donderdag 21 mei 2020

Mijn vakantietoeslag is al weer méér dan op!

€640,50

Gisteren ontving ik bij mijn AOW vakantietoeslag.
Een mooi bedragje, namelijk €640,50
Maar inmiddels heb ik dat bedrag ruimschoots opgemaakt
Ik betaalde in mei:
  • mijn woonhuisverzekering
  • de definitieve aanslag 2019 van de belastingdienst 
  • een nieuwe schutting die ik samen met mijn buurvrouw liet plaatsen. Deze schutting kwam in de plaats van de oude schutting uit ca 1973. Het mocht wel eens, die vervanging van de schutting.

Dubbel uitgegeven

Bovenstaande uitgaven samen waren bijna het dubbele van wat ik aan vakantietoeslag binnen kreeg. 
Uit het potje vakantieslag is geen geld meer over voor vakanties. Ik zal er voor moeten sparen uit het overige inkomen. Op vakantie ga ik in verband met corona voorlopig toch niet, dus het is niet zo'n probleem.

Geen vakantiegeld

Ik las in de krant dat er veel mensen zijn die dit jaar geen vakantiegeld krijgen, omdat het bedrijf waar ze aan verbonden zijn in zwaar weer verkeert. Sneu, zeker als je op dit geld rekent. 

Krijg je vakantiegeld? En zo ja, wat ga je er dan mee doen?

34 opmerkingen:

  1. Sparen voor nieuwe meubels.
    Ik wil kleiner gaan wonen nu alle kinderen de deur uit zijn.
    Dus het geld wordt apart gezet.

    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sparen voor het versneld aflossen hypotheek en vervangen auto. Ik verdeel het over deze twee doelen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sparen voor de badkamer die verbouwd wordt in de zomer. Met dit bedrag heb ik het geld ruimschoots bij elkaar. Voelt lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De autoverzekering komt altijd in juni, dat is 500 euro dan blijft er weinig over.
    Nog steeds zijn we aan het verbouwen in de woonkamer , de vloerbedekking 1000 euro moet nog betaald worden, maar dat gaaat van spaargeld.
    Ik las ook een oproep van behoorlijk rijkere mensen Bolkestein en zo om AOW vakantiegeld te doneren. Tja ik ga er vanuit dat zij er geen (achterstallige) rekeningen of speciale uitgaves van zouden betalen in de andere jaren, dan is het makkelijk zeggen dat maar te doneren

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ontvang over mijn AOW €806,38. Waarom krijg jij € 640,50? Of heb nog geen geel jaar AOW ontvangen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb al wel ruim een jaar AOW. Daar komt het verschil niet van. Ik ontvang AOW en vakantietoeslag zonder heffingskortingen. Ik laat de heffingskortingen toepassen op mijn ABP pensioen.

      Verwijderen
  6. De helft van ons het vakantiegeld (samen zo’n € 1000) blijft gewoon oo de rekening staan, de andere helft gaat naar een een van onze favoriete goede doelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De helft reserveren we voor een vakantie in september. De andere helft; een deel om straks in de horeca uit te geven, een deel voor goede doelen zoals de voedselbank, een deel onderhoud tuin en een paar boeken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het vakantiegeld is gaat dit jaar direct naar de spaarrekening. Vakantiespaarpotje aanvullen en met wat er overblijft ons eigen 'inkomensverzekeringspotje' aanvullen. Dit is een eigen spaarpotje met een buffer voor al we onze baan verliezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Aaf, krijg jij geen vakantiegeld van je pensioen? Ik krijg zowel van pensioenfonds als van de AOW pensioen. Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, in mei krijg ik geen vakantiegeld van het ABP. Het maandelijks pensioen is iedere maand hetzelfde.

