zondag 24 juli 2022

En toen had ik 3 Rabo scanners in huis!

Mocht je hier voor het eerst lezen over mijn problemen met de Rabobank, lees dan eerst even mijn blogjes over de groene vinkjes en toegang tot de nabestaanden rekening. Dan ben je tot afgelopen donderdag weer helemaal bij!
Als je wilt lezen over het overlijden van mijn ex-partner, lees dan hier.

Hoe kwam ik aan 3 scanners?
Dat kwam per ongeluk, het was absoluut niet mijn bedoeling om 3 scanners in huis te halen.
Hier is het verhaal:

Scanner 1 was verzonden naar aanleiding van mijn bezoek op vrijdag 15 juli aan het kantoor van de bank. Toen was alles geregeld, leek het. Ik zou op dinsdag de benodigde zaken ontvangen. Ik ontving op mijn adres op dinsdag inderdaad een bankpas en een pincode. Alleen de in het systeem onontbeerlijke scanner ontbrak. Het leek er op dat die vergeten was. Achteraf bleek dat die scanner op zijn naam naar de psychiatrische zorginstelling, waar de overledene tot zijn dood verbleef, gestuurd was. Een domme, nogal pijnlijke fout. Hij verblijft daar niet meer, uiteraard. De zorginstelling heeft de scanner naar mijn adres gestuurd, die scanner arriveerde afgelopen vrijdag.

Scanner 2 kwam naar aanleiding van mijn telefoontje op woensdag, toen ik geen scanner had ontvangen. Dat kon ook nog niet, want die was naar het verkeerde adres gestuurd. Mij werd toegezegd dat ik zo snel mogelijk een scanner zou ontvangen. Die scanner kwam donderdagmiddag aan.

Scanner 3: Op donderdagochtend ontving ik in alle vroegte (om 6:41 uur) een mailtje met als inhoud dat de bank geen scanner kon sturen, omdat er iets mis was met de bankrekening. Dit was wat ze stuurden: "Volgens onze gegevens is het rekeningnummer dat u heeft opgegeven niet juist. Dit nummer komt niet overeen met het rekeningnummer dat bij ons bekend is op uw naam.......... Staan uw gegevens wel juist vermeld? Dan vragen wij u om contact met ons op te nemen." Dat mailtje kwam ruim voordat ik scanner 2 ontving, binnen. Voor alle duidelijkheid: ik had toen nog geen scanner in huis. Dus heb ik donderdagochtend gebeld en er zou een scanner verstuurd worden. Die scanner kwam op zaterdag.

Dus op donderdag, op vrijdag en op zaterdag ontving ik een scanner voor de bankrekening van mijn overleden ex-partner. Twee te veel.

Mijn conclusie is dat de software niet deugt. Iedere keer als ik belde kon men kennelijk niet zien dat er al een scanner verzonden was en dan uiteraard ook niet naar welk adres. Dat er iets mis was met de rekening en dat er daarom geen scanner verstuurd kon worden, klopte ook niet, want die scanner was, toen het mailtje daarover verzonden werd, al onderweg.
Het lijkt me vreselijk voor de medewerkers om met dergelijke software te moeten werken! Bij ieder contact kreeg ik een vriendelijke medewerker die mij als nabestaande condoleerde met mijn/ons verlies. Aan die medewerkers lag het niet dat het zo moeizaam ging en ik pas bij de 4e  identificatiepoging toegang kreeg tot de bankrekening en ik uiteindelijk 3 scanners ontving.

Inmiddels heb ik betalingen verricht. Ik heb de onterecht ontvangen zorgtoeslag terugbetaald aan de belastingdienst en mijn dochters elk de helft van de erfenis uitgekeerd. Op de spaarrekening en de bankrekening staat nu 0 euro. Nu verwacht ik alleen nog wat geld terug in verband met de belastingaangifte over 2021 (is alvast gesteld, is + €98) en de toekomstige aangifte over 2022 (wordt waarschijnlijk ook een soortgelijk bedrag i.v.m. aftrekbare zorgkosten). Ik heb als nabestaande al bij de belastingdienst via een formulier (met een kopie van de verklaring van erfrecht) aangegeven dat ik dit geld graag op mijn rekening wil, dan kan ik vanuit mijn rekening mijn dochters dat geld uitkeren.

De rekening kan dus worden opgeheven, dat kan normaal gesproken digitaal, maar ik krijg de melding dat dit niet digitaal kan: "Je kunt deze rekening niet online opzeggen. Neem contact op met jouw Rabobank".
Ik heb mij keurig aan de gewenste volgorde gehouden door eerst de spaarrekening te willen gaan opheffen en dan de bankrekening, maar al bij het opheffen van de spaarrekening gaat het mis.
Dus ga ik volgende week langs, mét 3 scanners, mijn ID kaart als legitimatie en de bankpas.
Gemakkelijker kunnen ze het kennelijk niet maken.

