zondag 31 december 2023

Een goede jaarwisseling en een voorspoedig 2024!

Ik wens al mijn lezers een rustige, maar gezellige jaarwisseling en een voorspoedig 2024!
Officieel mag vuurwerk afsteken pas op 18:00 uur op oudejaarsavond en tot  2:00 uur op nieuwjaarsdag, maar er zijn mensen die niet zo lang kunnen wachten.
In het verleden werd er hier altijd intensief geknald, maar de afgelopen jaren viel het mee en ook dit jaar valt het mee. Ik vind het wel prettig dat het rustiger is, vooral voor de kat die dat geknal heel naar vindt. Ik durf haar bij veel geknal ook niet meer naar buiten te laten, te bang dat ze een doodsschrik krijgt!

Hopelijk vallen er in de nieuwjaarsnacht niet opnieuw doden, bijna ieder jaar gebeurt het wel dat er iemand ernstig gewond raakt of zelfs overlijdt als gevolg van vuurwerk. Gisteren is er in Limburg een dode gevallen bij een vuurwerkongeluk. Dramatisch vind ik dat!
Het lijkt wel of het normaal is dat er bij vuurwerk doden en ernstig gewonden vallen, net als in een oorlog. Daar vallen nu één keer ook doden, dat hoort bij oorlog. Iemand anders heeft misschien meer geluk en ontspringt de dans.
Dan denk ik: wat is dit voor waanzin? Kiezen we met ons allen vrijwillig voor een soort oorlogssituatie, waar mensen gewond raken aan handen, ogen of doof worden door een ongelukkig terecht gekomen projectiel?
Willen we dat?
Wat mij betreft niet!
Daarnaast is de uitstoot van vuile lucht gigantisch door fijnstof. Siervuurwerk schijnt wat dat betreft nog erger dan knallers door alle chemicaliën en (zware) metalen zoals barium, antimoon en strontium die nodig zijn voor het maken van de kleuren. Voor 700.000 Nederlanders met luchtwegproblemen breken er weer benauwde tijden aan!

Ook ik heb er nogal last van. Mijn ramen en ventilatieroosters heb ik allemaal dicht gemaakt in de hoop daarmee mijn luchtwegen zo weinig mogelijk te belasten. En natuurlijk neem ik extra astma pufjes om benauwdheid tegen te gaan1

Ik ben er vóór dat heel Nederland voor particulieren vuurwerkvrij wordt en dat vuurwerk alleen gecontroleerd afgestoken wordt door bijvoorbeeld gemeentes. De gemeente Groningen zag afgelopen zomer een algeheel vuurwerkverbod niet als een reële keuze. Jammer! Hopelijk is de vuurwerkellende over een aantal jaren van de baan en gaat iedereen zonder ongelukken of verwoeste levens een nieuwe jaar in! Je kunt wel zeggen: laat iedereen de vrijheid, maar dat is net zo iets als niet roken in de horeca. Met vrijheid en zonder verbod wordt het niets.

Wat wens ik voor 2024?
Gezondheid, vrede, geluk en voorspoed voor iedereen.
Maak er een mooi jaar van!


14 opmerkingen:

  1. Jij ook een goed jaar en vele mooie blogjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind siervuurwerk echt wel mooi, maar wat mij betreft genieten we samen van één mooie show, stukken duurzamer en veiliger. Wij installeren ons thuis, want 2 kitlens die het allemaal voor het eerst gaan mee/doormaken. Een is nu al behoorlijk angstig, terwijl er nog weinig speelt. Dus ik ben benieuwd. Jij alle goeds voor 2024!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een vuurwerk verbod gaat hier volgend jaar gelden, maar of dat nut heeft, in sommige wijken van mijn stad word al maanden vuurwerk afgestoken en zeker de laatste weken gaat het bijna de hele dag door. Hoe wil men een algeheel verbod gaan handhaven als ze het nu al niet eens kunnen handhaven?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjewel voor weer een jaar blogs !
    Ik wens je een goed en gezond 2024 toe.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat handhaven is een wassen neus. Bij ons in het dorp om 12 uur 's middags een auto van handhaving rijdend op het fietspad tegen gekomen maar wanneer er om 9 uur 's avonds geknald wordt is er niemand die ingrijpt. Een brief van de gemeente gekregen dat je bij overlast tijdens kantooruren de gemeente kunt bellen (?) en 's avonds en in het weekend het niet spoedeisende nummer van de politie. Maar zij moeten iemand op heterdaad betrappen. Wij durven de laatste 2 dagen 's avonds geen wandeling meer buiten te maken. Ik zal blij zijn als alles weer voorbij is. Aaf en alle bloglezers een gelukkig en gezond 2024 gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een mooie jaarwisseling en een goed, gezond, liefdevol 2024!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een goed Nieuwjaar ook voor jou en je dierbaren! Dank voor al je mooie berichten van 2023. En vwb de vuurwerkslachtoffers: Eigenlijk kan ik het niet echt erg vinden, als mensen die zelf vuurwerk afsteken, zeker als het volwassenen betreft die beter kunnen weten, een ongeluk krijgen. Of is dat nou heel erg om dat te denken / zeggen? Zij kiezen er zelf voor om vermijdbaar risico te lopen, én om anderen in gevaar te brengen met hun "hobby".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vaak zijn vuurwerkslachtoffers vaders van kinderen of zijn het hun kinderen die door vuurwerk ernstige lichamelijke schade oplopen, bijvoorbeeld een hand of een oog verliezen. Dáár heb ik moeite mee.
      Volwassenen die met vuurwerk gaan knutselen om een "mooie" vuurwerkbom te maken, die vragen er om. Daar heb je gelijk in!