      Verwijderen
    2. Ik betaal daar extra rekeningen van en de autokeuring
      Dan is het bedrag op omdat mijn man alleen aow krijgt en ik niets verdien

      Verwijderen
  10. Je had ook kunnen zeggen: ik betaal deze rekeningen uit de buffer. Daar is die per slot van rekening voor bedoeld. Dan had je kunnen zeggen dat je je vakantiegeld nog niet aangebroken had.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of het uit de buffer is of van het vakantiegeld, het is natuurlijk lood om oud ijzer waar je de rekeningen van betaalt. Ik kan ook toekomstige vakanties betalen uit de buffer.

      Verwijderen
    2. Maar dan had je natuurlijk niet zo'n catchy onderwerp gehad. En is het uiteindelijk geheel niet dramatisch.

      Verwijderen
  11. Ik dacht dat het naar de spaarrekening ging helaas een paar forse rekeningen gekregen dus het gaat naar belasting en auto.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Onze ijskast ging kapot, dus.......
    Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
  13. In uw laatste alinea zegt u:
    *Ik las in de krant dat er veel mensen zijn die dit jaar geen vakantiegeld krijgen, omdat het bedrijf waar ze aan verbonden zijn in zwaar weer verkeert. Sneu, zeker als je op dit geld rekent.*

    Het vakantiegeld wordt door de werkgever ingehouden op het salaris van de werknemer zodat de werknemer het in één keer uitbetaald krijgt bij het salaris in mei of juni.
    Het vakantiegeld moet dus maandelijks apart gehouden worden door de werkgever.
    Voor mij voelt het oneerlijk aan, de werknemer heeft al voor dit geld gewerkt. Als het vakantiegeld in mei wordt uitbetaald en in maart breekt de crisis uit, dan houdt dit naar mijn bescheiden mening in dat de werkgever al voor meer dan 3/4 van het vakantiegeld in het rood staat bij de werknemer. Of mis ik iets?

    Om op de allerlaatste vraag terug te komen: ik krijg het vakantiegeld met het salaris van juni. Dat geld gebruik ik om de hypotheek van mijn woning te verlagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en al die mensen die in april worden aangenomen krijgen dus in mei vakantiegeld voor de rest van het jaar. waar ze nog geen sec voor gewerkt hebben.
      het is maar net weer door welke bril je kijkt. werkgevers vragen het niet om een werknemer te pesten, maar ok liquide genoeg te blijven zodat werknemer een baan houdt.

      Verwijderen
    2. Dat de werknemer voor een heel jaar vakantietoeslag wordt uitbetaald als hij in april aangenomen is, is onjuist. Je krijgt alleen over de gewerkte maanden vakantietoeslag.

      Verwijderen
    3. @Anoniem op 21 mei 2020 om 16:03:
      Dat is niet correct. Als iemand in april aangenomen wordt, krijgt die persoon naar rato vakantiegeld uitgekeerd.

      Verwijderen
    4. @Ikke 3051: precies. Je krijgt vakantiegeld over de maanden dat je gewerkt hebt en niet over de maanden die nog gaan komen. Toen mijn dienstverband per 1 maart 2019 ophield, kreeg ik over de maanden juni t/m februari vakantiegeld. Niet méér, maar ook niet minder.

      Verwijderen
  14. Goed dat je jouw vakantiegeld direct weer in de economie hebt gestopt! :-) Ik heb een deel van mijn vakantiegeld gespaard en een deel uitgegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. We zijn vorige jaar verhuisd en zijn deze jaar ons tuin aan het doen, daar hebben een groot deel van de het geld voor gebruikt. Ook me thuisstudie afgelost rest op de spaarrekening voor onverwachte rekeningen.
    Gr desiree

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik zet het op de spaar. Deze maand heb ik mijn laatste salaris en dan volgende maand de afrekening. Dan niets meer. Ik haal er dan elke maand wat af om mijn eigen zakgeld en geld voor kleding ect te bekostigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben op 1 april aan mijn eerste 'echte' baan begonnen dus ik krijg vakantiegeld over twee maanden. Ik zet het opzij om hopelijk in het najaar op vakantie te kunnen, ik heb er al een potje voor gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een werkgever MAG geen vakantiegeld achterhouden. Zo is de wet.
    Soms wordt gevraagd vakantiedagen op te nemen Het is aan werknemers om daarmee in te stemmen of niet. Werkgevers kunnen werknemers niet daartoe verplichten.

