maandag 3 oktober 2022

10 nieuwe tips om energiezuinig te koken!

Ik had al geschreven over de hooikist en de snelkookpan, maar je kunt op meer manieren zuinig koken.

1. Je kunt koken voor meerdere dagen tegelijk. Dan hoef je maar 1 x energie te gebruiken en hoef je het vervolgens alleen maar even kort op te warmen in oven, magnetron of op het fornuis.
Dit doe ik in principe altijd.
Ik kook meestal voor 3 dagen. Ik eet twee dagen hetzelfde en vries een portie in.
De diepgevroren portie ontdooi ik op een dag dat ik laat thuis kom of even helemaal geen zin heb om te koken. Dan kan ik van tevoren het eten uit de vriezer halen en in de koelkast laten ontdooien. Dat ontdooien levert weer koude in de koelkast, zodat de koelkast niet of minder hoeft te werken om de temperatuur op 4 graden te houden.

2. Eenpansgerechten maken. Ook dat doe ik vaak. Maaltijdsoepen zijn een prima voorbeeld. Dus niet meerdere pannen tegelijkertijd op het fornuis, maar alle ingrediënten in één pan. Ik heb twee kookboeken voor eenpansgerechten, maar ook online is voldoende te vinden.
Kijk bijvoorbeeld eens hier, bij eenpansgerechten op de camping
Of hier bij 52 vegetarische eenpansgerechten.

3. Kook met deksel op de pan

4. Zet je kookpan eerst op een hoog vuur en verlaag wanneer de juiste temperatuur is bereikt.

5. Zorg voor een bij de pan passende kookplaat of gaspit, dus waarbij de pan de pit helemaal bedekt.

6. Kook met zo weinig mogelijk water

7. Laat nagaren. Benut de restwarmte van je oven en kookplaten. Je kunt je vuur even voor het eten perfect gaar is al uitzetten.
 
8. Gebruik ingrediënten die je niet hoeft te koken of te bakken: rauwe groenten, wraps, peulvruchten uit blik.

9. Gebruik de heteluchtstand van de oven in plaats van de conventionele stand met boven- en onderwarmte. Dat is zuiniger.

10. Kook het benodigde water in de waterkoker en doe dat in de pan. Water verhitten in de waterkoker is voordeliger dan het koken van water op je gaspit.

En dan zo veel mogelijk afgedekt met een deksel, zodat je het vuur lager kunt houden.

Heb jij ter aanvulling nog meer tips?

36 opmerkingen:

  1. Alle kleine beetjes helpen, dus ik maak de eenpansgerechten voor meerdere dagen in het weekend want dan is de stroom goedkoper. Ik kook op inductie of met de slowcooker.
    Laatste tijd enorm fan van curry's, heerlijk gekruid, makkelijk in één pan te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is nou precies een curry?

      Verwijderen
    2. Een curry is een gerecht waarin je vlees/vis/groenten bereid in een kruidenpasta (de curry) je laat het verder garen in kokosmelk. Je kunt er allerlei groenten voor gebruiken, dus ook prima om restjes op te maken. Je kan de currypasta kopen in kleine porties, genoeg voor één maaltijd, maar potjes zijn voordeliger. Zo'n potje currypasta blijft heel lang hoed in de koelkast. Curry eet je meestal met rijst, maar (naan)brood kan ook.

      Bij ons is deze curry van Pauline favoriet: https://uitpaulineskeuken.nl/recept/bloemkool-curry-met-kikkererwten

      Verwijderen
    3. Curry betekent iets als saus of jus. Dus vlees, vis en/of groente in een boel gekruide saus laten pruttelen. Soort stoofpot maar dan Indisch bijv

      Verwijderen
    4. Curry's komen vooral heel veel in de Indiase en verwante keukens voor en in de Surinaamse als Masala, bv in de rotisaus met aardappelen en kouseband

      Verwijderen
  2. Hier nog een slowcookerfan,zeker met zonnepanelen. Vooral peulvruchten in een grote hoeveelheid en in kleine porties invriezen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben 86, en ben van plan om een uur later op te staan als ik moet stoken, de verwarming is nu nog niet aan geweest, heerlijk in bed de krant lezen en puzzelen. In de avond de verwarming anderhalf uur eerder uit in plaats van 1 uur!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat kook je nog meer voor meerdere dagen tegelijk, behalve eenpansgerechten? Ik heb geen idee. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stamppotten en soepen, quiches.
      Maar ook slim gebruik maken van dezelfde ingrediënten, de ene dag tomatensaus maken met pasta, en de volgende dag die saus in een pizzabroodje, of de ene dag draadjesvlees eten en de volgende dag er hachee van maken, de ene dag chili con carne de volgende dag chili in taco's met kaas, de ene dag champignonragout(met rijst en erwtjes) de volgende dag de ingedikte saus gebruiken om champignonragoutkroketten te maken.

