woensdag 30 september 2020

Koud! Ik ga veel méér gas verbruiken!

Het is vandaag al weer 3 weken geleden dat ik geopereerd ben. Nu ik geopereerd ben, ben ik kouwelijk! 
Ik ril en ik huiver en ik vind het hartstikke koud! 

Volstond in het verleden een temperatuur van 18 graden overdag in mijn woonkamer, nu is dat me veel te koud! Pas bij 20 graden of meer heb ik het gevoel dat het leefbaar wordt en dan heb ik nog steeds een dik vest aan over mijn trui en een dubbele plaid over mijn benen. 
Eerst dacht ik nog, dat ik misschien koorts had, maar nee, dat is niet zo, ik heb een paar keer gemeten en ik heb steeds een normale temperatuur. Ik heb kennelijk nu meer dan anders warmte nodig! Misschien stopt het lichaam erg veel energie in het herstel van de heup en lukt het me daarom niet meer om warm te blijven bij temperaturen die anders aangenaam aanvoelden? Misschien ligt het aan het anti-trombosemiddel dat ik mijzelf tot 6 weken na de operatie moet inspuiten? Ik heb die bijwerking niet gevonden in lijsten van bijwerkingen op verschillende sites.
Misschien heb ik vanaf nu altijd meer warmte nodig dan voor de operatie, dat zou kunnen!
Hoe dan ook, ik wil niet kleumen in eigen huis en heb nu overdag de thermostaat op 21 graden gezet.

25 opmerkingen:

  1. Ja, herstel kost ook energie. Goed dat je niet in de kou gaat zitten. Wat ik altijd doe bij kouwelijkheid is merinowollen lange onderbroek/legging en shirt onder mijn kleren. Dat helpt enorm. Merinowool kriebelt niet hoor.Het was een dure aanschaf maar nooit spijt van gehad. Het werkt beter dan synthetische soorten onderlagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pffff wat een zeurpiet ben je Aaf 🙈

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is mijn blog en ik schrijf over onderwerpen die mij bezighouden. Er zijn ook mensen die alles wat ik schrijf gezeur vinden. Je hoeft hier niet te lezen hoor, het is geen verplichting!

      Verwijderen
    2. Wat een zeurpiet ben jij pffff anoniem 7.34🙈

      Verwijderen
    3. Wat een etter ben je anoniem. Zeg gewoon niks. Beter nog, lees hier niet.

      Verwijderen
    4. Pfff wat een botterik ben jij! Wat is je bedoeling eigenlijk van je reactie? Vind je het een opbouwende reactie van jezelf?

      Verwijderen
  3. Gelijk heb je . Behaaglijke warmte is ook goed voor je humeur

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Al staat het niet in de bijsluiter maar man en dochter beide warmbloedig zijn na deze medicijnen koukleumen geworden.
    Zelf ben ik na de overgang van koukleum geworden ,dus het kan verkeren
    Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Herstel kost energie en vergeet niet dat het buiten ook gewoon kouder is dan dat we gewend waren. Waarschijnlijk ben je ook wat minder mobiel en zit je wat meer stil. Dan heb je ook sneller behoefte aan hogere temperaturen. Ik heb deze week voor het eerst weer de verwarming aangezet en merk dat nu ik thuiswerk en veel stil zit achter mijn laptop ik ook meer warmte wens dan de 18 graden die we anders hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las altijd al vol verbazing over mensen die het bij 18 graden behaaglijk vonden, maar ik werkte dan ook jarenlang al meerdere dagen thuis (kantoorwerk).
      Ik heb dit jaar geprobeerd de kachel uit te laten tot oktober maar het is me niet gelukt. Vrijdagavond heeft mijn man de kachel voor het eerst aangezet. En stiekum vond ik dat wel behaaglijk! Inmiddels draag ik binnenshuis al weer een wollen hemd en een wollen omslagdoek en uiteraard zelfgebreide sokken in de wollen pantoffels. Als het nog kouder wordt, ga ik polswarmers dragen en extra sokken en een wollen trui. Onze kinderen vinden het hilarisch, moeke in haar berenvel! Maar als je stilzit, kleum je eerder. Als ik huishoudelijke klussen doe, trek ik een paar lagen uit en als ik dan weer een half uurtje heb gewerkt, word ik weer koud.
      Ik zou verwachten Aaf dat jij nu meer (aangepaste) beweging krijgt dan voor je operatie?

      Verwijderen
    2. Ik beweeg inderdaad meer dan voor de operatie en ook meer dan in februari/maart van dit jaar en toch ben ik nu kouwelijker.
      Misschien komt dat door het genezingsproces van de heupoperatie, misschien is het het medicijn dat ik toen niet had en over 3 weken weer stopt, of misschien is het omdat ik nu een aantal kilo's lichter ben dan in het vroege voorjaar (daarover binnenkort meer). Of deze kouwelijkheid blijvend is, dat zal de tijd leren. Ik vind voor nu 17.5 of 18 graden echt veel te koud!

