het waarschijnlijk is dat kinderen het virus niet overbrengen, vandaar ook dat zij onderling geen 1.5m afstand hoeven te houden. Het zijn de leerkrachten die elkaar of de ouders kunnen besmetten, vandaar dat zij 1.5 meter afstand van elkaar moeten houden. Als er 4 besmette leerkrachten zijn op één school zou dat toeval kunnen zijn, of is er toch onvoldoende ruimte gehouden onderling...

      Verwijderen
    5. Dat zijn 44.700 geregistreerde besmettingen. Het werkelijke aantal ligt veel hoger, net als het werkelijke aantal doden. De GGD had een zeer strikte opdracht: alleen testen als er een connectie was met een geregistreerde besmetting.
      Voor mijn moeder heb ik half maart de GGD gebeld omdat ze plotseling hevig was gaan hoesten en het tehuis waar ze zit geen plan van aanpak wat te doen bij een uitbraak. Een verzorgende vertelde me doodleuk dat ze het die ochtend bij de koffie nog hadden besproken "wat een heisa ervan gemaakt werd". Corona was volgens hun 'maar een gewoon griepje'. En dat moet bejaarden verzorgen.
      De GGD wilde mijn moeder niet testen omdat ik niet een verband met een geregistreerd geval kon aangeven. Later bleek dat mijn moeder al die tijd (2 weken) met beschermende kleding was verzorgd. Ze hebben 'gelukkig' nog geen corona-uitbraak gehad in dat dat tehuis. Ja, zo houd je de cijfers laag.

      Verwijderen
  4. Ik merk zelf ook dat ik de maatregelen "vergeet"- en toch ben ik ook bang om ziek te worden...Soms vergeet ik mijn handen te wassen voor en na het boodschappen doen... Ik probeer dan wel altijd een klein flesje wasgeld in mijn jaszak te hebben, zodat ik het direct bij de winkel kan doen. Ik herken de onvoorzichtigheid van anderen ook: sta je op anderhalve - twee meter te wachten om bij een schap te kunnen - schiet er gauw iemand tussendoor. Echtparen en gezinnen die compleet boodschappen doen... Fietsen vind ik wel wat griezelig, omdat mensen zó dichtbij komen. Jammer, want daardoor wordt MIJN vrijheid nóg verder ingeperkt... Je zou willen dat anderen - jongeren? -nog wat meer rekening zouden houden met "kwetsbare ouderen" (Ook al wil ik dat natuurlijk helemaal niet zijn.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet er soms wel bij langs in de supermarkt, anders kom je de winkel nooit meer uit of in... vakkenvullers in het gangpad of mensen die gewoon met elkaar staan te praten. Dan sta je braaf te wachten, maar na 5 minuten denk je ja daag, ik ga er wel langs. Overigens zijn het hier vooral ouderen die zich niets aantrekken van afstand houden en de jonge vakkenvullers zelf. Het komt ook omdat er hier heel weinig besmettingsgevallen zijn, dat iedereen denkt dat het wel wat losser kan. Olga

      Verwijderen
    2. Mag ik er even langs? Ik wil graag de richtlijn aanhouden.

      Overigens zijn het hier vooral 60 plussers die rakelings langs je heen komen. Paden blokkeren en van zich af hoesten..

      Bij vakkenvullen vraag ik vind je het goed als ik achter je langs ga? Zij met de neus in het schap en ik er vlot achterlangs.

      Verwijderen
    3. Voorspeld sterfrecijfer 3,4 %.
      Actueel sterftecijfer 0,03 %.

      3,4 % = 578.000 sterfgevallen.

      Actueel 5700.....

      Verwijderen
    4. Hier zijn het inderdaad juist de ouderen/ risico doelgroep die weinig/ geen afstand houden. Ik wil graag de 1,5 meter afstand aanhouden. Maar niet iedereen maakt dat voor mij mogelijk

      Verwijderen
    5. Nou mijn ervaring is anders: ik was vandaag in AH maar veel jonge mensen liepen met een razend tempo door de winkel, regelmatig tegen iemand anders op knallend. Ik moet zeggen dat ik dat verder nog niet zo tegengekomen ben. Hier in het oosten van het land.

