zondag 3 maart 2024

Extra betalen of geld terug? De aangifte belastingdienst!

Wanneer?
Vanaf afgelopen vrijdag kon er weer aangifte worden gedaan. Meestal doe ik dat op de eerste dag dat dit mogelijk is. Dat is een kwestie van geluk hebben, want vaak is de site dan overbelast, maar als het niet lukt, dan doe ik geen herhaalde pogingen om op de site te komen. Dan probeer ik het gewoon de dag er na of de dag daarna. Deze keer lukte het ook op 1 maart. Mijn eerste poging was direct na middernacht. Ik had, naïef als ik was, gedacht dat het rustig zou zijn, zo vlak na 24:00 uur. Haha, dat was dus echt niet het geval! Ik heb 2 x geprobeerd en ik kreeg als melding: "Mijn Belastingdienst is tijdelijk niet bereikbaar. Dit komt doordat het maximale aantal mensen is ingelogd. Wij vragen u om later terug te komen. Onze excuses voor het ongemak."
Na 9 uur 's ochtends kreeg ik nog een keer een melding dat ze niet bereikbaar waren, maar bij de 2e poging lukte het. Ik ging aan de slag en voerde alles in en sloeg mijn aangifte toen op. Dat doe ik namelijk altijd. Eerst alles invullen en later weer terugkomen en nogmaals checken of mijn aangifte compleet is. Ik had mijn AOW- en pensioeninkomen ook nog niet gecontroleerd en de reeds ingevulde bedragen goedgekeurd. Ook de ingevulde WOZ-waarde was nog niet gecheckt.
Op middag kon in weer inloggen, dus toen heb alles nog een keer nagelopen en mijn aangifte verzonden.

Betalen of geld terug?

Toen ik voor het eerst AOW ontving, kreeg ik AOW met heffingskorting en pensioen zonder heffingskorting. Toen kreeg ik steeds een flinke belastingaanslag en moest ik dus betalen.  Dat vond ik niet fijn en sindsdien heb ik de heffingskorting omgedraaid en wordt over de AOW loonheffing ingehouden en over mijn ABP pensioen gebeurt dat niet. Beter, dan krijg ik wél wat geld terug en dat vind ik plezieriger. Volgens het rekenprogramma van de aangifte krijg ik nu een mooi bedragje terug.
De bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) betaal ik over zowel de AOW als het ABP pensioen, daar valt niet mee te schuiven. Je moet over alle inkomsten 5,32% betalen (in 2024). In 2023 was dit percentage 5,43%.
Doordat ik bijverdiensten heb, namelijk bruto uitbetaalde reclame-inkomsten van dit blog, moet ik daarover nog Zvw betalen. Dat is een bedrag dat kleiner is dan wat ik terug krijg. Dus per saldo houd ik er wat van over.
En dat is precies zoals ik het fijn vind! Geen nabetaling mijnerzijds, maar een nabetaling door de belastingdienst. Het duurt nog even, maar ik heb er vertrouwen in dat dat geld in de loop van dit jaar mijn kant op komt!

Heb jij al aangifte gedaan?

PS1:
als je AOW ontvangt, heeft het volgens de ouderenorganisatie ANBO altijd zin om aangifte te doen, of in ieder geval een berekening te maken. Je krijgt namelijk in veel gevallen belastinggeld terug! Dat komt door alle heffingskortingen die ouderen krijgen. In mijn geval loopt dat op tot €3.707,- belastingaftrek.

PS2:
Waarom zo'n haast
?
Ik weet graag snel waar ik op kan rekenen.
Hoeveel geld krijg ik terug en krijg ik wel terug?
Hoeveel aftrek leveren mijn aftrekposten op?
Heb ik mijn inkomen voor de zorgtoeslag te hoog of te laag ingeschat, oftewel heb ik geld tegoed of moet ik toeslag terugbetalen.

