zondag 27 augustus 2023

Uitgaven voor schoonmaak en verzorging

Het is al weer lang geleden dat ik een overzicht publiceerde van uitgaven die ik deed voor schoonmaakmiddel, zeep shampoo, toiletpapier etc.
Dus maakte ik voor de geïnteresseerden onder jullie een lijst met uitgaven van augustus 22  t/m juli 2023.

Daarbij moet je weten dat ik, toen ik nog WMO hulp had, heel veel vloeibare groene zeep, wasmiddel, WC schoonmaakmiddel, azijn etc had ingeslagen en daar doe ik nog steeds mee. Ook afwasmiddel kocht ik ooit bij een aanbieding (veel te) ruim in. Om een echt reëel beeld te krijgen van mijn uitgaven, zou ik eigenlijk een overzicht van mijn uitgaven over 5 of 10 jaar moeten maken en uitrekenen wat schoonmaakartikelen me per jaar kosten.
Daarnaast heb ik weinig middelen nodig om mijn huid te boenen, want ik heb een heel gevoelige huid en was mijn huid zelden met zeep. Shampoo had ik ruim een jaar geleden ook in overvloed, ik hoefde niets bij te kopen. Wat ik schreef over schoonmaakartikelen geldt eigenlijk ook voor shampoo, tandpasta, zeep. Overigens heb ik bij mijn pensionering zo veel douchegel, douchecrème en dergelijke gekregen, dat ik er voor de rest van mijn leven genoeg aan heb en vanwege mijn gevoelige huid heb ik het meeste weggegeven. Vandaar dat je daar op deze lijst niets van terugvindt.

Medisch
Wat betreft diarreeremmer (loperamide) die ik regelmatig neem voor mijn gevoelige darmen en diarreeklachten.  Je kun hier lezen over mijn plotselinge aandrang.
Ook heb ik soms last van mijn maag.
Daarnaast ben ik licht urine incontinent en daarvoor koop ik inlegkruisjes.
De 10 euro per keer voor de pedicure is een eigen bijdrage. Ik heb vanwege mijn diabetes en polyneuropathie in mijn benen en voeten een medische pedicure nodig. Dit is om amputaties in de toekomst te voorkomen. De prijs van een behandeling is 36 euro en de zorgverzekering betaalt de rest.

Ik reken voor het gemak brillen en batterijen voor hoortoestellen en tandartsbezoek ook tot de verzorging van het lichaam, want dat is het natuurlijk ook!

pedicure 22 aug 10,00
pedicure 3 okt 10,00
pedicure 14 nov 10,00
pedicure 2 jan  10,00
pedicure 13 febr 10,00
pedicure 27 mrt 10,00
pedicure 8 mei 10,00
pedicure 19-06 10,00
   
tena inlegkruisjes met BB korting 2,63
inlegkruisjes tena met GTA 1,00
tena, 2 doosjes 4,93
normale inlegkruisjes XL  1,55
inlegkruisjes AH 1,91
inlegkruisje, incontinentie light AH* 1,91
inlegkruisje, incontinentie light AH* 1,91
inlegkruisje, incontinentie light AH* 1,91
incontinentiekruisjes tena (GTA) 1,00
3 pakken incontinentieinlegkruisjes huismerk AH* 6,60
incontinentiekruisjes huismerk AH 2,07
   
diarreeremmer 10 stuks bij AH 2,69
diarreeremmer 10 stuks in Duitsland 2,89
diarreeremmer 10 stuks op Ameland 3,19
diarreeremmer, 20 stuks Kruidvat 3,59
diarreeremmer 10 stuks AH 2,69
diarreeremmer 10 stuks (lidl) 1,79
diarreeremmer 10 stuks (lidl) 1,79
diarreeremmer 10 stuks (lidl) 1,79
diarreeremmer 10 stuks (lidl) 1,79
diarreeremmer 10 stuks (lidl) 1,79
diarreeremmer 10 stuks (lidl) 1,79
diarreeremmer 10 stuks (lidl) 1,79
diarreeremmer 10 stuks (lidl) 1,79
1 x loperamide, 10 stuks 1,79
   
50 maagtabletten 3,59
2x 50 maagtabletten 7,18
50 maagtabletten 3,79
50 paracetamol 1,25
2 doosjes Ibuprofen lichte dosis (Lidl) 1,58
vitamine D en vitamine B12* 6,80
   
kapper 26,00
kapper 16 febr 23,95
kapper 25 mei 23,95
   
2 nieuwe brillen incl brilgarantplan 39,00
brilgarantplan per jaar  108,00
   
20 blisters hoortoestelbatterijen, met korting 35,82
vingerspalk 14,95
   
tandartsbehandeling (eigen bijdrage verzekering) 13,30
2x elmex tandpasta + 1 fles elmex mondwater AH 9,00
2 doosjes tandenstokers, 2=1 3,25
   
zonnecrème factor 30  Lidl 2,99
gezichtszeep, stukje @ 4,00
zeepzakje  4,50
   
WC papier 4 rollen 1,39
WC papier 4 rollen 1,39
wc papier, 4 laags, 6 rollen 2,23
9 rollen 4 laags toiletpapier 4,95
9 rollen 4 laags toiletpapier 4,95
9 rollen 4 laags toiletpapier 4,95
2x 9 rollen 4 laags toiletpapier AH huismerk* 7,47
   
papieren zakdoekjes 1,00
wasmiddel fijn- en wolwas 3,79
azijn 0,69
pedaalemmer zakken 0,99
bakpapier 1,09
3 rollen keukenpapier 3,19

509,56


Het zijn soms wel flinke hoeveelheden! 59 rollen toiletpapier, 200 maagtabletten, 150 stuks diarreeremmer en 15 pakken inlegkruisjes.