    Er zijn nogal wat werkgevers die hun probleem het liefst op de werknemers afwentelen. Pas op, vraag na, stem niet zomaar in met een vraag van de werkgever.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens, het is achtergesteld salaris; immers er wordt 8% per maand ingehouden, en door de fiscus (hoewel het gewoon loon is) ook nog eens afgerekend tegen tarief "bijzondere" beloning....

      Verwijderen
  19. Wij krijgen ons vakantiegeld nog. We laten onderhoud aan de woning doen, en doen een extra hypotheekaflossing. Ook krijgen onze volwassen kinderen een extraatje, omdat ze beiden in een sector werken die flink door de coronamaatregelen getroffen worden. Tja, en dan is het ook weer op. Maar we kunnen maandelijks sparen, en wanneer we later in het jaar mogelijk zou zijn om weer weg te gaan, dan kunnen we van onze spaarrekening ook wel een uitstapje betalen. Ik hoop van harte dat er minder gereisd word voor vakanties, in de toekomst. Het is nu zo lekker stil en schoon in de lucht!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. O, wat was het verleidelijk toen gisteren het vakantiegeld van de AOW werd gestort...ik zou wel een andere tv willen, ik zou de kinder een wat kunnen geven, een nieuw tuinbankje voor op het b a loon kopen, en een thermostatische douchekraan die al zo lang op mijn wensenlijstje staat...ik had het ook al 3x uit kunnen geven, maar het mocht niet van mezelf. Nu Ik eindelijk wat geld heb gespaard, begin ik vrekkerig te worden..
    Maar om het te vieren heb ik wél een fles wijn gekocht..bij de Aldi

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Die van ons is ook bijna op. Auto moest keuring.En natuurlijk wss er wat mee,omdat het een oudje is. Dus een beste rekening. En ook belasting aanslag. Dat viel mee,maar toch. Zo jammer. Maar fijn dat.nu alles betaald is.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wij krijgen wel ons vakantiegeld gestort. Dit gaat bij ons op de spaar voor een toekomstige uitgave! Fijn dat dat kan. Vakantie zat er voor ons dit jaar niet in want de tuin is aangepakt. We zijn nu ook blij dat we niks geboekt hebben. Dat komt hopelijk wel weer. Fijn een nieuwe schutting! Kun je weer jaren plezier van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Opnieuwbegonnen23 mei 2020 om 19:44

    Ik merk dat ik niet zoveel aandacht besteed aan inkomen en vakantiegeld. Ik zag op mijn spaarrekening bij Moneyou dat het totale saldo in het ene jaar dat ik nu aow heb en minder inkomstenbelasting betaal verdubbeld is.
    Gisteren heb ik wel mijn testament in orde gemaakt en als alleenstaande ben je verplicht om twee executeur testamentairs aan te wijzen.
    Vind het maar een gedoe. Corona gaf me het zetje. Niet iedereen een bedrag, maar alleen de pechvogels in de familie. Dat zijn er niet zoveel. Verder aan ANBI studiefonds voor vrouwen.
    Mocht achteraf blijken dat niemand dit wil of kan doen, mijn naamgenoten werd 100, dan sturen ze het maar door naar een boekhouder.
    Mijn begrafenis heb ik ook geregeld. Een natuurbegraafplaats. Blijft over een wilsbeschikking bij de huisarts.
    Maar ik heb geen klachten, alleen meer rimpels. Ik besteed veel geld aan preventie. Dat wel.

    Zelfs mijn inlogcode van blogger ben ik kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blijkbaar heb je meer dan voldoende inkomen nu je AOW en pensioen hebt.
      Je blogde al heel lang niet meer, kriebelt het niet om het bloggen weer op te pakken nu je daarvoor meer tijd hebt?
      Het zijn bijzondere tijden, nu met corona en de daarop volgende economische malaise. Volop stof om over te schrijven!

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.