19 opmerkingen:

  1. Het is inderdaad wat naïef om het even na twaalf uur middernacht te doen,want iedereen maakt er een hobby van om klokslag twaalf uur in te loggen om de boel plat te krijgen.
    Ik vanochtend om 7 uur de boel ingevuld en door gestuurd.Ik ben er weer voor een jaar vanaf.
    Manlief moet betalen,en ik krijg terug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was de allereerste keer dat ik het ' s nachts probeerde. Voortaan blijf ik er niet voor op ;-)

      Verwijderen
  2. Waarom zo'n haast met het invullen en versturen van de belastingaangifte?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad, waarom zo’n haast? Ik wacht nog rustig af. Ergens halverwege deze maand ga ik wel aan de slag. Ik moet alleen het bedrag wat ik heb bij de vve even invullen. Ik heb niets om af te trekken. Ik wacht dan altijd ook nog een aantal dagen met opsturen. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga het binnenkort een keer proberen. Wordt nog een aardig klusje, vanwege AL DIE extra medische kosten in 2023! Maar misschien levert het financieel nog wat op, zou leuk zijn - een geluk bij een heleboel ongelukken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had ook medische kosten. In totaal €289,- voor steunzolen en een tandartsrekening. Door het drempelbedrag bleef daar €12, - van over.
      Ik heb nog bekeken of mijn elektrische driewieler ook in aanmerking kwam voor aftrek, maar daar leek het niet op. Dus die heb ik niet ingevoerd.

      Verwijderen
    2. Ik zal me ook maar eens verdiepen in de extra zorgkosten, voor steunzolen kreeg ik wel uit AV vergoed maar niet alles.

      Verwijderen
    3. Hier declareren zowel de tandarts als de podotherapeut eerst de volledige rekening bij ze zorgverzekering. Dat gaat via Infomedics. Ik krijg vervolgens een nota voor het bedrag dat niet vergoed wordt door de zorgverzekering.

      Verwijderen
    4. Zuinigaan mevrouw, prima dat je niet vergoede kosten van de tandarts en podotherapeut terug vraagt. Ik krijg alleen jeuk van mensen die een “vervoersmiddel” terug vragen of een gedeelte.
      Van kinds afgaan gebruiken mensen o.a. steps, driewielers, fietsen en auto’s, maar wanneer dit door lichamelijke gebreken door ouderdom niet meer kan, wil men een vergoeding of nog erger.
      We klagen in dit land met z’n allen over de te hoge zorgkosten. Ik vind dit wel een punt, waar men naar het eigen vermogen mag kijken.

      Verwijderen
  5. Ik laat het altijd invulling door iemand die een administratiekantoor heeft. Durf het zelf niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prima om het zo op te lossen, als je er te onzeker over bent kan je het beter laten doen, zeker als je weet dat het meer opbrengt dan het je kost

      Verwijderen
  6. Meestal doe ik begin april een grote opruimronde van papieren administratie en sinds een aantal jaren natuurlijk ook de digitale documenten. Niet alles hoeft bewaard te worden en check dan meteen of alles in de juiste mappen staat. De belastingaangifte doe ik dan ook meteen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Totaal geen haast. We moeten heel veel vermogensrendementsheffing betalen over ons tweede huis dat er verhuren. Houden geen cent aan de verhuring over. Echt schandalig die ruim 6.% vermogensrendementsheffing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt niet, het is 32% van 6,17 procent, dat is in totaal iets meer dan 2 procent.

      Verwijderen
  8. Ik heb mijn belastingaangifte gistermorgen gedaan om 8.00u en was binnen 10 minuten klaar, meeste stond al ingevuld en aftrekposten heb ik niet. Krijg altijd geld terug, dat klinkt mooi , maar dat komt omdat ik voor 2 werkgevers werk. Een sigaar uit eigen doos zogezegd. Ik vul hem altijd zo vroeg in omdat ik graag dingen gelijk afhandel omdat ik anders nog wel eens geneigd ben om dingen op de lange baan te schuiven en dan vaak op het laatste moment iets nog moet doen. Nu kan ik het weer van mijn too do lijstje afstrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nee,ik wacht tot het minder druk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik was ook altijd snel in de tijd dat ik terugkreeg, nu ik meestal een bedragje moet betalen, haast ik me onbewust toch minder, haha. Vind het wel prettig om het geregeld te hebben. Heb alleen een erg drukke maand in maart, dus denk dat het dit keer eerder begin april wordt. Nog steeds ruim op tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je geld moet betalen, heb je geen haast. Hoe later hoe beter. Ik kan mij er wat bij voorstellen!

      Verwijderen
  11. Zowel bij ABP alsook SVB pas ik geen heffingskorting toe. Ik moet nog wel wat betalen, maar een stuk minder.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.