      Verwijderen
    6. De vakkenvullers proberen ervoor te zorgen dat de schappen weer gevuld zijn, zodat de klanten hun gewenste producten kunnen kopen. Als het, zoals in de winkel waar ik werk, van opening tot sluiting waanzinnig druk is, heb je geen andere keuze dan de vakken te gaan vullen, en als een klant dan bij het schap wil, even opzij te stappen. Onze ervaring is dat klanten doodleuk over de vakkenvullers heen gaan hangen om een product te pakken. Ze zouden toch ook gewoon even kunnen zeggen: ik wil graag product X even pakken, zou ik er even bij mogen?
      In onze winkel geen enkel probleem gehad met mensen tot ongeveer 40-45 jaar oud, met de klanten die ouder zijn heel veel problemen, zoals weigeren het verplichte winkelwagentje mee te nemen (beveiliging moet dan inspringen), en als ze dan met het w.wagentje binnen zijn, zetten ze dat ergens in een gangpad en gaan zonder verder! Contant geld in je handen willen leggen, over de balie leunen zodat ze op hooguit 20 cm afstand van je zijn, hoesten zonder iets voor de mond te houden, plexiglas opzij proberen te duwen, schelden tegen personeel en beveiliging als aan ze wordt gevraagd zich aan de regels te houden, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik woon in het noorden van het land, waar relatief weinig besmettingen zijn, ik vraag me wel eens af of dit soort gedrag in het zuidelijke deel van Nl ook voorkomt. Je zou denken dat men daar zich bewuster is van het gevaar.

      Verwijderen
  5. Inhakend op wat Nicole schrijft: ik kan me voorstellen dat mensen zich minder aan de 1,5 meter houden. Ook omdat nu naar buiten komt dat het virus zich buiten amper verspreidt, dat gebeurt vooral binnen. En het angstvallige 1,5 meter aanhouden is niet normaal en niet natuurlijk en moet geen 'normaal' gaan worden. Ga er buiten wat relaxter mee om, ook de warme zon is negatief voor het virus. Esje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik merk eigenlijk dat ik mensen die ik niet echt ken sowieso liever niet binnen 1,5 meter heb. Moeilijker is fijn. Dat betekent niet dat het veiliger is om het lot te tarten.

      Verwijderen
  6. Op fietspaden is de 1 1/2 meter afstand niet realistisch. Veel fietspaden in de bossen zijn amper 1 1/2 meter breed. Daar maak ik mij niet druk om, ik passeer tegenliggers met zoveel mogelijk afstand tussen ons. Wandelen in mijn directe omgeving gaat prima, ik loop elke morgen een uur en kom zelden iemand tegen.
    De supermarkt is een bron van gevaar en geeft veel ergernis. ‘n Heel gezin achter 1 karretje, mensen die met blote handen fruit uit de kratten nemen en weer terug leggen, uitgebreid blijven staan kletsen in de gangpaden enz. Nou deden veel mensen dit altijd al maar in tijden van corona stoort het mij veel meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De meeste mensen doen inderdaad hun best. Het lastige is dat de onvoorzichtige mensen een grotere kans hebben het virus op te lopen. Een te close ontmoeting met zo iemand is dus ook risicovoller. Gelukkig zijn er steeds minder besmette mensen, maar het is slim als we nog even met zo veel mogelijk mensen ons best blijven doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. We gaan bewust op demeest rustige tijden naar buiten. Zoals gisteren: s ochtends rond 8 uur en s avonds rond zonsondergang naar een meer. Daar was toen verder een verliefd stelletje. We hebben geen zin om op plekken te komen, waar mensen door de drukte in oude patronen vervallen.
    We zijn gezegend met een tuin, daar schijnt de zon ook (flink fel zelfs, gisteren).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou, zolang ze nog niet alles weten van dit virus hou ik gewoon afstand, op drukke dagen zoals gisteren en pinksterweekend blijf ik lekker in mijn eigen tuin, fietsen en wandelen sla ik dan gewoon een dagje over,de boodschappen worden bezorgd en de komende maanden zo min mogelijk naar de winkels, wat ik online kan bestellen doe ik online, kinderen en kleinkinderen gewoon wat minder en gedoseerd op visite en maar wat vaker bellen. In het begin had ik het er wel wat moeilijk mee, maar nu na een paar maanden is het wel lekker rustig zo, ook ik slaap veel beter en vermaak mij eigenlijk prima. Mijn overbuurvrouw heeft corona gekregen (werkt in ziekenhuis) begin 40 altijd aan het sporten, dat was al begin maart en is nu nog steeds niet de oude. En of het nou wel of niet normaal is, jammer dan, ik hou afstand.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Onwetendheid en terugvallen op oud gedrag.
    Als ik kijk naar wat er in IJmuiden op het strand is gebeurd, dan kan je alleen maar concluderen dat mensen de 1,5 m gewoon uit hun hoofden hebben gegumd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vandaag nog in de krant: uit onderzoek blijkt dat besmetting in de buitenlucht sporadisch voorkomt. Je moet deze besmettingen met een lampje zoeken. Ik kom in drie supermarkten, maar ik merk er niets van dat mensen geen afstand houden. En bedenk wel, als de besmettingsgraad in het hele land zo laag was als in het noorden, dan mocht er al veel meer. In Wuhan kon men 1 geval vinden die besmet was door iemand in de buitenlucht. Als het buiten even gevaarlijk is als binnen, dan moeten we dat over twee weken gaan zien. Dan gaat dan de besmettingsgraad omhoog. Het hang er wel van af waar je woont. Als ik in een streek met veel besmettingen woonde, zou ik voorzichtiger zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Huh, vergis ik mij nou of had je daarnet een blogje over je wekelijkse boodschappen gepubliceerd? Ik kan het niet meer vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, je vergist je niet. Foutje van mij. Ik had per abuis mijn bericht voor morgen al gepubliceerd. Ik was vergeten er een tijdstip en datum in te zetten! Morgen vanaf 7:00 uur hier te lezen!