      Verwijderen
  5. De verhouding tussen je tarief van gas en stroom kan ook je keuze beïnvloeden van de manier van koken. (en verwarmen) Mijn gas kost nu 3,70 per kuub. En stroom 0,80 cent.
    Dus gas kost 4 keer zoveel als stroom. (Verwarm dus met airco met scop van 4- tot nu toe niet nodig geweest) Maar nu over het koken. Ik heb een draagbaar1 pits plaatje inductie koken aangeschaft bij de ikea. (Tilreda geloof ik). En gebruik het gas niet meer om te koken. De beperking van 1 pit helpt me uberhaupt al om efficient te koken. En gelukkig had ik nog ongebruikte pannetjes die op inductie kunnen uit een erfenis. Verder ben ik met een energy meter aan het bekijken wat het koken me kost. In combinatie met hooikist en alle tips van aaf ed natuurlijk.
    Overigens, als in januari het prijsplafond komt dan ga ik, louter om financiele redenen, weer kijken hoe ik het beste kan koken en verwarmen. Het zou best kunnen dat verwarmen met de airco dan niet voordeliger is bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem, je kunt een m3 gas niet 1 op 1 vergelijken met kwh stroom! De energie van een m3 gas is ongeveer gelijk aan 8 kwh stroom.

      Verwijderen
    2. Nee ,dat begrijp ik. Met een airco met scopwaarde 4 betekent het dat 1 kwh wel 4 kwh warmte oplevert. 1 kuub gas levert 9,5 kwh warmte op. Dus in mijn geval betaal ik voor de warmte van 1 kuub gas bijna 2,5 kwh. En 2,5 kwh maal 80 cent is 2 euro en als ik die 1 kuub met gas verstook, zou ik 3,70 euro kwijt zijn. Met het komend prijsplafond wordt de verhouding anders. Stroom 75 cent per kwh en Gas 1,5 euro per kuub. Dan betaal ik voor de warmte van 1 kuub gas 1,50 en voor de vergelijkbare hoeveelheid warmte met de airco 2,5 keer 75 cent is dus 1,85. Daarbij moet ik ook nog binnen de maximale plafond grenzen blijven van 2400kwh en ik dacht van 1500 kuub per jaar.
      Als je moet berekenen wat in een individuele situatie prijstechnisch het beste is moet je wel een rekenwonder zijn

      Verwijderen
    3. Naar mijn weten is koken op gas nog steeds de goodkoopste manier, of je moet overcapaciteit hebben van zonnepanelen ik zou het als ik jou was goed meten met de energy meter. Wij hebben in ons hele huis alles na gemeten sommige dingen waren toch verassend. Met een energy meter krijg je goed inzicht en hij kost niet zo veel 15 euro of zo.

      Verwijderen
    4. Ik ga het berekenen Ans. Ik heb van die bon van 50 euro, die de gemeente toen ter beschikking stelde een energymeter besteld en tochtstrips.

      Verwijderen
    5. Als ik mijn kookplaat gebruik van 1000 watt, voor ongeveer 20 min. En stroom kost 0,60 ct per kWh, ben ik dan duurder uit, dan wanneer ik op gas kook van 3 euro per m3?

      Verwijderen
    6. Weet dat het een hele puzzel is, wij zijn eens goed gaan kijken wat goedkoper is 1 liter (of een halve liter) water koken op gas of het water koken in waterkoker. Het is bijna niets, maar bij het koken op gas waren wij goedkoper uit. Ik neem niet aan dat je 1 m3 gas nodig heb gehad voor die 20 minuten. Je kan voor het koken de meterstand op de gasmeter opnemen en als je klaar bent nog een keer. Let dan wel op dat er geen cv aanstaat en geen warm water getapt mag worden anders krijg je een verkeerde meting. Wat ik wel geleerd en gehoord heb als je zoals bij ons dat als ik warm water tap om handen te wassen of iets schoon te maken dat dat heel veel gas verbruikt. Op de cv na de grootste gasverbruiker. Denk door de bewustwording er veel te besparen is.

      Verwijderen
    7. Ik heb gisteren gemeten op mijn ikea inductie plaatje met de energymeter. Voor de maaltijd van aardappels koken, en kipfiletstukjes bakken en groente opwarmen (ontdooide rode bietjes uit de vriezer bovenop de aardappelpan ( en kipfilet daarop bovenop
      weer warmgehouden) heb ik nog geen 0,2 kwh verbruikt. In mijn geval dus 16 cent. Bij de prijs van 60 cent per kwh zou dat dus 12 cent zijn geweest. Bij uw prijs van 300 cent per kuub gas, zou je dan 0,02 kuub gas mogen hebben verbruikt. Want 0,02 kuub gas kost je dan 12 cent.

      Verwijderen
    8. Dus het klopt dat gas iets goedkoper is. Of begrijp ik dat verkeerd. Je zou met die enerymeter eens kunnen kijken welke apparatuur stroom verbruiken waarvan je het niet verwacht. Ik kwam erachter dat mijn nieuwe wasmachine stroom verbruikt terwijl hij uit staat. En ik had ook al lang met mijn man over de tv en de mediabox die verbruiken ook best veel. Je kan met de enerymeter zien hoeveel een bepaald wasprogramma van de wasmachine verbruikt. Wij kwamen erachter dat een vaatwasser veel meer stroom verbruikte als we dachten.

