maandag 12 augustus 2024

Onze belevenissen in Engeland, deel 3: Londen

De laatste 2 nachten van onze vakantie in Engeland verbleven we in Londen.

Dag 1
We kwamen om 1 uur in de middag aan op station King's Cross, hingen nog even rond bij perron 9 3/4  uit het Harry Potter verhaal en checkten in in ons hotel en gingen op stap, want we wilden iets van Londen zien en dat deden we met de Underground, de metro van Londen. Op zich een heel avontuur, die metro. Het was heel warm en overal in de stad was een hitte-protocol van kracht. Geadviseerd werd om water bij je te hebben en je vooral te melden als je je niet goed voelde.
We namen een dagkaart en gingen eerst naar Tower Hill, bij de Tower of London en de Tower Bridge.
Daarna stapten we weer in de metro en gingen naar Westminster.

Perron 9 3/4 met veel belangstellenden

Tower Bridge

Tower

Westminster Abbey

Parlementsgebouwen

beelden van Churchill en Lloyd George (voorgrond)

Na bezoek aan Westminster gingen we met de metro weer terug naar ons hotel en van daaruit lopend naar het hipsterrestaurant waar we gingen eten (daar schreef ik afgelopen vrijdag over).
Van daaruit gingen we nog weer verder met de metro op stap, want we moesten naar de Black Dog in Vauxhall, Londen. Dat is een café dat voorkomt in een liedje van Taylor Swift. Dochter moest daar, als fan van Taylor Swift, op de foto natuurlijk.

The Black Dog, met een stukje arm van dochter. We moesten even geduld hebben, er waren meer fans die daar op de foto wilden.

Voor dergelijke uitjes is een smartphone met Google Maps onontbeerlijk, want anders hadden we dit nooit gevonden.
Londen op avond, gezien vanuit metrostation Vauxhall.

Op dag 2 maakten we met een dubbeldekker met open dak een grote rondrit door het centrum van Londen. Nog steeds was het heet. We kozen voor een combinatie van de groene en gele route. Zie onderstaand kaartje van de Tootbus city tours.

In principe ging het ook langs Buckinghampalace en Downingstreet 10, maar vanwege de extreem rechtse rellen die toen ook al uitgebroken waren na het doodsteken van kinderen op een dansles in Southport, gebeurde dat niet. Er werd niets over gezegd, maar deze bij deze delen van de route werd voor de zekerheid omgereden. Geen Buckinghampalace en Downingstreet 10 voor ons, maar wel een heleboel ander moois in de uren dat we rondreden. Water en broodjes mee.

Volgens mij St. Pauls Cathedral, maar helemaal zeker ben ik niet

London Eye

Tower Bridge

protest (?) kamp in Hyde Park

Trafalgar Square

een prachtige lantaarnpaal

Toen we dichtbij het British Museum waren, zijn we uitgestapt en naar het museum gelopen.
Ook hier kwam de telefoon weer goed van pas!

Mijn dochter wilde namelijk heel erg graag naar het British Museum en was hevig teleurgesteld toen er erg lange wachtrijen voor de hoofdingang stonden. In de ochtend (toen we er met de bus langsreden) en ook 's middags, toen we weer terugkwamen om het museum te bezoeken. Bij de hoofdingang stonden op het plein en in de straat misschien wel duizend mensen te wachten. We hebben vervolgens de noordelijke ingang geprobeerd. Daar was het rustiger, daar hoefde mijn dochter "maar" 17 minuten in de rij te staan voordat ze binnen was. Ik bleef buiten in de schaduw zitten wachten.
Mocht je thuis méér willen zien van dit museum, klik hier.

Ramses II

In de hal van het museum

Beeld van Paaseiland

Socrates

Dochter met Steen van Rosette (maar niet de echte uiteraard)

We liepen vanuit het museum naar het eethuis waar ik al eerder over schreef. Dat was heel dicht bij ons hotel. De volgende dag gingen we vroeg naar het station waar de Eurostar vertrok. We waren ruim op tijd en hadden die dag een heel voorspoedige reis terug naar Groningen.
Daarmee kwam onze allereerste reis naar Engeland ten einde.

1. Wat hebben jullie veel gezien en gedaan!
    Marijke

2. Wat een mooie reis, dank voor je verhalen/foto's!

3. Wat hadden jullie een prachtige vakantie(en foto's)

4. Je hebt gelijk, dat is inderdaad St Paul’s Cathedral. Heerlijk om al die foto’s uit Engeland te zien, ik ben dol op London en York. Fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad!

5. Wat een rijkdom dat je zo'n mooie reis met je kind kan maken!

6. Wat een leuke reis zo met je dochter. Ik kan uit de stukjes alleen niet echt opmaken of je het erg naar je zin hebt gehad.

1. Ik vond het echt een belevenis! Soms wel heel vermoeiend en heel veel stad, afgezien van het Lake District, waar we in een landelijk gebied waren.

Verwijderen
    2. Kan me voorstellen, zeker als het ook nog eens warm is.

7. Wat een fijne vakantie. Ga je ook nog met je andere docher op pad deze zomer?

1. Nee, deze zomer niet meer. Vorig jaar september en het jaar daarvoor, ook in september was ik met mijn jongste dochter op stap. Oudste was nu aan de beurt!

Verwijderen
  8. Jullie hebben in 2 dagen best veel gezien van deze geweldige stad. Jammer dat jij niet meeging in het British Museum, zo indrukwekkend.
    Fijn dat de terugreis soepel gegaan is.
    Thea

9. Wat een leuke trip! Ik herken er veel van, ik was er vorig jaar mei.
    Afgelopen week was ik met mijn zoons in New York. Ondanks de hitte (33 gr maar voelde als 38 door de extreem hoge luchtvochtigheid) veel gezien en gedaan. Maar je merkt goed hoe die hitte je lichaam uitput. Voortdurend nat van het zweet en dan weer een ruimte of metro in die voelt als een ijskast door de airco. Ik was goed verkouden!

10. Interessante reis en leuk samen met je dochter.

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.