11 opmerkingen:

  1. Het gaat niet alleen bij de RABO verkeerd, mijn geval is minder pijnlijk, maar geeft wel weer hoe onzorgvuldig administratie bij grote instanties en bedrijven vaak is. Ik wilde mijn bankrekening opzeggen bij de ABN wat mij pas bij poging nr 10 lukte. Tevens kreeg ik enkele maanden na het afsluiten van de rekening nog 2 keer post als zijnde klant van de ABN

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn dochter heeft een kinderrekening geopend bij ING Belgie, en dat was ook miserie. De kaart kwam, met een brief dat binnen twee dagen de pincode zou volgen. Na een week was die er nog niet, dus heb ik gebeld. Drie dagen later kregen we twee brieven met twee verschillende pincodes; de brieven hadden een compleet andere opmaak. 1 van de pincodes werkte in een pinautomaat, maar dat was eenmalig, en hij werkte nooit in een winkel. De andere pincode werkte eenmaal in een winkel, en verder nooit, en met al die pogingen om te betalen, werd de pas geblokkeerd. Gebeld met de bank, die hebben 1 pincode in ere hersteld, waarna die het weer 1 keer heeft gedaan. We hebben het een maand of drie laten liggen, maar zijn laatst naar ons eigen bankkantoor gegaan, waar ze ons goed hebben geholpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik moet direct denken aan je vorige blog waarin de bank aangaf dat er een tekort aan scanners was. Hoezo tekort als je er uiteindelijk 3 verstuurd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet het, ik heb hier in mijn werk veel mee te maken: Banken schijnen een abonnement op de wet van Murphy te hebben. En de ene werknemer heeft telkens weer een ander antwoord dan de werknemer die je een week later belt, omdat het antwoord van werknemer nr. 1 niet werkt.... Ik vind dat je heel veel begrijp hebt voor de werknemers van deze banken! Ik word zo langzamerhand écht wat kribbig, als ik wéér nieuwe formulieren (inclusief 5 handtekeningen van vier bestuursleden, die allemaal niet op kantoor zijn, en dat binnen 10 dagen) moet opsturen om een rekening op te heffen - om dan te horen dat de rekening eerst "leeg" moet, waarvoor weer op een ander formulier 6 andere handtekeningen nodig zijn, etc. En dat voor élke bank, en élke belegging weer! Kan dat nou niet anders?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn ouders (90 en 91) zijn verhuisd naar een verzorgingshuis. Ik heb al jaren een machtiging voor hun Raborekening en doe inmiddels al hun bankzaken. Voor het doorgeven van hun adreswijziging bleek ik dan weer niet gemachtigd te zijn. Daarvoor moest ik een kopie van hun levenstestament sturen, aangevuld met schriftelijke verklaringen van mijn beide broers dat ze mij een ondervolmacht gaven. Plus kopieën van hun paspoort, natuurlijk.. Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hef de rekening niet te snel op. Na het overlijden van mijn vader heb ik de rekening nog ruim negen maanden aangehouden. Er stond niets meer op en er werden ook geen kosten in rekening gebracht. Toch kwamen er in die maanden nog een paar nabetalingen op. Wat betreft de belastingdienst, deze zijn zeer hardleers wat het rekeningnummer betreft. Ik herken overigens niets van je verhalen over de Rabobank. Ik was gemachtigd om mijn vaders rekeningen te beheren en ze hebben daar nooit moeilijk over gedaan. Het saldo werd, na overlegging van de overlijdensakte, gewoon op mijn rekening gestort. Ik kon ook gewoon het geld van de verkoop van het huis aan de erfgenamen overmaken. Ze vroegen eerst om een verklaring van erfrecht maar toen ik zei dat ik niet van plan was daar ruim 500 euro voor te betalen hebben ze het zo gelaten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als de belastingdienst toezegt geld op een andere rekening terug te storten en dat vervolgens niet doet, dan ga ik ze aan die toezegging houden.
      Er zijn in de maanden na het overlijden door de bank wel degelijk kosten in rekening gebracht. Iedere maand €3,70. Ex-partner had wat financiën betreft geen ingewikkeld leven. Er zijn behalve de belastingdienst geen nabetalingen te verwachten. De vakantietoeslag is al binnen.

      Verwijderen
  7. Als enige erfgenaam van mijn moeder moest ik een aantal jaren geleden haar rekening bij ABN Amro opzeggen. Ik was al gemachtigd op die rekening dus hoe moeilijk kan het zijn zou je zeggen. Het werd een drama in een stuk of 5 afleveringen, echt niet te doen. En dan woon ik nog vlakbij een kantoor, waar je inderdaad heen moet om op te zeggen, want dat digitaal regelen? Nee zeg stel je voor. Zelden zoveel bureaucratische rompslomp meegemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. RABO bank is 1 groot drama. Wij zijn met onze dansclub al een jaar bezig om een rekening te openen en de juiste spullen te hebben om zoals een scanner om het te beheren. Helpdesk werkt voor geen meter vreselijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.