      Verwijderen
  13. Ik heb me voorgenomen me niet te ergeren aan anderen en de stap opzij te zetten als zij het niet doen. Ik wandel smorgens vroeg, en ik rijd op rustige tijd, met een omweg over de grote wegen naar de supermarkt.In de winkel ga ik wel achteruit als die ander geen ruimte geeft. Het viel de chef van de super op, hij kwam in de buurt staan en sommeerde die anderen om afstand te houden en mij door te laten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tijdens zo'n vluchtige ontmoeting in de buitenlucht raak je echt niet besmet. Eindelijk werd dat gisteren in Nieuwsuur ook erkend door een deskundige. Onderzoeken in het buitenland ( Hongkong) hebben dat uitgewezen mar mijn oude huisarts zei dat al jaaaaaren geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. in de provincie Groningen zijn heel veel fietspaden zodanig smal dat je niet naast elkaar kunt fietsen maar wel tegenliggers hebt. je komt elkaar dus tegemoet en gaat rakelings langs elkaar heen, altijd al heel vervelend, maar nu helemaal. langs de kant gaan staan gaat ook niet omdat de bermen naar aflopen naar bv het water toe. dus ja, absoluut onmogelijk om die 1,5 meter aan te houden, het is nog geen eens 1 meter. jammer hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Kom ik in het park op een smal pad een stel tegen dat anderhalve meter van elkaar af naast elkaar blijft lopen, zodat er voor mij geen anderhalve meter afstand overblijft, dan vraag ik met mijn vriendelijkste stemmetje: “Zal ik even in de bosjes gaan staan, dan hoeven jullie niet achter elkaar te gaan lopen?”.
    Met die uiterst sarcastische opmerking ben ik mijn (passieve) agressie kwijt. Soms word ik hartelijk bedankt, want in de “terugvallende breinen” is niet altijd genoeg ruimte voor het toepassen van de nieuwe regels in andermans belang. Dus ja, ik heb al een paar keer in de bosjes gestaan, soms zelfs met fiets en fietskar en al.

    In de supermarkt blijf ik wachten totdat de ander mij opmerkt, en als dat te lang duurt, zeg ik gewoon dat ik er graag even bij zou willen om ... te pakken. Nog nooit problemen mee gehad. Soms dromen mensen even weg. Het is meestal geen onwil of opzet, het valt gewoon niet mee om voortdurend alert te zijn, terwijl we gemaakt zijn om heel veel op de automatische piloot te doen.

    Maar het is niet aan een ander om te bepalen wat voor mij een veilige afstand is. Ook buiten hou ik graag afstand, zeker bij sporters.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.