      Verwijderen
    9. Anoniem 10:11: ik heb geen energie meter maar leuk dat je gemeten hebt. Ik denk dat ik met elektrisch kookplaatje toch wel voordeel heb boven gas, omdat je gas uitdoet als eten klaar is, maar ik nu halverwege al plaat uitzet en laat garen op restwarmte.

      Verwijderen
    10. Ans, ik weet het nog niet wat goedkoper is. Dat zie ik bij benadering als de volgende keer hetzelfde kook op gas.

      Verwijderen
    11. Om een voorbeeld te geven ons elektraverbruik gisteren was 3 kwh Heb een half uurtje nodig gehad om eten te koken en daarmee 0,163 gas verbruikt. Wat ik altijd begrepen heb gaat 75% van het gas op aan verwarmen 20% douchen 5% voor het koken. Waarschijnlijk wordt er vooral de nadruk gelegd op korter en kouder douchen. Wij hadden zelf een andere douchkop gekocht en ik was toch heel erg verbaasd toen ik echt met de 2 ging meten dat onze oude die al onder redelijk zuig viel 2x zoveel water verbruikte. Maar je bespaart daarmee vooral op gas.

      Verwijderen
  6. Jakkes, ik ben het bezuinigen nu al zat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Probeer er maar aan te wennen, beter wordt het niet!
      Thea

      Verwijderen
    2. Probeer zuinig zijn als een sport te zien. Daarvoor moet je je hersenen gebruiken en niet op de automatische piloot gaan. Geartsje

      Verwijderen
  7. Het afgegoten water van de groenten en aardappelen e.d. bewaar ik en daar spoel ik de vuile vaat mee af. Eieren kook ik in de waterkoker en ook dat water hergebruik ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In 1977 hebben we het gasfornuis eruit gegooid en ben ik electrisch gaan koken. Iedereen verklaarde mij voor gek, want een goede kok kookt op gas. In 2013 zijn de zonnepanelen geplaatst en hebben we inductie genomen. En in de keuken een hotfill boiler vervangen door een electrisch boilertje van 15 liter.
    En van die investeringen geniet ik nu al jaren. En al die mensen die toen zeiden dat een goede kok op gas moet koken, stappen nu allemaal over op inductie. Het kook proces gaat snel en je kunt het veel beter regelen dan met gas.
    Nu de verwarming nog. Want die is hier echt wel aan. Vloerverwarming. Daar ga je niet aan zitten draaien met de knop. Want dat heeft geen zin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb inmiddels leren koken op een elektrische kookplaat en later op inductie. Maar als het om sauzen gaat of stoofpotjes dan prefereer ik toch echt gas. Vooral bij een saus kan ik beter inschatten hoe hoog het vuur moet zijn.

      Verwijderen
    2. Je mag heus wel een beetje draaien aan vloerverwarming. Alleen niet van 15 naar 21.

      Verwijderen
  9. Kook eieren energiezuinig. Zet ze op met het deksel op de pan, breng aan de kook en zet de kookplaat uit. Laat 6 minuten staan en je hebt een heerlijk zacht gekookt eitje.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kook mijn eieren altijd bij de aardappels of pasta mee

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dat zo vies. Eieren zijn vaak vuil aan de buitenkant.

      Verwijderen
    2. Dan was je ze toch?

      Verwijderen
  11. kook slim,stapelring gekocht bij de kringloop,onderste pan vers ,bovenste rijst of iets uit de diepvries of pot .alles afwegen ,rijst en pasta ,zelfs het aangemaakte gehakt voor de ballen ,meer uit een pond ,maak ze altijd 80 gram ,zo genoeg eiwit binnen. vleeswaren koop ik alleen als ik er ook nog iets anders meekan als het niet snel opgaat ,ham ,servelaatworst voor tosties,enz.kookroom of cokes melk heb je vaak niet de hele verpakking van nodig,in porties invriezen wel eerst ontdooien als je het gebruikt anders kans op schiften.koop groenten b.v. prei in de reclame ,snijden ,wassen en drogen en in porties in de vriezer ,ook met paprika en courget,restje kaas ,zo heb je altijd snel eten op tafel en vermijd je dure produckten in druke tijden.koop een basis kookboek b.v. bij de kringloop en kook daaruit ,altijd voordeliger dan zo liflafjes boek

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik eet vaker couscous ipv rijst of penne. Couscous doe je in weinig kokend water, daarna deksel op de pan en direct van het vuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Voorheen 'stond' mijn kraan altijd op warm, om even m'n handen af te spoelen of een doekje nat te maken, maar voor er warm water uitkwam, deed ik vaak de kraan al weer dicht. Intussen sloeg de ketel al wel vaak aan. Inmiddels staat mijn kraan op koud. Ik denk dat dat veel kan besparen.
    Als ik water in de waterkoker doe voor thee de eerste keer op een dag, doe ik de waterkoker vol en giet de rest in een thermoskan. Dit gebruik ik dan weer om een handafwasje te doen of giet ik bij de aardappels zodat die sneller aan de kook zijn op mijn gasfornuis.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.