      Verwijderen
  8. De 7 uilen die bij ons in de bomen zitten overdag zijn verdwenen....
    Waanzin die "traditie" van vuurwerk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. We laten de hond uit op een parkeerplaats onderaan de dijk, daar komen meer mensen met honden en is groot veld waar ze samen spelen.
    Vanmorgen lagen daar weer resten afgestoken vuurwerk gisteravond waarschijnlijk gebeurt want we hoorden nogal wat knallen uit die richting.
    Als je dat zo nodig vind om het af te steken RUIM HET DAN OOK OP!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik wens jou ook een mooi en gezond 2024 met veel leuke museabezoeken, filmvoorstellingen, reisjes en natuurlijk leuke blogs voor ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn overbuurjongetje is autistisch. Ze hebben zojuist een fontein afgestoken om hem alvast voor te bereiden. Meer dan prima!!!! Zo raakt hij als het echt losbarst tenminste niet in paniek.
    Een algeheel vuurwerkverbod zal er voorlopig niet komen. Daarvoor zijn de meningen toch te uitgesproken voor én tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De traditie om met veel lawaai het jaar uit te luiden is al heel oud. De oude Germanen deden het al volgens overlevering. Heb dus ook geen enkele moeite met (knal)vuurwerk. Van klein kind af aan heb ik altijd op oudjaarsdag met kleine carbidbusjes geknald. Mijn vader heeft me geleerd om dat veilig te doen, en zodanig dat de dieren er geen last van hebben. Gek genoeg, we hadden de koeien op stal en de paarden als regel ook, maar de hond liep gewoon los en de katten ook, maar die trokken zich van het geknal weinig aan en ook de uil die altijd in de nok van het huis nestelde was er de3 volgende dag nog. Op nieuwjaarsdag werd rond het middaguur met een afgekeurde melkbus door volwassenen geknald, maar dat was meestal ook maar eenmaal. Wij kinderen gingen dan weer met onze buismanblikjes of stroopblikken knallen. En dat was alle knallerij die er plaatsvond. Mijn opa (1881) vertelde dat er in zijn 'bongeljaren' nog geschoten werd met pistool of geweer, maar ook dat beperkte zich tot de jaarwisseling.
    Er werd vanuit 'Hollandse steden' vaak met dedain neergekeken op 'de achterlijke provincie', maar diezelfde provincialen waren een stuk gedisciplineerder als het op overlast voorkomen en bestrijden aan kwam.
    Wat naar mijn mening ook meespeelt is dat zelf nadenken over de consequenties van iets steeds minder gebeurt, vaak met het argument 'het is niet wettelijk verboden'. Juristen zijn meestal een zegen voor de mensheid, maar soms zijn ze met hun haarkloverij over punten en komma's, de veroorzakers van ellende.
    En als iets verboden is dan loop je al gauw aan tegen gebrek aan capaciteit om te kunnen handhaven. Dat is naar mijn mening een belangrijke oorzaak dat je nu 'gewoon' vuurwerk kunt afsteken die qua kracht overeenkomen met de oefengranaten die ik tijdens mijn militaire diensttijd vanachter een betonnen wandje moest gooien.
    Maar hoe alles ook zij; ik wens iedereen een vredige jaarwisseling en een gezond nieuwjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gelukkig nieuwjaar, Aaf! Hier ook een bange poes… tot volgend jaar weer :)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.