zondag 24 mei 2020

Budgettip: zelf een desinfecterend middel maken

Desinfecterende spray is in de winkel nogal duur! Jannie gaf mij de tip dat je zelf ook heel goed een desinfectans kunt maken met gebruik van (brand)spiritus, te koop in de supermarkt, voor ongeveer €1,40 per liter.

Hoe doe je dat?
Een desinfectans waarmee je deurklinken etc mee kan ontsmetten in deze Coronatijd moet 70 procent alcohol of ethanol bevatten. 
Spiritus bevat 85 procent ethanol. Voor de goede werking moet deze spiritus verdund worden, want water helpt en er mag ook wat vloeibare zeep in. De 70 procent alcohol komt voor de goede werking redelijk precies.
Je kunt 500 ml spiritus verdund met 100ml water en 25 milliliter  zeep en deze 625 ml verdeel je over 2 spuitflessen één voor in huis en 1 voor in de auto of fietstas. Na het spuiten afdrogen met een schoon papieren zakdoekje.

Let op!  Desinfecteren vervangt schoonmaken niet. Iets moet eerst schoon zijn. 

Verder: pas op met kleine kinderen, het middel is geen speelgoed.


Wil je meer lezen over spiritus, klik dan hier.
Lees hier meer over zorgvuldig gebruik van desinfecterende middelen in huis.

24 opmerkingen:

  1. Wat een goede tip. Ik gebruik echt veel Dettol en dat gaat best in de papieren lopen..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Desinfecterende middelen nooit in de auto laten liggen! Deze kunnen ontbranden door de warmte van de zon/ bij hoge temperaturen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De beschermende laag van coronadeeltjes gaat kapot van zeep.Daarom is het ook het advies veel en vaak je handen te wassen.Je hoeft geen alcohol, Dettol of dure middelen te gebruiken om schoon te maken. Goed met zeep schoonmaken is genoeg.
    Een flesje handreiniger met alcohol is praktisch als je onderweg bent en geen water bijdehand hebt, maar handen wassen met zeep werkt beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Desinfecterende middelen zijn pas nodig als er geen water en zeep beschikbaar is. Virusen zijn minder gevoelig voor alcohol als bacterien maar veel gevoeliger voor water en zeep. Een klein flesje desinfectie middel kun je maanden mee doen als je gewoon je handen vaak wast met water en zeep elke keer als je thuis of ergens anders komt. Dit zelfgemaakte desinfectie middel is alleen geschikt voor oppervlakten die niet met levensmiddelen in aanraking komen want de spiritus is niet van voedselkwaliteit. Ook moet je het gebruiken met handschoenen want ook direct huidcontact is niet gecontroleerd, er zijn juist stoffen aan toegevoegd om te zorgen dat het niet drinkbaar of via huidcontact opgenomen wordt. Al deze huismiddeltjes zijn leuk bedacht maar ronduit gevaarlijk in gebruik. Dus niet alleen uitkijken met kleine kinderen maar ook met volwassenen, huisdieren en gewoon de oppervlakten schoonmaken met water en allesreiniger en je handen wassen met zeep.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik probeer een miniflesje desinfecterende gel in mijn jaszak te hebben, als noodmiddel voor en na het boodschappen doen. Lastig dat we nu minder een jas aan hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nooit van een tas gehoord?

      Verwijderen
    2. @Kitty: een beetje flauw! Ik houd zelf ook van zakken in jas, vest of broek. Een tas is altijd zo'n grabbelton!

      Verwijderen
  6. Net als de meeste mensen heb ik een flaconnetje handgel met alcohol in mijn fietstas en in de auto. In de supermarkt draag ik (wegwerp) handschoenen, die ik bij het restafval doe.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb gewoon een reisflesje met zeep en water bij me dat is voldoende. Maak het flesje iedere keer zelf

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zeep werkt idd beter. Of Dreft.
    Ook vraag ik me af of er geen verkeerde stoffen vrijkomen als je zeep (met diverse toevoegingen) mixt met spiritus. Soms (bij bepaalde combinatied)komen er dan gassen vrij die echt ongezond zijn. Vind dit geen middel om mee te experimenteren. Persoonlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeep en spiritus kan geen kwaad. Is ook goed tegen bladluis te gebruiken. Ik maak met spiritus en afwasmiddel ook zelf ruitenwisservloeistof.

      Verwijderen
  9. Gewoon handen wassen inderdaad! Hier een filmpje dat het uitlegt:
    https://www.youtube.com/watch?v=-LKVUarhtvE

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook ik heb gewoon een klein flesje handgel bij me wat helemaal niet zo duur is .En idd gewoon als het nodig is je handen goed wassen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vlgs mij halen een aantal mensen hier 2 dingen door elkaar. Zuinigaan heeft het vlgs mij over een schoonmaakmiddel om oppervlaktes en deurklinken en zo schoon te maken en niet over desinfecterende handgel dat zijn 2 totaal verschillende dingen. .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt, het recept is bedoeld om deurklinken en dergelijke schoon te maken. Voor je handen is zeep de beste oplossing en na het 20 seconden wassen goed afdrogen!

      Verwijderen
    2. Ook voor deurklinken en dergelijke is zeep genoeg.

      Verwijderen
  12. Maakt het ook inderdd zelf, maar dan met ethanol, draag een klein flesje in mijn zak, niet ter vervanging van zeep en water maar als ik uit een winkel kom dan wil ik mijn handen schoon kunnen maken.. dus eigenlijk even een tussen oplossing.
    Zodra ik thuis kom worden mijn handen 2x gewassen 1x zodra ik binnen kom en 1x na het boodschappen uit pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Brandspiritus is gedenatureerde ethanol moet 70 procent zijn om een goede werking te hebben,kan geen kwaad de verpakking van de boodschappen te behandelen

      Verwijderen
  13. Mini flesje anti bac of zeepsop mini flesje in jaszak of broekzak. Thuisgekomen weer handen wassen etc...
    Blijf veilig en gezond svp.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het gebruik van spiritus is niet echt verstandig omdat er behalve ethanol stoffen in zitten die minder fijn zijn, stinken en onbekend zijn. Vanuit oogpunt van budget is een 0.5% bleekoplossing om schoon te maken zeer goedkoop, 1 deel (Jumbo) bleekwater (niet dik) op 4 delen water, niet langer dan een dag houdbaar. Voor handen is WHO formulation 1 prima en kan gemaakt worden met slechts gekookt water en bio-ethanol (Action). Goedkoper kan niet. Recept hier: https://vanderworp.org/nl/hygiene-zelf-ontsmettingsvloeistof-maken/ Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oneens; chloor (of bleekmiddel ontvet niet maar het doodt bacteriën. Corona is overigens een virus dus chloor helpt niet. Bovendien is chloor slecht voor het milieu.

      Verwijderen
  15. Kan ik dit spiritus desinfecterend middel ook gebruiken op kleine wondjes/sneetjes? Om deze te ontsmetten en verzorgen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Néé niet doen! Het is zeker niet bedoeld voor het ontsmetten van wonden!

      Verwijderen
  16. In geval van nood (bij gebrek aan) zeker te gebruiken voor ontsmetting en verdoving. Werd recent in oorlogsgebieden daarvoor veelvuldig gebruikt.
    Echter sterk prikkelend en niet geheel onschuldig (carcinoom).
    Dus verkeerde zuinigheid.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.