      Verwijderen
  6. Aaf, ik kan kan nog wel een paar redenen bedenken... Ten eerste heb je daar in het ziekenhuis en verpleeghuis niet genoeg en ook niet voldoende gezond eten gekregen. En ten tweede heeft je lichaam zich aangepast aan de temperaturen daar en geloof me, die liggen vér boven de 18 graden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je komt net uit gebouwen waar een kunstmatig klimaat heerst. En waar het dag en nacht minimaal 20 graden is.
    En je lijf is hard aan het werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn man en ik werkten allebei in een kliniek in die tijd hadden we het al snel koud, daarnaast moet je nog herstellen gewoon de temperatuur hoger hebben, komt straks weer goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, kouwelijkheid is een bijzonder fenomeen. Dan zus, dan weer zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn lieve oma was altijd erg warmbloedig en dat betekende een extra dikke trui aan in de winter als ik op bezoek ging. Dat was vaak want ze woonde in dezelfde straat als mijn ouders. De kachel was ook alleen aan in de huiskamer. In hele koude winters een straalkacheltje in de keuken. Ze vond het ook zonde om het hele huis te stoken. Ze brak haar pols toen ze 69 was en ze moest geopereerd worden. Ze kreeg een complicatie en lag een paar dagen in het ziekenhuis. Ze knapte weer op en eenmaal thuis ging de kachel aan en hoe. Van 18/19 graden naar zeker 22/23. Ze klaagde toch nog over een koude tocht. Dat klopte ook wel want een huurhuis van net na de oorlog en alleen een kachel in de huiskamer. In de keuken hing oom een kachel voor haar op en een mobiel kacheltje kwam beneden in haar slaapkamer. Tot ze op haar 90e naar een zorgflat ging met centrale verwarming is dat niet meer veranderd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn moeder was ook heel warmbloedig en dat is ze altijd gebleven. Gek genoeg had ze voor 's nachts altijd wel meer dekens nodig dan mijn vader, overdag was het andersom en vond mijn vader het te koud in de woonkamer.
      In het verzorgingshuis had ze nooit de verwarming aan, want de appartementen beneden en boven en aan beide zijden gaven meer dan genoeg warmte! Met de radiatoren aan vond ze het veel te heet!

      Verwijderen
  11. Ik vind het wel goed te lezen dat je de kachel hoger gaat zetten. Er wordt vaak zo makkelijk gedacht dat alleen een warm vest en plaid voldoende helpen als de temperatuur op bv 18 staat. Maar ook je gezicht en handen voelen de kou en dan is een aangenamere omgevingstempoeratuur wel noodzakelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kan nog wel bedenken dat het misschien aan een van de narcosemiddelen ligt, die hebben soms nog wel een tijdje een nawerking op de hersenen.

    Daarnaast beweeg je nu misschien toch minder dan voor de operatie (tijdelijk), en als je als mens meer beweegt, dan heb je het ook sneller warm of warm genoeg.

    Ik verwacht dat het effect tijdelijk is. Dus ook ik zou zeggen: hou je temperatuur even lekker behaaglijk.

    Stel dat het een effect is dat op een gegeven moment uitgewerkt is (omdat je hersenen weer op de oude manier functioneren of omdat een medicijn gestopt is of omdat je weer meer beweegt), dan merk jij waarschijnlijk vanzelf dat je het te warm vindt worden in je huis, en dan zet je 'm vanzelf wel lager!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zie het lichaam als een fabriekje. Alle beschikbare energie (is ook warmte) gaat nu naar herstel van huid, spieren en botten. Dus je ondersteund dit systeem door het buiten je lichaam warmer te maken. Zodat alle beschikbare energie naar herstel kan gaan. Heel verstandig dat je daar aan toegeeft Aaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat goed dat je kiest voor wat meer warmte! Maar pas op dat je niet te lang door blijft 'lopen' en zelf gaat invullen van de verklaring van je klacht (kouwelijk zijn kan dat namelijk zijn). Het hoeft niets te maken hebben met je operatie of de medicijnen.
    Het kan ook te laag Hb zijn of iets anders, bijvoorbeeld een B12-tekort (alleen is dat door het slikken van de B12-vitamines niet meer te meten. B12 gaat er heel hard door heen bij o.a. narcose).
    Helaas heb ik een paar keer meegemaakt dat dit dus mis is gegaan en mensen om me heen te laat naar de arts zijn gegaan. Ook eenmaal na een nieuwe heup. Daardoor kan ik de waarschuwing helaas niet meer voor me houden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. In het verpleeghuis van mijn moeder is de temperatuur altijd erg hoog. Oudere mensen hebben het dan ook altijd erg koud.

    Jij hebt nu een aantal weken in een verpleeghuis gerevalideerd. Je lichaam is nu gewend aan de temperatuur van het verpleeghuis.

    Er zijn dus twee redenen waar jij mee te maken hebt, namelijk: het herstelproces na een operatie en daar gebruik je lichaam veel ernergie voor en het weer wennen aan de temperatuur die jij in je huis hebt.
    Dat wennen aan een koude temperatuur moet je weer langzaam opbouwen. Dus voor nu een hoge kamertemperatuur instellen waarbij jij je nu lekker bij voelt en dan elke dag ietsje lager zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Daarnaast is er ook de gewone omschakeling van zomer naar herfst en het aanpassen aan de nieuwe buitentemperaturen. Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Groot gelijk, Aaf. Ik zette eerst de verwarming ook zo laat mogelijk aan en dan maximaal op 19 graden, maar dat vind ik op de een of andere manier ook koud. En ik merkte dat de kou invloed op mijn humeur heeft. Nu staat de verwarming op 20 en voel ik me ook een stuk prettiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ons huis is erg goed geïsoleerd. In de zomer bloedheet maar het voordeel is dat het binnen lang warm blijft. Nog steeds 23 graden. Zonder verwarming. Meestal gaat ie pas in november aan.
    Overdag ongeveer op 18 graden. Eind van de middag op 20 graden. Ik kan niet tegen hitte. Maar gek genoeg heb ik het 's nachts koud. Met een goed dekbed en slaapsokken.

    Ik denk dat je lichaam zich aan het herstellen is. Dat kost energie en je bent misschien aan de warmte gewend van het verpleeghuis.
    Als jij je beter voelt bij een hogere temperatuur moet je dat gewoon doen. Wat jij behaaglijk vindt.

    Liefs Joanne

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.