PS voor diegenen die bezorgd reageren:
Toen ik dit blogje ruim een week geleden schreef, keek ik niet na hoeveel ik eigenlijk nog op voorraad heb.
Ik heb de laatste tijd veel diarreeremmer en maagtabletten ingeslagen. Dit deed ik na een aantal diarreeongelukjes. Die hakken er emotioneel namelijk flink in en dan denk ik: die moet ik vooral op voorraad hebben!
Ik heb daarnet nageteld hoeveel diarreeremmer ik nog in huis heb. Dit zijn er 70 en ik weet dat ik een jaar geleden erg weinig meer in huis had. Daarom moest ik op Ameland en in Duitsland bijkopen.
Ik heb dus in het afgelopen jaar ongeveer 80 gebruikt.
En die maagtabletten ... die waren in de aanbieding en ik meende bijna niets meer op voorraad te hebben, maar ik heb momenteel nog ruim 100 liggen.
De aantallen inlegkruisjes zijn wel reële hoeveelheden.

21 opmerkingen:

  1. Ik heb ook een medische pedicure, die komt aan huis en rekent 32,50, van VGZ en uitgebreide av krijg ik die geheel vergoed.
    Volgende keer zal ik bij ah dan eens die inlegkruisjes incontinentie nemen want ik heb nog steeds geen fijne gevonden. Ik heb last van inspanningsincontinentie en soms bij opstaan ontsnapt er een druppeltje. Ik heb ook wasbare. Eerst een proef van 3 verschillende maten gekocht en de maat die me beste beviel nagemaakt van een al heel oude blauwe flanellen lap, werd vroeger omslagluier genoemd om baby in te bakeren, dus al ruim 70 jaar oud en drukkertjes gebruik die ook al heel lang in de naaidoos van mijn moeder lagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vraag me af wat je met zoveel diareeremmers doet. Misschien eens kijken of je iets met voeding kunt doen voor je darmen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien moet ik ander diabetesmedicatie. Ik heb namelijk zelf het idee dat het aan de metformine ligt.

      Verwijderen
    2. Het klopt dat metformine als bijwerking diarree kan hebben. Heel vervelend. Ik ben het vaak tegen gekomen in mijn werk.

      Verwijderen
  3. Incontinentie materiaal kan je aan je huisarts vragen, ik krijg ze elke 3 maanden als hulpmiddelen thuisbezorgt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga binnenkort een afspraak met de huisarts maken over mijn diarreeklachten en plotselinge aandrang.

      Verwijderen
  4. Ik vind je gebruik van diarreeremmers en
    Maagtabletten echt heel veel . Ik zou ook eens naar je voeding kijken of bespreken met huisarts/ dietiste

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het ook een eng hoog aantal. Heb je nooit de huisarts geraadpleegd over de klachten waarvoor je al die pillen gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja dat vond ik ook. Héél eerlijk hoe jij alles deelt maar ik denk dat er hier en daar nog wel wat te winnen valt voor je gezondheid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het bewonderenswaardig dat je zo open bent over de dingen die je koopt. Van voeding tot inlegkruisjes. Jouw lijstjes zijn een goed document voor wat een vrouw van een bepaalde leeftijd nodig kan hebben/nodig heeft. Je laat het echte leven zien, heel anders dan de glamoureuze dames van 60+ op Instagram die laten zien hoe ze hun make-up aanbrengen en hoe hip ze gekleed gaan. Petje af Aaf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je lieve reactie!

      Verwijderen
    2. Mevrouw Niekje schrijft precies wat ik ook denk. Heel openhartig van Aaf.👍

      Verwijderen
    3. Ik sluit me ook aan bij mevrouw Niekje.

      Verwijderen
    4. Smeer je nooit iets op je gezicht? Zonbescherming is er ook voor zeer gevoelige huid.

      Verwijderen
    5. @ anoniem 28.08.23 om 12:36 uur. Jawel, dat staat er ook tussen: zonnecrème factor 30. Ik heb nog een tube factor 50, die heb ik iets langer dan een jaar geleden gekocht. Die is binnenkort op!

      Verwijderen
    6. Overigens geef ik onmiddellijk toe dat ik eigenlijk te weinig smeer. Ik vergeet het vaak.

      Verwijderen
  8. Vochtig toiletpapier, daar zie ik niets over vermeld.

    Mia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook geen must.
      Artsen raden het gebruik af.
      Wil je toch iets gebruiken; nat washandje.

      Verwijderen
  9. Mij valt dan weer op dat je een relatief goedkope kapper hebt, al is die in prijs ook omhoog gegaan zo te zien. Heb je een thuis kapper? Bij ons is de prijs inmiddels ver boven de 30 euro uitgekomen. Ik ga zelf nooit maar de heren in huis moeten toch iedere twee maanden..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, de prijs is niet omhoog gegaan. Die 26 euro was een kapper bij mij in de buurt. De andere keren ging ik naar mijn "oude" kapper in mijn vroegere woonbuurt.
      Het is dus geen thuiskapper, maar een kapsalon.
      Volgende week heb ik weer een afspraak.

      Verwijderen
    2. wat een prijsverschillen bij de kapper. Ik heb mijn haar twee weken geleden laten knippen. 40,50 euro maar liefst en dat is hier in de buurt (regio Amsterdam) een gangbare prijs.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.