dinsdag 26 oktober 2021

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier: is mijn oude contract wel opgezegd?

In augustus jl kon ik met 3 maanden opzegtermijn overstappen naar een andere energieleverancier. Dat deed ik via Pricewise.

Ik kreeg de volgende melding: .... (nieuwe leverancier)  zegt je huidige contract op en laat je weten wanneer je nieuwe contract ingaat. Indien je geen slimme meter hebt zal  .... (nieuwe leverancier) binnenkort naar je meterstanden vragen.

Al die jaren dat ik overstapte, werd de welkomstkorting verrekend met de eindafrekening, dat is nog nooit anders geweest. Alleen nu kreeg ik afgelopen week een mailtje dat de welkomstkorting verrekend gaat worden met mijn termijnnota voor de maand oktober!
Dan gaan er bij mij alarmbellen rinkelen.
Gaan ze nu gewoon door met leveren en betaal ik dan aan 2 leveranciers voor hetzelfde verbruik?

Het is mij niet duidelijk! Ik heb gezocht op de site van mijn huidige leverancier, maar ik heb niets gevonden over beëindiging contract.
Dus ik heb hen maar eens even gewhatsappt.
Tot nu toe krijg ik alleen meldingen dat ze het wegens de stijgende energieprijzen razend druk hebben.

Ik heb nog ruim een week voordat mijn nieuwe contract in gaat. Ik verwacht binnenkort wel antwoord te hebben! En anders ga ik bellen!

16 opmerkingen:

  1. Het is onmogelijk om twee leveranciers te hebben.
    Op moment dat de één begint te leveren, wordt de ander automatisch afgemeld.

    P.S. welkomstkorting wordt normaliter verrekend op de jaarafrekening, en niet op de eindafrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze welkomstkorting wordt nu dus verrekend met de nota van de laatste maand van mijn contract. Dat maakt het voor mij heel onduidelijk, want dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt.
      Aangezien ik ieder jaar overstap. Valt de jaarafrekening samen met de eindafrekening.

      Verwijderen
  2. Dat klinkt niet fijn inderdaad. Ik kan me voorstellen dat je daar onrust door voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb dezelfde melding gekregen. En kon ook nergens vinden dat ik was overgestapt. Ik heb zelfs nog gebeld naar de oude leverancier. Daar was 3 dagen voor de overstap nog niet bekend dat ik ging overstappen. Ze vertelde dat zij dat ook pas op de dag zelf doorkregen van de nieuwe leverancier. Het is verder automatisch goed gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat vervelend dat je er dan weer achteraan moet. Hopelijk klopt het gewoon allemaal, maar voor het geruste gevoel kan ik me voorstellen dat je er een telefoontje aan besteedt.

    Wij hebben gisteren ons contract verlengd, dat bleek bij vergelijking de goedkoopste optie. Al is goedkoop niet de juiste term gezien de nieuwe tarieven. Bizarre prijsstijgingen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb zojuist mijn gegevens ingevoerd om eens te kijken waar ik nu uit kan kiezen. Je betaalt tegenwoordig inderdaad wel de hoofdprijs voor een nieuw contract gas en stroom!

      Verwijderen
    2. Wij gaan van 2400 naar 5000 per jaar (groot vrijstaand huis) en dan hebben we ook nog zonnepanelen. Voor de stroom betalen we dan ook bijna niets, het bedrag is nagenoeg alleen gaskosten. Maar waar we normaal gesproken best wel eens de thermostaat hoger zetten, ben ik er nu al een stuk bewuster van. Hopelijk kunnen we het een beetje binnen de perken houden.

      Verwijderen
    3. Als je zonnepanelen hebt, zou je kunnen investeren in infrarood panelen of matjes!

      Verwijderen
  5. Wat vervelend nu weer. Kan er nu nooit eens iets meteen goed gaan? Duimen maar dat het goed komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat eigenlijk altijd goed en misschien gaat het nu ook wel goed, alleen is dat wat onduidelijk!

      Verwijderen
  6. Dit is dus precies de reden dat ik dat overstappen aan anderen over laat!
    En volgens mij is dat qua gasprijs ook nog eens gunstiger.
    Ik hou niet zo van gokkn.
    Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is geen gokken als je je er eerst in verdiept en weloverwogen overstapt.,
      Als je altijd bij dezelfde maatschappij blijft zitten loop je ook welkomstbonus mis.
      Ik ben al zo vaak overgestapt en is altijd goed gegaan.

      Dat er nu een nieuwe situatie is kan je niet voorzien als je zoals ik een half jaar geleden al bent overgestapt. Als ik het had vermoedt had ik misschien wel een 3-jaar vast contract genomen. Maar ja dat is met de kennis van nu

      Verwijderen
    2. Overstappen is geen gokken. Dit is mijn 16e overstap en het gaat op een enkele uitzondering na, altijd goed. En met die uitzondering is het uiteindelijk ook goed gekomen. Het overstappen heeft me ieder jaar weer een mooie welkomstpremie opgeleverd. Ik denk niet dat blijven zitten voordeel oplevert. Volgens consumentenorganisaties is overstappen in je voordeel.
      Alleen nu, met de gigantisch hoge energieprijzen kun je misschien beter even wachten, want er valt nu weinig tot geen voordeel te behalen.

      Verwijderen
  7. Mijn huidige overstap werd ook op een laat moment doorgezet, maar net op tijd was het geregeld. De welkomstpremie van de vorige leverancier werd met de eindafrekening verrekend. Eerder heb ik wel eens gehad dat het bijna 2 maanden duurde voordat de nieuwe leverancier mijn overstap doorgaf. In de tussentijd moest ik bij de oude leverancier het variabele tarief betalen. Ik heb het de overstap website gemeld, die heeft voor correctie gezorgd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Meer door minder29 oktober 2021 om 10:39

    Is alles rond de overstap in orde gekomen !!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.