maandag 6 november 2023

Onduidelijkheid in communicatie over geld

Ik kan mij er soms druk over maken: ik ontvang een brief over te ontvangen of te betalen bedragen, zonder dat er bij staat wanneer ik dat ontvang of wanneer de automatische incasso plaatsvindt.

- De eerste was een brief van de belastingdienst over te ontvangen geld voor de erven van mijn overleden ex-partner. De brief kwam binnen op 27 september. Ik schreef er eerder over.
Maar er stond dus niet bij wanneer we dat geld konden verwachten. Na 4 weken heb ik maar eens gebeld. Want misschien is er iets misgegaan?  Het blijkt dat dit onderdeel een "omlooptijd" heeft van ongeveer 2 maanden. Dat houdt in dat we pas 2 maanden na datering van de brief het geld kunnen verwachten. Dan denk ik: meld dat dan in de brief! Ik heb zeker een half uur gebeld naar de belastingdienst en ik ben nog een paar keer doorverbonden en natuurlijk eerst in de wacht gestaan. Wat kost dat wel niet aan arbeidsloon voor de mensen die mij te woord hebben gestaan?

- De tweede was mijn zorgpolis bij de DSW voor het komende jaar. Ik betaal altijd de volledige jaarpremie in één keer. En nu stond er: betaling via automatisch incasso. Andere jaren betaalde ik de jaarpremie met iDEAL en had ik zelf sturing over het moment dat ik het geld betaalde. Het is namelijk een smak geld, ruim 2000 euro en ik heb zo'n bedrag meestal niet op mijn bankrekening staan, alleen op de 23e van de maand. En als ik mijn AOW- en pensioeninkomen besteed aan de jaarpremie van de zorgverzekering, dan moet ik zorgen dat ik vanaf mijn spaarrekening geld haal voor de normale vaste en variabele lasten.
Op de site stond dat je ook naar een WhatsAppje een vraag kon sturen. Dus niet bellen, maar gewoon even typen met mijn vraag. Ik kreeg snel reactie en in de komende week krijg ik nader bericht over de wijze van betaling.
Ik betaal het liefst met iDEAL, maar als zij een incassodatum noemen, is dat ook prima. Dan zorg ik dat er op die datum voldoende geld op mijn bankrekening staat.
Overigens nog een nieuwtje over de betaling van de jaarpremie: vorige jaren kreeg ik 1% korting, nu 1,5%. Dat past beter bij de huidige spaarrentes. 

Mijn conclusie: jammer dat niet beter gecommuniceerd wordt over de betaal- of incassodatum of de mogelijkheden van betalen. Dat scheelt gewoon een heleboel gedoe!

Aanvulling punt nummer 2:
In het mailtje dat ik van DSW ontving, stond een knop "Mijn verzekering in 2024". Als ik op die knop klikte, dan werd het hele scherm wit en stond mijn computer in een soort wachtstand. Dat probeerde ik 4 keer en toen had ik er schoon genoeg van, klikte alles weg en logde gewoon in op MijnDSW. Daar stond de polis 2024, maar geen linken voor iDEAL betaling.
Toen ik vanmiddag nog een keer genoemde knop probeerde, kwam ik wel in de juiste omgeving en was er wel een knop voor betaling.
Het lag er dus aan dat ik, eigenwijs als ik was, de link niet volgde en het spoor bijster raakte. Ik was gewoon te ongeduldig en dacht er via een omweg ook te kunnen komen.
Dat was niet zo.
Mijn tip aan DSW: zet ook in MijnDSW van cliënten de betaalgegevens en zet bij tijdelijke overbelasting van de site een melding: probeer het later nog eens, of zo.

7 opmerkingen:

  1. Met overheidsinstellingen communiceren is sowieso lastig. Je krijgt ze moeilijk aan de telefoon of kunt ze helemaal niet bellen. Mijn moeder heeft recht op huishoudelijke hulp maar er is alleen maar ellende, d.w.z. 3 keer 2 uur hulp sinds april (heeft recht op 1 x 2 uur per 2 weken). Hebben besloten het zelf te regelen én te betalen maar van het CAK kom je niet zomaar af. De gemeente moet dit regelen maar die reageert niet op e-mails, telefoontjes, appjes etc. Storneren kan niet. Het is dat wij alle administratieve zaken regelen voor mijn moeder want zelf zou ze dit absoluut niet kunnen , en ik denk zomaar veel oudere mensen met haar. Langer thuiswonen prima maar zorg dan ook dat alles goed geregeld is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je maakt me opmerkzaam op de zorgpolis. Ik heb die mail nog niet goed gelezen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal mee eens. Sowieso kan er in de communicatie van bedrijven en overheden nog wel wat beter. Compleet en duidelijk zijn blijkt vaak een hele kunst. Maar het is ook mijn vak om dat op te lossen. Bij elke brief die ik verstuur, kijk ik naar de vragen die binnenkomen. Dat kan volgende keer weer beter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zo! Het is moeilijk. Ik stuur geregeld brieven aan huurders waar ik echt goed over nadenk. Toch is er af en toe iemand die er iets anders van maakt of vragen heeft. Ze kunnen me wel direct bellen op mn 06 dan hoor. Geen ingewikkelde route via callcenter.
      Groet, G

      Verwijderen
  4. Bizar dat duidelijk en begrijpelijk communiceren zo ingewikkeld moet zijn voor overheid en instanties. Gebruik begrijpelijke taal, wees volledig en zorg dat je bereikbaar bent én adequaat reageert op vragen.

    Ik heb ooit de correspondentie voor een Afghaanse asielzoeker meegelezen. Brief van vier pagina's en ik moest meerdere keren teruglezen om te begrijpen wat nu van hem verwacht werd; een man die met mij samen met moeite een Nijntje-boekje kon lezen. Je zou ze wat, daar in Den Haag en omstreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij de zorgverzekeringen heb ik het inderdaad vaker meegemaakt. Ik betaal het totale jaarbedrag ook altijd in 1 keer (voor 2 personen), maar het is nu al een paar keer gebeurd dat de zorgverzekeraar dit zonder mededeling vooraf even incasseert. En het is, zoals je zegt, een smak geld. Het is weleens gebeurd dat ik in een winkel stond en ineens niet meer kon betalen omdat de zorgverzekering het geld had geïncasseerd.

    Wat ik ook irritant vind is dat ze al incasseren, terwijl ik nog aan het onderzoeken ben of ik wil overstappen. Als je dan overstapt zit je met het dubbele bedrag, omdat terugstorten van geld vaak net iets langer duurt.

    Een laatste ergernis: als je geld terugkrijgt van je energieleverancier en dat ze dat het volgende termijnbedrag en soms zelfs twee termijnen er alvast voor je afhalen. Hierdoor voelt het toch dat ik wat minder geld terugkrijg.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De link werkte bij mij wel. Kon DSW via de app op de
    IPad naar de bank app gelijk betalen. DSW heeft een afdeling die dit soort dingen controleert. Mogelijk dat het niet op de PC werkt.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.