zondag 23 juni 2024

De eerste dag van mijn nieuwe energiecontract!

Al weer weken geleden ben ik via een vergelijkingssite overgestapt, maar vanaf gisteren ging het contract daadwerkelijk in!
De huidige kosten zijn €46 per maand en daar zit een terugleververgoeding van 150 euro per jaar voor mijn zonnepanelen bij inbegrepen. Doordat ik in het afgelopen jaar 1677 kWh terugleverde, val ik in de teruglever-boete-categorie die 150 euro per jaar kost. Helaas gaat het echt niet lukken om vóór de meter zo veel meer te verbruiken zodat ik met mijn verbruik  in een lager tarief zou vallen, want ik verbruikte in het afgelopen kalenderjaar inclusief geleverde stroom en verbruik vóór de meter in totaal 712 kWh en dat is alles. Ik heb een eenpersoonshuishouden, bezit geen vaatwasser, geen elektrische auto. Dus weinig apparaten die ik op zonnige dagen in de zomer kan gebruiken zodat ik mijn terugleverboete substantieel kan verlagen.

Op zich heb ik goede ervaringen bij de nieuwe leverancier, ik was al eerder klant bij VandeBron en de vorig keer was ik heel tevreden.
Met een ander bedrijf heb ik ooit nogal wat problemen gehad. Daar stap ik nooit weer naar toe over. Door een fout van hen, moest ik boetes betalen wegens verbreken van het jaarcontract en ontving ik geen overstapbonus. In totaal was de "schade" voor mij een kleine 300 euro. Na veel gedoe is het wel weer goed gekomen en heb ik het geld gekregen waar ik recht op had, maar er was nogal wat voor nodig om dit te regelen. En daarom is het voor mij helemaal klaar! Nooit weer daar klant, ze hebben het verprutst!

Tot nog toe heb ik taal noch teken vernomen van de oude leverancier. Niet een mailtje over dat ik na afloop van mijn contract overgestapt ben en dat ze het jammer vinden dat ik vertrokken ben, helemaal niets. En dan komt bij mij de vraag: heb nu niet een contract bij beide leveranciers, dus dat de oude leverancier het contract automatisch verlengd heeft? Daarom logde ik in op de site van de oude leverancier en het is gelukkig wel goed gegaan, ik ben geen klant meer. Ik vond de oude leverancier altijd al slecht in de communicatie naar mij als klant, dus ergens verbaast het mij niets. Wanneer kan ik de eindnota verwachten? Geen idee! Meestal is zo'n eindnota er binnen een maand of iets langer na afloop van het contract.
Ik heb gisteren de meterstanden genoteerd en wacht de eindnota af.

Ik heb nu een link ontvangen, waarmee ik anderen klant kan maken. Dat levert de ander en mijzelf tot 200 euro korting op. Terwijl ik na een jaar  'maar' €150 cashback krijg
Ik had wel gewild dat ik via zo'n link overgestapt was, dat had mij meer opgeleverd dan de overstapbonus via de vergelijkingssite die ik nu zelf over een jaar ontvang.

7 opmerkingen:

  1. Iedere maatschappij heeft weer eigen teruglever boetes. Verwarrend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je zal toch wel een mail krijg om de meterstanden door te geven op de datum dat je overgestapt bent. Anders kan de oude maatschappij de eindnota toch niet opmaken?
    Of heb je een slimme meter die de maatschappij zelf kan uitlezen.

    Afgelopen week is bij ons de meter vervangen, we konden gelukkig kiezen voor de oude soort meter en hebben we niet te slimme opgedrongen gekregen. .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ook geen mailtje van de oude maatschappij over de meterstanden. De nieuwe leverancier heeft de meterstanden van mijn slimme meter uitgelezen en ik neem aan dat zij de oude energieleverancier daarvan op de hoogte stellen zodat ze de eindnota kunnen maken.

      Verwijderen
  3. Je kunt toch op heel zonnige dagen, wanneer je geen weinig energie verbruikt, je panelen toch uitzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik krijg met dit contract €0,13 per kWh terugleververgoeding. Als ik na aftrek van de saldering net zo veel teruglever als vorig kalenderjaar, dan zou mij dat €164,19 opleveren en ik heb door de saldering afgezien van de vaste kosten, "gratis" stroom.
      Die zonnepanelen zet ik niet uit, want ik denk dat ik er meer voordeel van heb als ik ze stroom leveren.

      Verwijderen
  4. Heb ik mazzel mijn contract loop pas in me 2025i af dus hoef niks betalen voor terug levering gr nel mak




    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kijk nooit naar het voorschotbedrag dat ik moet betalen, want dat zegt niets, maar naar de prijzen. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.